Ⓜ️ Funktionsförmåga 2
I denna kurs fördjupas kunskapen om funktionsnedsättningar med fokus på neuropsykiatriska diagnoser, förvärvade hjärnskador och specialpedagogiska insatser. Eleverna lär sig att identifiera hinder för delaktighet och utveckla strategier för att skapa en inkluderande miljö. Kursen belyser även utanförskap, individanpassade arbetsmetoder och vikten av reflektion i vård och omsorg.
9 records in this category
-
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – Autism, ADHD och ADD Livsvillkor och konsekvenser i den dagliga livsföringen Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) är en samlingsbeteckning för tillstånd som påverkar hjärnans funktioner och hur en individ bearbetar information, reglerar känslor och interagerar med omgivningen. De mest kända diagnoserna inom NPF är autism, ADHD och ADD. Dessa tillstånd är medfödda och kan ge både utmaningar och styrkor i vardagen beroende på omgivning
- 0 comments
- 61 views
-
Förvärvad hjärnskada och dess konsekvenser i den dagliga livsföringen En förvärvad hjärnskada (FH) är en skada på hjärnan som uppstår efter födseln, till skillnad från medfödda hjärnskador. Skadan kan ha olika orsaker, såsom stroke, traumatiska hjärnskador, syrebrist eller sjukdomar som påverkar hjärnan. Konsekvenserna varierar beroende på skadans omfattning och placering i hjärnan, men påverkar ofta motorik, kognition, kommunikation och emotionell funktion. Orsaker till förvärvad hjä
- 0 comments
- 73 views
-
Orsaker till utanförskap vid funktionsnedsättning Utanförskap kan uppstå av flera anledningar, däribland: ✔ Bristande tillgänglighet – Fysiska miljöer, kollektivtrafik och digitala tjänster är inte alltid anpassade för personer med nedsatt rörelseförmåga, syn, hörsel eller kognitiv förmåga. ✔ Diskriminering och fördomar – Attityder i samhället kan leda till begränsade möjligheter på arbetsmarknaden och i sociala sammanhang. ✔ Ekonomiska utmaningar – Många personer med funktionsnedsät
- 0 comments
- 75 views
-
Specialpedagogiska hjälpmedel och arbetssätt Specialpedagogiska hjälpmedel och arbetssätt är avgörande för att möjliggöra delaktighet, kommunikation och utveckling för personer med funktionsnedsättning. Genom att anpassa undervisning, kommunikation och stöd utifrån individens behov kan hinder minskas och livskvaliteten förbättras. Specialpedagogiska hjälpmedel Hjälpmedel kan delas in i olika kategorier beroende på vilket behov de täcker. 1️⃣ Kommunikationshjälpmedel
- 0 comments
- 82 views
-
Olika verksamheter, till exempel habilitering, daglig verksamhet och olika anpassade utbildningar Personer med funktionsnedsättning har rätt till stöd och insatser som främjar självständighet, delaktighet och utveckling. För att möta individens behov finns olika verksamheter inom vård, omsorg och utbildning. Dessa verksamheter erbjuder anpassade insatser som rehabilitering, daglig sysselsättning och individanpassad skolgång. Habilitering Habilitering är en insats för personer med
- 0 comments
- 71 views
-
Stöd- och hjälpinsatser inom området funktionsnedsättning – Insatser enligt LSS, individuell plan och god man för att underlätta människors möjligheter till ett aktivt deltagande i samhället Personer med funktionsnedsättning har rätt till olika stöd- och hjälpinsatser för att kunna leva ett självständigt och aktivt liv. Dessa insatser kan ges genom Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), individuella planer och genom system för god man och förvaltare. Syftet är att möj
- 0 comments
- 52 views
-
Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av stöd- och hjälpinsatser till den enskilde För att säkerställa att personer med funktionsnedsättning får rätt stöd krävs en tydlig process för planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av insatser. Dessa steg är avgörande för att individens behov ska mötas på ett professionellt och rättssäkert sätt. 1️⃣ Planering av stödinsatser Planeringen utgår från individens behov och önskemål samt lagstiftning som LSS (Lag
- 0 comments
- 57 views
-
Pedagogiska arbetssätt, metoder och förhållningssätt som främjar individens självbestämmande och möjlighet till utveckling För att personer med funktionsnedsättning ska kunna utvecklas och leva ett självständigt liv krävs anpassade pedagogiska arbetssätt, metoder och förhållningssätt. Dessa syftar till att stärka individens självbestämmande, delaktighet och möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. 1️⃣ Lågaffektivt bemötande (LAB) Lågaffektivt bemötande är en met
- 0 comments
- 56 views
-
Metoder för reflektion över egna och arbetslagets arbetsmetoder för att utveckla ett individanpassat arbetssätt Reflektion är en central del av det professionella arbetet inom vård och omsorg. Genom att regelbundet analysera och utvärdera arbetsmetoder kan personalen utveckla ett mer individanpassat, etiskt och effektivt arbetssätt. Detta gäller både på individnivå och inom arbetslaget. 1️⃣ Individuell reflektion – Att analysera sitt eget arbete För att utvecklas i sitt yrkesutöv
- 0 comments
- 101 views