đ Psykiatri 2 â Utvalda frĂ„gor, del 2
10 records in this category
-
Vem fattar beslut? Boendestöd (social insats): Beslut fattas av kommunens bistÄndshandlÀggare efter ansökan/anmÀlan. HandlÀggaren utreder skyndsamt, bedömer behovet och meddelar beslutet samt formulerar uppdraget som sedan följs i en genomförandeplan. Psykiatrisk hemsjukvÄrd (hÀlso- och sjukvÄrd): Insatsen hör till hÀlso- och sjukvÄrden (HSL). I vÄrdprocessen dokumenteras en individuell vÄrdplan (Patientdatalagen) och sjuksköterskan ansvarar för att planera och dokumentera omvÄrdnaden; regionen
- 0 comments
- 31 views
-
Vad Ă€r en SIP? En SIP Ă€r en samordnad plan nĂ€r en person behöver insatser frĂ„n flera verksamheter. Kommun (SoL) och region (HSL) ska upprĂ€tta planen om den bedöms nödvĂ€ndig och den enskilde samtycker. SIP tydliggör insatser, ansvar, tidplan och uppföljning. Syftet med SIP Syftet Ă€r att tidigt erbjuda samordnade insatser, göra personen delaktig, samordna mellan verksamheter, klargöra vem som gör vad och nĂ€r, sĂ€kerstĂ€lla stöd till bĂ„de personen och anhöriga, samt frĂ€mja god och nĂ€ra vĂ„rdâsĂ€rskilt
- 0 comments
- 18 views
-
Hur kan anhöriga vara delaktiga trots egna svĂ„righeter? Anhöriga definieras i SoL som familj eller andra som stödjer en lĂ„ngvarigt sjuk eller funktionshindrad person â Ă€ven vid psykisk ohĂ€lsa. De kan vara förĂ€lder, barn, partner, vĂ€n eller granne. Delaktigheten ska utformas individuellt och kan bestĂ„ av praktisk hjĂ€lp i vardagen, personlig omvĂ„rdnad, kontakt med vĂ„rd/omsorg och myndigheter, tillsyn, social stimulans/umgĂ€nge och ibland ekonomiskt stöd. Samtidigt kan belastningen göra att anhöriga
- 0 comments
- 21 views
-
Vad innebĂ€r Case Management? Case management Ă€r ett samlingsnamn för arbetssĂ€tt som samordnar insatser frĂ„n flera verksamheter sĂ„ att alla arbetar mot individens mĂ„l. En case manager leder utredning, planering, genomförande och uppföljning â med fokus pĂ„ Ă„terhĂ€mtning och empowerment. Modellerna varierar i kontakttĂ€thet, grad av samordning och om case managern sjĂ€lv ger behandling. Hur kan Case Management stödja vardagen? CM kan ge praktiskt och samordnat stöd i personens miljö: hjĂ€lp i det dagli
- 0 comments
- 19 views
-
Vilka Ă€r de fem faserna? I undervisningen anvĂ€nds ofta fem huvudfaser: bedömning â diagnos â planering â genomförande â utvĂ€rdering. I materialet kompletteras detta praktiskt med datainsamling och dokumentation i vĂ„rdplanen (PDL), men kĂ€rnflödet följer de fem stegen hĂ€r nedan. Bedömning Systematisk kartlĂ€ggning av nulĂ€ge: symtom, resurser, risker (t.ex. suicidrisk), mĂ„l och delaktighet. Bedömning bygger pĂ„ samtal, observationer och journaluppgifter och ska utgĂ„ frĂ„n ett helhetsperspektiv. Exempe
- 0 comments
- 19 views
-
Praktiska och psykosociala stödbehov Vanliga behov vid psykiska funktionsnedsÀttningar rör bÄde aktiviteter i dagliga livet (ADL) och psykosocialt stöd: inköp, matlagning, stÀdning, rÀkningar; personlig omvÄrdnad; kontakt med vÄrd, omsorg och myndigheter; tillsyn; social stimulans/umgÀnge; ibland Àven ekonomiskt stöd. Delaktighet och bemötande Àr centralt, och anhöriga kan vara en resurs nÀr personen samtycker. Behoven möts ofta i multiprofessionella team dÀr boendestödjare samarbetar med t.ex.
- 0 comments
- 20 views
-
Varför Ă€r Ă„terhĂ€mtning viktig vid psykisk sjukdom? Ă terhĂ€mtning handlar om att Ă„terta funktionsförmĂ„ga, mening och vardagsliv efter sjukdomsepisoder. Efter t.ex. en kortvarig psykos kan personen vara âĂ„terstĂ€lldâ medicinskt men behöver lĂ„ngvarigt stöd för att bearbeta hĂ€ndelsen och lĂ€ra sig gĂ„ vidareâdet förebygger följdsymtom och social isolering. Ett systematiskt, personcentrerat arbetssĂ€tt med kontinuerlig bedömningâplaneringâgenomförandeâutvĂ€rdering sĂ€krar att Ă„terhĂ€mtningen blir hĂ„llbar öv
- 0 comments
- 20 views
-
Vad ingĂ„r i omsorgsprocessen? Omsorgsprocessen inom socialtjĂ€nsten rör insatser som boendestöd och följer ett Ă„terkommande flöde: anmĂ€lan/ansökan â utredning och bedömning â beslut â genomförandeplan â genomförande â uppföljning/utvĂ€rdering â dokumentation. BistĂ„ndshandlĂ€ggaren utreder skyndsamt, fattar beslut och formulerar uppdraget. Tillsammans med brukaren (och ev. nĂ€rstĂ„ende) upprĂ€ttas en genomförandeplan dĂ€r det tydligt framgĂ„r vad som ska göras, av vem, hur och nĂ€r det ska följas upp. Pla
- 0 comments
- 20 views
-
Varför Ă€r ett respektfullt, lyhört och empatiskt bemötande viktigt? Ett professionellt och empatiskt förhĂ„llningssĂ€tt minskar stigmatisering, stĂ€rker allians och delaktighet och Ă€r en förutsĂ€ttning för sĂ€ker vĂ„rd och omsorg. Materialet betonar att personal behöver förmĂ„ga till empati, gott bemötande och helhetssyn samt att bemötandet âgör skillnadenâ i svĂ„ra situationer, exempelvis vid suicidrisk. Aktivt lyssnandeâatt verkligen tolka innebörd, visa att man förstĂ„ttâĂ€r centralt för att skapa tryg
- 0 comments
- 17 views
-
Varför Àr muntlig rapportering mellan boendestödjare och psykiatrisjuksköterska viktig? Muntlig rapportering knyter ihop vardagsobservationerna i hemmet (boendestöd) med den medicinska helhetsbilden (psykiatrisk omvÄrdnad). Den sÀkerstÀller att förÀndringar i mÄende, funktion och risk snabbt fÄngas upp, att vÄrd- och genomförandeplanen justeras i rÀtt tid och att ÄtgÀrder koordineras. I materialet betonas att personalen ska iaktta förÀndringar, arbeta enligt plan och att dokumentation/överföring
- 0 comments
- 22 views