Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. 📄 Vad Ă€r viktigt att tĂ€nka pĂ„ vid omvĂ„rdnad av personer i kris? OmvĂ„rdnad av personer i kris krĂ€ver mer Ă€n praktisk hjĂ€lp – det handlar om att möta en mĂ€nniska som tillfĂ€lligt förlorat sin balans i livet. En kris pĂ„verkar tankar, kĂ€nslor, kropp och beteende, och varje individ reagerar pĂ„ sitt unika sĂ€tt. Undersköterskans roll Ă€r att vara en trygg, lyhörd och empatisk nĂ€rvaro som hjĂ€lper personen att hantera vardagen nĂ€r det egna orken och strukturen sviktar. Viktiga principer i omvĂ„rdnaden 1. Skapa trygghet och struktur Var lugn, tydlig och förutsĂ€gbar HjĂ€lp till att skapa enkla rutiner: mĂ„ltider, sömn, hygien Minimera förĂ€ndringar, höga ljud och onödiga krav 2. BekrĂ€fta kĂ€nslor – utan att döma Lyssna med respekt, Ă€ven nĂ€r kĂ€nslorna Ă€r starka eller röriga Undvik att sĂ€ga ”ryck upp dig” eller ”det blir snart bĂ€ttre” Visa att det Ă€r okej att grĂ„ta, vara arg eller tyst 3. Var nĂ€rvarande – utan att trĂ€nga dig pĂ„ Ofta rĂ€cker det att bara finnas dĂ€r Sitt tyst med personen om orden inte kommer Följ hens tempo och dagsform 4. HjĂ€lp personen att orka med det lilla Ett steg i taget – hjĂ€lp att ta pĂ„ klĂ€der, öppna fönstret, gĂ„ ut BekrĂ€fta smĂ„ framsteg: “Det Ă€r fint att du orkade Ă€ta lite idag.” 5. Ha tĂ„lamod och uthĂ„llighet Krisen kan ta tid – och gĂ„ i vĂ„gor Undvik att pusha framĂ„t för snabbt Ge hopp, men lĂ„t personen sjĂ€lv fĂ„ styra nĂ€r Var uppmĂ€rksam pĂ„ varningstecken Uttalad hopplöshet eller livsleda VĂ€gran att Ă€ta, sova eller ta medicin Förvirring eller avskĂ€rmning Tankar om att inte vilja leva I dessa fall ska undersköterskan omedelbart kontakta sjuksköterska eller ansvarig personal. Exempel En man pĂ„ ett korttidsboende har nyligen förlorat sin fru. Han ligger i sĂ€ngen hela dagarna och svarar kortfattat. Undersköterskan hjĂ€lper honom att komma upp, sitter tyst med honom vid frukosten och sĂ€ger: ”Jag finns hĂ€r, vi behöver inte prata.” Efter nĂ„gra dagar följer han med ut i trĂ€dgĂ„rden – ett första steg i att börja bearbeta sin sorg. Samverkan i teamet Samarbeta med sjuksköterska, kurator, lĂ€kare Dokumentera förĂ€ndringar i mĂ„ende, sömn, aptit, social kontakt Delta i vĂ„rdplanering och reflektera i personalgruppen
  3. 📄 Vad finns det för stöd och hjĂ€lp för personer som behöver hjĂ€lp för att komma ur krisen? MĂ€nniskor som befinner sig i en kris behöver inte ”klara sig sjĂ€lva” – det finns mĂ„nga olika former av stöd och hjĂ€lp, bĂ„de professionella insatser och mĂ€nsklig nĂ€rvaro. Vilket stöd som behövs beror pĂ„ personens reaktioner, situation, tidigare erfarenheter och det sociala nĂ€tverk som finns runt omkring. MĂ„let Ă€r att skapa trygghet, sammanhang och hopp, sĂ„ att personen kan bearbeta det som hĂ€nt och lĂ„ngsamt Ă„terfĂ„ sin balans. Exempel pĂ„ stödformer vid kris 1. Samtal med professionella Kurator eller psykolog inom primĂ€rvĂ„rd, psykiatri eller elevhĂ€lsa Krisstödsteam eller krissamordnare vid större hĂ€ndelser Sorg- och krisbearbetning via samtalsterapi eller psykoterapi 2. Stöd frĂ„n vĂ„rd och omsorg Trygg kontakt med personal inom hemtjĂ€nst, boendestöd eller Ă€ldreomsorg NĂ€rvarande undersköterskor som lyssnar, observerar och strukturerar vardagen HjĂ€lp att komma till samtal, lĂ€kare eller stödgrupp 3. VĂ„rdcentral eller psykiatrisk mottagning Vid svĂ„rare symtom kan vĂ„rdcentralen remittera till psykolog eller lĂ€kare LĂ€kemedel kan ibland bli aktuellt (t.ex. vid djup nedstĂ€mdhet eller sömnproblem) 4. SjĂ€lvhjĂ€lpsgrupper och ideella organisationer SPES – stöd för efterlevande till suicid Mind, Röda korset, SHEDO, BRIS, Kyrkans samtalsstöd Mötesplatser dĂ€r man kan dela upplevelser med andra 5. Digitala stödinsatser Stödchatt, telefonjourer (t.ex. Mind sjĂ€lvmordslinje, jourhavande medmĂ€nniska) Appar och program för krishantering eller Ă„ngesthantering Vad hjĂ€lper i vardagen? Trygga rutiner och struktur – sĂ€rskilt nĂ€r allt kĂ€nns kaotiskt Fysisk nĂ€rvaro av andra mĂ€nniskor, Ă€ven utan mycket prat Att fĂ„ hjĂ€lp med praktiska saker: mĂ„ltider, sömn, mediciner, kontakt med myndigheter Att bli lyssnad pĂ„ utan krav pĂ„ att vara stark eller ”gĂ„ vidare” Undersköterskans roll Vara en nĂ€rvarande, lyssnande och stabil person i vardagen Identifiera behov av ytterligare hjĂ€lp och rapportera till ansvarig personal StĂ€rka individens resurser – visa att det finns hopp, ett steg i taget Samverka med kurator, sjuksköterska eller vĂ„rdcentral Motivera till kontakt med stödgrupp, förening eller behandlare Exempel En kvinna som förlorat sin son isolerar sig och sover dĂ„ligt. Undersköterskan uppmĂ€rksammar förĂ€ndringen, pratar med henne varje dag och hjĂ€lper till att boka tid hos kurator. Samtidigt finns hon dĂ€r i vardagen, ger trygghet och visar att kvinnan inte Ă€r ensam.
  4. 📄 Barn behöver sann och Ă€rlig information om den traumatiska hĂ€ndelsen – vad Ă€r viktigt att tĂ€nka pĂ„ vid samtal med barn? NĂ€r ett barn har upplevt en traumatisk hĂ€ndelse – t.ex. ett dödsfall, olycka, vĂ„ld eller förlust – Ă€r det avgörande att vuxna talar med barnet pĂ„ ett Ă€rligt, tryggt och Ă„ldersanpassat sĂ€tt. Barn kĂ€nner ofta mer Ă€n vad vuxna tror och mĂ€rker nĂ€r nĂ„got Ă€r fel. Att inte prata alls skapar ofta mer oro och fantasier Ă€n att sĂ€ga sanningen. VĂ€l genomförda samtal kan hjĂ€lpa barnet att förstĂ„ vad som hĂ€nt, bearbeta sina kĂ€nslor och kĂ€nna sig trygg igen. Att undvika Ă€mnet – i ett försök att skydda – riskerar att göra barnet ensamt i sin oro eller skuld. Viktigt att tĂ€nka pĂ„ i samtal med barn i kris 1. Var Ă€rlig – men anpassa orden efter barnets Ă„lder AnvĂ€nd enkla och tydliga ord Undvik att ”paketera” sanningen för mycket Det Ă€r bĂ€ttre att sĂ€ga: “Pappa har dött” Ă€n “Pappa har somnat in” 2. Skapa trygg miljö och lugn ton Sitt ner i lugn miljö, i ögonhöjd Tala lĂ„ngsamt och ge barnet tid att reagera BekrĂ€fta barnets kĂ€nslor utan att försöka ”fixa dem” 3. Lyssna mer Ă€n du pratar StĂ€ll öppna frĂ„gor: “Hur tĂ€nker du om det?”, “Vad kĂ€nns konstigt just nu?” BekrĂ€fta: “Det Ă€r okej att vara ledsen, arg, rĂ€dd – eller inget alls just nu.” 4. Avlasta skuld och ansvar MĂ„nga barn tror att de pĂ„ nĂ„got sĂ€tt orsakat det som hĂ€nt SĂ€g tydligt: “Det som hĂ€nde var aldrig ditt fel.” 5. Ge barnet kontroll över smĂ„ saker LĂ„t barnet vĂ€lja om det vill tĂ€nda ett ljus, rita, stĂ€lla frĂ„gor Deltagande lindrar kĂ€nslan av hjĂ€lplöshet 6. Upprepa och pĂ„minn Barn behöver höra samma sak flera gĂ„nger för att förstĂ„ SĂ€g att det Ă€r okej att frĂ„ga igen – Ă€ven lĂ„ngt efterĂ„t Undvik: Att ge falska löften: “Det kommer aldrig hĂ€nda igen” Att anvĂ€nda metaforer som förvirrar: “Mormor har somnat för alltid” Att försöka dĂ€mpa kĂ€nslor: “Du behöver inte vara ledsen” Undersköterskans roll Vara en trygg och stabil vuxen i barnets nĂ€rhet Samarbeta med förĂ€ldrar, skola, kurator eller barnpsykiatri Observera barnets beteende – sömn, lek, humör Ge barnet struktur, nĂ€rhet och rutiner HjĂ€lpa barnet att uttrycka sig genom lek, rita eller samtal – utan att pressa Exempel Ett barn vars pappa dött i en olycka vill veta exakt vad som hĂ€nt. Undersköterskan sĂ€ger med enkel och respektfull ton: “Din pappa var med i en olycka. Hans kropp blev sĂ„ skadad att han dog. Det var inte ditt fel. Vi finns hĂ€r för dig.” Barnet grĂ„ter och frĂ„gar sedan om pappan Ă€r arg. Undersköterskan svarar lugnt: “Nej, han var inte arg. Han Ă€lskade dig.”
  5. 📄 Vilka Ă€r de vanligaste allmĂ€nna reaktionerna vid en traumatisk kris? NĂ€r en mĂ€nniska drabbas av en traumatisk kris reagerar bĂ„de kroppen och psyket med kraft – det Ă€r en naturlig reaktion pĂ„ en chockartad, hotfull eller övervĂ€ldigande hĂ€ndelse. Reaktionerna kan vara mycket olika frĂ„n person till person, men det finns vissa vanliga mönster som Ă„terkommer hos mĂ„nga. Reaktionerna kan komma omedelbart, men ocksĂ„ vara fördröjda – ibland veckor eller mĂ„nader efter hĂ€ndelsen. Att förstĂ„ dessa reaktioner hjĂ€lper bĂ„de personen sjĂ€lv och vĂ„rdpersonalen att möta krisen med respekt och tĂ„lamod. Vanliga psykologiska reaktioner Förnekelse eller overklighetskĂ€nsla “Det hĂ€r kan inte ha hĂ€nt” – skyddar psyket frĂ„n att bli övervĂ€ldigat Stark Ă„ngest eller panik Orolig, uppjagad, svĂ„rt att sitta still eller kontrollera kĂ€nslor Ilska och irritation Kan riktas mot sig sjĂ€lv, andra eller samhĂ€llet – ofta en reaktion pĂ„ maktlöshet Sorg och förtvivlan Djup ledsenhet, grĂ„tattacker, kĂ€nsla av att allt Ă€r meningslöst SkuldkĂ€nslor “TĂ€nk om jag hade gjort annorlunda”, Ă€ven nĂ€r skulden inte Ă€r logisk Apati eller kĂ€nslomĂ€ssig avstĂ€ngdhet Personen kan verka likgiltig eller kall – ofta ett sĂ€tt att skydda sig Vanliga kroppsliga reaktioner HjĂ€rtklappning, andnöd, spĂ€nda muskler Magont, illamĂ„ende, diarrĂ© SömnsvĂ„righeter och mardrömmar Trötthet och utmattning Yrsel eller svimningskĂ€nsla ÖverkĂ€nslighet för ljud och ljus TankemĂ€ssiga reaktioner SvĂ„rt att koncentrera sig eller minnas Tankar som gĂ„r i cirklar – t.ex. Ă„terupplever hĂ€ndelsen om och om igen Katastroftankar eller oro för framtiden Identitetskris: “Vem Ă€r jag nu?” BeteendemĂ€ssiga reaktioner Social tillbakadragenhet Undvikande av platser, personer eller situationer som pĂ„minner om traumat Ökat alkohol- eller lĂ€kemedelsbruk Aggressivitet eller rastlöshet Viktigt att veta Alla reaktioner Ă€r normala i en onormal situation Det Ă€r inte farligt att kĂ€nna starka kĂ€nslor – men det Ă€r viktigt att inte bli ensam med dem Reaktionerna förĂ€ndras över tid, sĂ€rskilt om personen fĂ„r stöd och hjĂ€lp att bearbeta det som hĂ€nt Undersköterskans roll Skapa trygghet, förutsĂ€gbarhet och nĂ€rvaro Lyssna utan att vĂ€rdera, avbryta eller ge snabba lösningar Observera förĂ€ndringar och rapportera vid behov Stödja vardagsrutiner och minimera yttre stress Respektera om personen inte vill prata – tyst nĂ€rvaro Ă€r ocksĂ„ vĂ„rd
  6. 📄 Förklara krisförloppet Krisförloppet beskriver de olika faser som en mĂ€nniska ofta gĂ„r igenom efter en allvarlig eller omvĂ€lvande hĂ€ndelse. Modellen utvecklades bland annat av krisforskaren Johan Cullberg och bestĂ„r av fyra huvudfaser: chock, reaktion, bearbetning och nyorientering. Dessa faser sker inte alltid i ordning eller med tydliga grĂ€nser, och alla mĂ€nniskor upplever dem olika – men modellen Ă€r ett anvĂ€ndbart verktyg för att förstĂ„ den psykiska och kĂ€nslomĂ€ssiga process som följer pĂ„ en kris. 1. Chockfasen – nĂ„gra sekunder till dygn Kommer direkt efter den akuta hĂ€ndelsen Personen kan uppleva overklighet, förnekelse, kĂ€nslokyla eller total förvirring Reaktionen kan vara att personen blir helt stilla eller vĂ€ldigt aktiv Kroppen kan reagera med skakningar, illamĂ„ende, hjĂ€rtklappning VĂ„rdpersonal bör: skapa trygghet, ge fysisk nĂ€rvaro, undvika att pressa fram kĂ€nslor. 2. Reaktionsfasen – dagar till veckor Personen börjar ta in vad som hĂ€nt och reaktionerna blir mer kĂ€nslomĂ€ssiga Vanliga kĂ€nslor: sorg, skuld, ilska, Ă„ngest, tomhet Tankar som “Varför hĂ€nde det hĂ€r?” eller “TĂ€nk om jag gjort annorlunda?” Sömnproblem, grĂ„tattacker, koncentrationssvĂ„righeter Ă€r vanliga VĂ„rdpersonal bör: lyssna, bekrĂ€fta, lĂ„ta personen prata, inte försöka trösta bort kĂ€nslorna. 3. Bearbetningsfasen – veckor till mĂ„nader Personen börjar förstĂ„ det som hĂ€nt pĂ„ djupare plan Tankar blir mer strukturerade, orken kommer tillbaka Börjar Ă„tervĂ€nda till vardagen och hitta nya rutiner HĂ€ndelsen finns kvar, men Ă€r inte lĂ€ngre övervĂ€ldigande varje dag VĂ„rdpersonal bör: stödja Ă„tergĂ„ng till aktiviteter, finnas kvar, uppmuntra utan att stressa. 4. Nyorienteringsfasen – mĂ„nader till Ă„r Personen har integrerat det som hĂ€nt i sitt liv Livet gĂ„r vidare med nya insikter, ibland med förĂ€ndrad livssyn Det kan finnas en kvarvarande sorg, men inte som ett hinder för framtiden VĂ„rdpersonal bör: stödja individens sjĂ€lvstĂ€ndighet, visa tillit till dennes förmĂ„ga. Viktigt att komma ihĂ„g Alla faser tar olika lĂ„ng tid för olika personer En person kan röra sig fram och tillbaka mellan faserna VĂ„rdpersonal och nĂ€rstĂ„ende behöver ha tĂ„lamod och respekt för processen Exempel En kvinna förlorar sin bror i en olycka: I chockfasen stirrar hon rakt fram, kan inte ta in vad som sagts I reaktionsfasen kommer grĂ„ten, frĂ„gorna och skuldkĂ€nslorna I bearbetningsfasen börjar hon Ă„tergĂ„ till vardagen och prata om minnen I nyorienteringsfasen kan hon le Ă„t bilder pĂ„ sin bror och delta i livet med ny eftertĂ€nksamhet
  7. 📄 Hur kan krisdrabbade hjĂ€lpa varandra? Personer som sjĂ€lva har varit med om en kris kan vara ett ovĂ€rderligt stöd för andra som gĂ„r igenom liknande upplevelser. Det handlar inte om att ge rĂ„d som professionella, utan om att möta nĂ„gon i samma situation med förstĂ„else, delaktighet och mĂ€nsklig nĂ€rvaro. Att kĂ€nna igen sig i nĂ„gon annans berĂ€ttelse kan lindra ensamheten, ge hopp och skapa trygghet. "Du Ă€r inte ensam" Ă€r ofta det viktigaste budskapet. SĂ€tt som krisdrabbade kan hjĂ€lpa varandra pĂ„ 1. Genom att dela erfarenheter Att höra att nĂ„gon annan ocksĂ„ varit rĂ€dd, ledsen, arg eller förtvivlad – och klarat sig igenom det – skapar hopp. Det blir lĂ€ttare att sĂ€tta ord pĂ„ kĂ€nslor nĂ€r man speglar sig i andra. 2. Genom att lyssna och bekrĂ€fta Ofta behöver man inte sĂ€ga mycket – bara finnas dĂ€r, lyssna utan att döma, avbryta eller förminska. 3. Genom att visa att det gĂ„r att komma vidare Den som Ă€r lĂ€ngre fram i sitt krisförlopp kan visa att det finns ett liv efter krisen. Att visa vĂ€gen utan att pressa. 4. Genom praktiskt stöd och gemenskap Att laga mat tillsammans, ta en promenad eller bara sitta i samma rum – det kan bryta isolering och skapa vardagsstruktur. 5. Genom att vĂ„ga prata om det svĂ„ra Krisdrabbade vet ofta att "det vĂ€rsta man kan göra Ă€r att inte sĂ€ga nĂ„got alls". De vet ocksĂ„ att sorgen eller traumat inte försvinner för att man tystar ner det. Exempel TvĂ„ personer som mist en nĂ€ra anhörig i sjĂ€lvmord deltar i en samtalsgrupp. Den ena berĂ€ttar om sina skuldkĂ€nslor och rĂ€dslan att aldrig kunna kĂ€nna glĂ€dje igen. Den andra lyssnar, nickar, och sĂ€ger: “SĂ„ kĂ€nde jag ocksĂ„ i början. Men du kommer kunna andas igen.” Orden bĂ€r mer tyngd eftersom de kommer frĂ„n nĂ„gon som varit dĂ€r. Viktigt att tĂ€nka pĂ„ Det finns ingen "rĂ€tt" eller "fel" reaktion – varje persons kris Ă€r unik Det Ă€r inte alltid lĂ€tt att möta andras smĂ€rta nĂ€r man bĂ€r pĂ„ egen sorg Ibland kan samtal mellan krisdrabbade behöva stöd av professionella (t.ex. stödgrupper) Undersköterskans roll Uppmuntra till kontakt med stödgrupper eller föreningar Erbjuda lugna mötesplatser dĂ€r samtal kan uppstĂ„ naturligt Visa respekt för egen erfarenhet och copingstrategier HĂ„lla uppmĂ€rksamheten pĂ„ nĂ€r professionellt stöd kan behövas
  8. 📄 Förklara vad en traumatisk kris Ă€r för nĂ„got En traumatisk kris Ă€r en akut och intensiv psykisk reaktion pĂ„ en plötslig, ovĂ€ntad och ofta hotfull hĂ€ndelse som skakar om hela tillvaron. Det handlar om situationer dĂ€r en person upplever att den egna tryggheten, kontrollen eller livsbalansen hotas eller raseras. Den traumatiska krisen kan uppstĂ„ direkt vid hĂ€ndelsen eller senare – nĂ€r konsekvenserna börjar bli verkliga. MĂ€nniskan reagerar dĂ„ med kraftig kĂ€nslomĂ€ssig och fysisk stress, eftersom den vanliga förmĂ„gan att hantera livet inte rĂ€cker till. Typiska hĂ€ndelser som kan orsaka traumatisk kris Allvarlig olycka, sjukdom eller plötsligt dödsfall VĂ„ld, övergrepp eller hot Naturkatastrofer eller krig SjĂ€lvmord inom familj eller nĂ€rmiljö Akut uppsĂ€gning, separation eller ovĂ€ntad förlust Traumat behöver inte vara stort i omvĂ€rldens ögon – det viktiga Ă€r hur personen sjĂ€lv upplever hĂ€ndelsen. Reaktioner vid traumatisk kris Chock, overklighetskĂ€nslor Stark rĂ€dsla eller panik Skuld, förtvivlan eller ilska Sömnstörningar, koncentrationssvĂ„righeter Kroppsliga symtom: hjĂ€rtklappning, illamĂ„ende, spĂ€nd muskulatur Reaktionen Ă€r normal och mĂ€nsklig, men kan bli lĂ„ngvarig eller förvĂ€rras om personen inte fĂ„r stöd. Skillnad frĂ„n utvecklingskris Traumatisk kris Utvecklingskris OvĂ€ntad, chockartad FörvĂ€ntad, ofta gradvis Skapar starka kĂ€nslor av rĂ€dsla eller förlust Skapar oro, förvirring eller sorg KrĂ€ver ofta omedelbart stöd KrĂ€ver tid, samtal och anpassning Risk för PTSD om krisen inte bearbetas Risk för livsleda eller depression Undersköterskans roll Vara ett stöd i nuet – lugn, lyssnande, bekrĂ€ftande HjĂ€lpa till att strukturera vardagen i en kaotisk tid Rapportera tecken pĂ„ djup Ă„ngest, förnekelse eller riskbeteende Arbeta i samverkan med sjuksköterska, kurator eller krisstöd Respektera att personer reagerar olika – och i olika takt Exempel En man förlorar sin fru i en plötslig olycka. Han svarar inte pĂ„ tilltal, sover inte och grĂ„ter okontrollerat. Undersköterskan som möter honom i hemtjĂ€nsten visar nĂ€rvaro, hjĂ€lper honom kliva upp och följer med till första samtalet med kuratorn. Genom lugn och respekt hjĂ€lper hon honom ta de första stegen i ett krisförlopp.
  9. 📄 Förklara vad en utvecklingskris Ă€r En utvecklingskris Ă€r en livskris som uppstĂ„r i samband med naturliga förĂ€ndringar i livet, till exempel nĂ€r vi gĂ„r in i en ny livsfas, lĂ€mnar nĂ„got bakom oss eller tvingas omvĂ€rdera vem vi Ă€r. Det Ă€r inte en följd av trauma eller olyckor, utan en normal del av mĂ€nniskans utveckling, som Ă€ndĂ„ kan kĂ€nnas omvĂ€lvande och svĂ„r att hantera. Utvecklingskriser Ă€r ofta förvĂ€ntade, men kan Ă€ndĂ„ utlösa oro, osĂ€kerhet eller identitetskris – sĂ€rskilt om förĂ€ndringen kommer snabbare Ă€n man hunnit bearbeta den. Exempel pĂ„ vanliga utvecklingskriser Att bli tonĂ„ring – kroppen förĂ€ndras, identitet formas Att bli förĂ€lder – ansvar, livsprioriteringar, sömnbrist Att flytta hemifrĂ„n – sjĂ€lvstĂ€ndighet men ocksĂ„ ensamhet Att gĂ„ i pension – förlust av yrkesidentitet och struktur Att Ă„ldras – kroppens förĂ€ndring, livsinnehĂ„llets omvĂ€rdering Att gĂ„ igenom klimakteriet eller andra kroppsliga förĂ€ndringar Vad kĂ€nnetecknar en utvecklingskris? Personen tappar tillfĂ€lligt fotfĂ€stet i tillvaron KĂ€nslor som sorg, förvirring, irritation eller nedstĂ€mdhet Funderingar kring mening, tillhörighet och identitet Kan skapa fysisk trötthet eller sömnsvĂ„righeter Behöver ofta tid, förstĂ„else och ibland samtalsstöd Skillnad frĂ„n traumatisk kris Utvecklingskris Traumatisk kris FörvĂ€ntad livsförĂ€ndring OvĂ€ntad, hotfull hĂ€ndelse Inre omstĂ€llning Reaktion pĂ„ yttre chock Sker över tid Ofta akut och plötslig Möjlig tillvĂ€xt och mognad KrĂ€ver ofta bearbetning och skydd Undersköterskans roll Vara lyhörd för förĂ€ndringar i beteende, humör och ork Skapa trygghet genom struktur och vardagligt stöd Prata om förĂ€ndringar med respekt för individens upplevelse StĂ€rka sjĂ€lvkĂ€nslan genom att bekrĂ€fta personens erfarenhet och resurser Rapportera vidare vid tecken pĂ„ nedstĂ€mdhet eller isolering Exempel En kvinna som nyss gĂ„tt i pension upplever tomhet, trötthet och kĂ€nner att hon inte lĂ€ngre ”behövs”. Hon tappar rutiner och blir mer nedstĂ€md. Med stöd frĂ„n hemtjĂ€nsten börjar hon ta promenader, delta i social verksamhet och Ă„terfĂ„r kĂ€nslan av mening. Det var en utvecklingskris som kunde hanteras med rĂ€tt stöd.
  10. Today
  11. 📄 Hur skulle du med egna ord förklara vad begreppet kris betyder? En kris Ă€r en situation i livet dĂ€r en person stĂ€lls inför en plötslig förĂ€ndring, förlust eller hĂ€ndelse som Ă€r sĂ„ stark att den vanliga förmĂ„gan att hantera tillvaron inte lĂ€ngre rĂ€cker till. Det Ă€r en form av psykisk och kĂ€nslomĂ€ssig överbelastning som kan uppstĂ„ bĂ„de vid ovĂ€ntade chocker och vid livsförĂ€ndringar. Att hamna i kris betyder inte att man Ă€r svag eller sjuk – det Ă€r en mĂ€nsklig reaktion pĂ„ en svĂ„r hĂ€ndelse. Krisen skakar om sjĂ€lvkĂ€nslan, tryggheten eller tilltron till framtiden, och pĂ„verkar bĂ„de tankar, kĂ€nslor och kroppsliga funktioner. Vad kĂ€nnetecknar en kris? HĂ€ndelsen upplevs som ett hot mot den egna identiteten eller livsbalansen Personen har tillfĂ€lligt svĂ„rt att hantera vardagen som vanligt KĂ€nslor som chock, sorg, förvirring, ilska, skuld eller rĂ€dsla kan uppstĂ„ MĂ„nga kĂ€nner förlorad kontroll eller brist pĂ„ mening Olika typer av kriser Utvecklingskris: en normal livsövergĂ„ng som blir övervĂ€ldigande (t.ex. att bli förĂ€lder, gĂ„ i pension) Traumatisk kris: nĂ„got ovĂ€ntat, hotfullt eller dramatiskt intrĂ€ffar (t.ex. olycka, sjukdomsbesked, dödsfall) Exempel En man fĂ„r veta att han förlorat sitt arbete efter 25 Ă„r pĂ„ samma plats. Han tappar fotfĂ€stet, fĂ„r svĂ„rt att sova, drar sig undan sin familj och kĂ€nner sig vĂ€rdelös. Detta Ă€r en psykisk kris – en normal reaktion pĂ„ en livsomvĂ€lvande hĂ€ndelse som krĂ€ver stöd för att bearbetas. Viktigt att veta En kris Ă€r inte detsamma som psykisk sjukdom, men kan utvecklas till det om personen inte fĂ„r hjĂ€lp eller möjlighet att bearbeta det som hĂ€nt En bearbetad kris kan ocksĂ„ leda till personlig utveckling, omvĂ€rdering av livet och ökad motstĂ„ndskraft
  12. 📄 Förklara med egna ord och ge egna exempel pĂ„ sambandet mellan psykisk funktionsnedsĂ€ttning och psykiskt funktionshinder En psykisk funktionsnedsĂ€ttning innebĂ€r att en person har varaktiga svĂ„righeter med psykiska funktioner – till exempel att tĂ€nka, kĂ€nna, minnas, kommunicera eller hantera stress. Det kan bero pĂ„ en lĂ„ngvarig psykisk sjukdom som depression, schizofreni, bipolĂ€r sjukdom eller PTSD. Ett psykiskt funktionshinder uppstĂ„r nĂ€r dessa nedsĂ€ttningar leder till begrĂ€nsningar i vardagslivet eller samhĂ€llet – till exempel i arbete, utbildning, relationer eller boende. Det handlar alltsĂ„ om hur omgivningen och samhĂ€llets utformning pĂ„verkar individens möjligheter att fungera. 👉 FunktionsnedsĂ€ttning Ă€r nĂ„got man har – funktionshinder Ă€r nĂ„got man upplever i mötet med omvĂ€rlden. Sambandet – steg för steg En person utvecklar en psykisk sjukdom, t.ex. svĂ„r depression Det leder till en funktionsnedsĂ€ttning, t.ex. att personen fĂ„r svĂ„rt att minnas, fatta beslut eller umgĂ„s NĂ€r samhĂ€llet eller vardagen inte Ă€r anpassad efter dessa svĂ„righeter – uppstĂ„r ett funktionshinder Med rĂ€tt stöd och anpassningar kan funktionshindret minska, Ă€ven om nedsĂ€ttningen finns kvar Exempel 1 En man med schizofreni har svĂ„rt att hantera sociala sammanhang och blir snabbt överbelastad av intryck. Detta Ă€r en psykisk funktionsnedsĂ€ttning. NĂ€r han söker arbete och alla tjĂ€nster krĂ€ver intervjuer i grupp och multitasking, klarar han inte att konkurrera – han upplever ett psykiskt funktionshinder. Med rĂ€tt anpassning, t.ex. lugn arbetsmiljö, en tydlig handledare och möjlighet till stöd frĂ„n boendestödjare, minskar hindret – och han kan delta i samhĂ€llet pĂ„ sina villkor. Exempel 2 En kvinna med bipolĂ€r sjukdom har svĂ„rt att hĂ„lla dygnsrytmen och fĂ„r kraftiga svĂ€ngningar i ork och kĂ€nslolĂ€ge. Det pĂ„verkar hennes förmĂ„ga att klara heltid i skolan. Hon har en funktionsnedsĂ€ttning. NĂ€r skolan inte erbjuder flexibla upplĂ€gg eller stöd vid frĂ„nvaro, uppstĂ„r ett funktionshinder. Med extra anpassningar – t.ex. schemabrytning, studieteknikstöd och samtalskontakt – kan hon lyckas Ă€ndĂ„. Vad kan minska funktionshindret? Boendestöd, habilitering, daglig verksamhet Anpassad utbildning eller arbete LĂ„gtröskelverksamheter och meningsfull sysselsĂ€ttning Individuellt bemötande och förstĂ„else frĂ„n omgivningen Delaktighet, tillgĂ€nglighet och sjĂ€lvbestĂ€mmande Undersköterskans roll Vara uppmĂ€rksam pĂ„ vardagsproblem som signalerar hinder Arbeta för inkludering, delaktighet och sjĂ€lvstĂ€ndighet HjĂ€lpa till att bygga upp rutiner, sjĂ€lvförtroende och fungerande strategier Samverka med andra yrkesgrupper för att minska funktionshindret
  13. 📄 Vad Ă€r ECT? ECT, eller Elektrokonvulsiv behandling (tidigare kallat elbehandling), Ă€r en medicinsk behandlingsmetod inom psykiatrin dĂ€r man framkallar kontrollerade krampanfall i hjĂ€rnan med hjĂ€lp av elektrisk stimulans. Det sker under kort narkos och muskelavslappning, vilket gör att patienten inte upplever smĂ€rta eller kramprörelser. ECT Ă€r en effektiv och snabbverkande behandling, sĂ€rskilt vid svĂ„ra depressioner dĂ€r andra metoder inte hjĂ€lpt. Det anvĂ€nds Ă€ven vid bipolĂ€r sjukdom och vissa former av psykos. NĂ€r anvĂ€nds ECT? SvĂ„r depression med djup nedstĂ€mdhet, sjĂ€lvmordsrisk eller total orkeslöshet Melankoli (se frĂ„ga 11) Depression med psykotiska symtom Katatoni (stelhet eller kraftig motorisk oro) BipolĂ€r sjukdom i depressiv eller manisk fas NĂ€r andra behandlingar inte haft effekt, t.ex. lĂ€kemedel eller terapi Hur gĂ„r behandlingen till? Patienten fĂ„r narkos och muskelavslappnande medel Elektroder placeras pĂ„ huvudet En kort elektrisk impuls ges – vanligtvis 0,2–0,8 sekunder Detta utlöser ett kort krampanfall i hjĂ€rnan, som varar 20–60 sekunder Behandlingen ges oftast 2–3 gĂ„nger per vecka, i regel totalt 6–12 behandlingar Patienten vaknar kort dĂ€refter och kan ofta gĂ„ hem samma dag (vid öppenvĂ„rd) Hur fungerar ECT? Den exakta verkningsmekanismen Ă€r inte helt klarlagd Behandlingen tros Ă„terstĂ€lla balansen mellan signalsubstanser och förbĂ€ttra hjĂ€rnans funktion ECT pĂ„verkar hjĂ€rnans plasticitet – förmĂ„gan att anpassa och Ă„terhĂ€mta sig Fördelar med ECT Snabb effekt – ofta inom nĂ„gra fĂ„ behandlingar Effektivt Ă€ven vid depression med sjĂ€lvmordsrisk AnvĂ€ndbart nĂ€r lĂ€kemedel inte tolereras (t.ex. hos Ă€ldre, gravida) Biverkningar TillfĂ€lliga minnesstörningar – sĂ€rskilt nĂ€rminne och minnen frĂ„n perioden före behandlingen Förvirring direkt efter behandlingen, ofta övergĂ„ende I sĂ€llsynta fall: mer lĂ„ngvarig minnespĂ„verkan Trötthet och huvudvĂ€rk kan förekomma Undersköterskans roll Skapa trygghet och kontinuitet för patienten inför och efter behandling Förklara vad som sker pĂ„ ett lugnt sĂ€tt (utan att ge medicinsk rĂ„dgivning) Observera minnesförĂ€ndringar eller förvirring efter behandling HjĂ€lpa till med praktiskt stöd efter narkos, t.ex. att komma upp, Ă€ta, vila Dokumentera förĂ€ndringar i humör och funktionsnivĂ„ Exempel En kvinna med svĂ„r depression har slutat Ă€ta, prata och orkar inte kliva upp ur sĂ€ngen. Efter fyra ECT-behandlingar börjar hon Ă„terigen prata med personalen. Efter Ă„tta behandlingar deltar hon i enkla aktiviteter. ECT blev vĂ€ndpunkten nĂ€r inget annat fungerade.
  14. 📄 Vad Ă€r SSRI för slags preparat? SSRI stĂ„r för Selektiva serotoninĂ„terupptagshĂ€mmare – en grupp av antidepressiva lĂ€kemedel som anvĂ€nds frĂ€mst vid depression, Ă„ngestsyndrom och tvĂ„ngssyndrom (OCD). SSRI-preparat pĂ„verkar hjĂ€rnans signalsubstans serotonin, som har stor betydelse för regleringen av stĂ€mningslĂ€ge, kĂ€nslor och sömn. De Ă€r idag de mest förskrivna antidepressiva lĂ€kemedlen i Sverige pĂ„ grund av att de Ă€r relativt effektiva och har fĂ€rre allvarliga biverkningar jĂ€mfört med Ă€ldre antidepressiva. Hur fungerar SSRI? SSRI ökar mĂ€ngden serotonin i hjĂ€rnan genom att hĂ€mma Ă„terupptaget av signalsubstansen i nervcellerna. Detta gör att serotonin stannar kvar lĂ€ngre i synapserna (mellanrummen mellan nervceller), vilket förbĂ€ttrar kommunikationen mellan hjĂ€rnceller. Effekten kommer gradvis – oftast inom 2–4 veckor. Vanliga tillstĂ„nd dĂ€r SSRI anvĂ€nds Egentlig depression Generaliserat Ă„ngestsyndrom (GAD) Paniksyndrom Social fobi TvĂ„ngssyndrom (OCD) PTSD Premenstruellt dysforiskt syndrom (PMDS) Exempel pĂ„ SSRI-preparat Sertralin Citalopram Fluoxetin Escitalopram Paroxetin (anvĂ€nds mer restriktivt pĂ„ grund av biverkningsprofil) Vanliga biverkningar (ofta övergĂ„ende) IllamĂ„ende, minskad aptit Trötthet eller sömnlöshet Minskad sexuell lust eller förmĂ„ga Oro i början av behandlingen HuvudvĂ€rk, yrsel Munntorrhet 💡 Biverkningarna Ă€r ofta vĂ€rst de första dagarna och brukar minska efter 1–2 veckor. Undersköterskans roll Observera och rapportera biverkningar, sĂ€rskilt i inledningsskedet Vara uppmĂ€rksam pĂ„ suicidrisk hos unga och vid behandlingsstart Stötta med struktur och vardaglig stabilitet, eftersom effekten dröjer Motivera till att fortsĂ€tta behandlingen, Ă€ven om effekt inte mĂ€rks direkt Följa upp humör, sömn, aptit och andra symtom i vardagen Exempel En patient med Ă„ngest börjar med sertralin. Första veckan kĂ€nner hon sig oroligare Ă€n innan. Undersköterskan lyssnar, dokumenterar och pĂ„minner om att detta Ă€r en vanlig startreaktion. Efter tre veckor mĂ€rks en tydlig förbĂ€ttring – hon Ă€r lugnare och sover bĂ€ttre.
  15. 📄 Det finns en risk med att anvĂ€nda bensodiazepiner – vilken? Bensodiazepiner Ă€r en grupp lĂ€kemedel som anvĂ€nds för att behandla Ă„ngest, oro, sömnproblem, muskelspĂ€nning och kramper. De verkar snabbt och effektivt genom att förstĂ€rka GABA – en signalsubstans som dĂ€mpar nervaktivitet i hjĂ€rnan. Trots deras effektiva verkan finns det flera allvarliga risker, sĂ€rskilt vid lĂ„ngvarigt bruk eller vid anvĂ€ndning hos Ă€ldre. Den största risken Ă€r beroendeutveckling, men Ă€ven tolerans, nedsatt kognitiv funktion och fallolyckor Ă€r vanliga biverkningar. Huvudsakliga risker med bensodiazepiner 1. Beroende – Redan efter nĂ„gra veckors anvĂ€ndning kan kroppen vĂ€nja sig. – Personen behöver dĂ„ högre dos för att fĂ„ samma effekt. – Avslut kan ge abstinenssymtom som Ă„ngest, sömnlöshet och irritation. – Psykiskt beroende: att inte vĂ„ga sova eller fungera utan tabletten. 2. Toleransutveckling – LĂ€kemedlet tappar effekt med tiden. – Ökad risk för överdos eller överanvĂ€ndning. – Patienten fĂ„r inte lĂ€ngre lindring, men fortsĂ€tter Ă€ndĂ„ att ta det. 3. PĂ„verkan pĂ„ minne och uppmĂ€rksamhet – Speciellt hos Ă€ldre personer: risk för konfusion, minnesluckor och försĂ€mrad kognitiv förmĂ„ga. 4. Förhöjd fallrisk – Trötthet, muskelsvaghet och balanspĂ„verkan ökar risken för fallskador, sĂ€rskilt hos Ă€ldre. 5. LĂ„ngvarig psykisk pĂ„verkan – Kan förvĂ€rra depression, öka nedstĂ€mdhet eller förstĂ€rka kĂ€nsla av apati vid fel anvĂ€ndning. Exempel pĂ„ bensodiazepiner Oxazepam – Ă„ngestdĂ€mpande, anvĂ€nds ofta till Ă€ldre (lĂ„ngsammare upptag) Diazepam – muskelavslappnande och kramplösande Lorazepam, Alprazolam, Nitrazepam – mer kortverkande, men hög beroenderisk Undersköterskans roll Vara uppmĂ€rksam pĂ„ trötthet, fall, förvirring eller ovanligt beteende Observera förĂ€ndringar i symtom och rapportera till sjuksköterska Stötta vid nedtrappning eller byte till sĂ€krare alternativ Medverka till icke-farmakologiskt stöd: struktur, samtal, trygghet, fysisk aktivitet Exempel En kvinna pĂ„ ett sĂ€rskilt boende har fĂ„tt oxazepam varje kvĂ€ll i flera mĂ„nader. Undersköterskan mĂ€rker att hon blivit ostadig och ofta glömmer vad som sagts. Sjuksköterskan kontaktar lĂ€karen som pĂ„börjar nedtrappning. Kvinnan fĂ„r istĂ€llet lugnande rutiner inför natten och stöd av personal – vilket minskar behovet av lĂ€kemedel.
  16. 📄 Beskriv med egna ord och exempel hur sömngivande, lugnande och Ă„ngestdĂ€mpande fungerar Sömngivande, lugnande och Ă„ngestdĂ€mpande lĂ€kemedel anvĂ€nds inom vĂ„rden för att hjĂ€lpa personer att sova bĂ€ttre, kĂ€nna sig mindre oroliga eller hantera akuta Ă„ngesttillstĂ„nd. Dessa lĂ€kemedel verkar pĂ„ hjĂ€rnans signalsubstanser – ofta GABA – som pĂ„verkar vakenhet, stressnivĂ„ och kĂ€nslor av rĂ€dsla. De kan vara tillfĂ€lligt hjĂ€lpsamma, men mĂ„ste anvĂ€ndas med försiktighet eftersom de kan ge biverkningar, toleransutveckling och beroende. 1. Sömngivande lĂ€kemedel (hypnotika) Syftar till att underlĂ€tta insomning eller förbĂ€ttra sömnens kvalitet. Verkan: Minskar hjĂ€rnans aktivitet sĂ„ att kroppen slappnar av och sömnen kan infinna sig. AnvĂ€nds vid tillfĂ€lliga sömnstörningar, ofta i lĂ„g dos och kort behandlingstid. Exempel: Zopiklon, Zolpidem (s.k. ”Z-lĂ€kemedel”) Melatonin (sĂ€rskilt till Ă€ldre) Risker: Sedering dagen efter, förvirring hos Ă€ldre, fallrisk Beroende vid lĂ„ngvarig anvĂ€ndning 2. Lugnande lĂ€kemedel (anxiolytika) Ges för att minska oro, spĂ€nningar och kroppslig rastlöshet. Verkan: DĂ€mpar aktiviteten i det centrala nervsystemet Ger avslappning och minskad kĂ€nsla av inre stress Exempel: Lergigan (prometazin), Atarax (hydroxizin) – anvĂ€nds ofta inom psykiatrin Oxazepam, Diazepam – bensodiazepiner (anvĂ€nds med stor försiktighet) Risker: DĂ„sighet, nedsatt reaktionsförmĂ„ga Risk för beroende vid vissa lĂ€kemedel 3. ÅngestdĂ€mpande lĂ€kemedel LĂ€kemedel med effekt mot Ă„ngest – kan vara bĂ„de akutverkande och lĂ„ngsiktiga. Verkan: Akut: t.ex. bensodiazepiner ger snabb effekt vid panik LĂ„ngsiktigt: t.ex. SSRI-preparat (antidepressiva) som gradvis minskar Ă„ngestnivĂ„er Exempel: Oxazepam (kortverkande vid tillfĂ€llig Ă„ngest) Sertralin, Citalopram (SSRI – anvĂ€nds dagligen för att förebygga Ă„ngest) Risker: Trötthet, koncentrationssvĂ„righeter Beroende (framför allt vid bensodiazepiner) Undersköterskans roll Observera effekten av lĂ€kemedlet (t.ex. sömn, oro, reaktioner) Vara uppmĂ€rksam pĂ„ biverkningar som trötthet, yrsel eller fallrisk Skapa trygga rutiner kring sömn utan att alltid förlita sig pĂ„ lĂ€kemedel Rapportera förĂ€ndringar i oro eller beteende till ansvarig sjuksköterska Respektera personens oro, men inte bidra till lĂ€kemedelsberoende Exempel En Ă€ldre man med sömnproblem fĂ„r zopiklon vid behov. Undersköterskan noterar att han nĂ€sta morgon Ă€r mer förvirrad och faller lĂ€ttare. Sjuksköterskan kontaktas och behandlingen justeras till melatonin. Undersköterskans observation bidrar till ökad sĂ€kerhet.
  17. 📄 Samsjuklighet mellan depression och Ă„ngest Ă€r vanligt hos Ă€ldre – hur visar det sig och hur bör det behandlas? Samsjuklighet innebĂ€r att en person har tvĂ„ eller flera samtidiga diagnoser. Hos Ă€ldre Ă€r det vanligt att depression och Ă„ngest förekommer samtidigt, vilket kan göra tillstĂ„ndet svĂ„rare att upptĂ€cka och behandla. Symptomen Ă€r ofta mindre tydliga Ă€n hos yngre och kan misstas för ”vanligt Ă„ldrande” eller kroppslig sjukdom. Det Ă€r dĂ€rför avgörande att personal inom vĂ„rd och omsorg har kunskap om hur depression och Ă„ngest yttrar sig hos Ă€ldre och kan bidra till rĂ€tt stöd och behandling. Hur visar sig samsjukligheten hos Ă€ldre? 1. Kroppsliga symtom snarare Ă€n psykiska uttryck VĂ€rk, trötthet, nedsatt aptit, yrsel Sömnproblem, hjĂ€rtklappning eller andnöd Klagar pĂ„ ”kroppen” snarare Ă€n humöret 2. FörĂ€ndrat beteende Tillbakadragande frĂ„n sociala kontakter Förlorat intresse för vardagliga aktiviteter Undvikande av situationer eller ökad oro 3. Minskad initiativförmĂ„ga och hopplöshet KĂ€nsla av meningslöshet ”Det spelar ingen roll lĂ€ngre” Kan ibland uttryckas indirekt, t.ex. ”jag Ă€r till besvĂ€r” 4. RĂ€dsla eller Ă„ngest inför sjukdom, död eller ensamhet Kan förstĂ€rkas av syn-/hörselnedsĂ€ttning, minnesproblem eller tidigare förluster Ångest blir ofta diffus: en stĂ€ndig oro för nĂ„got obestĂ€mt Behandling och stöd 1. Helhetsbedömning av vĂ„rdteam Viktigt att utesluta somatisk sjukdom, lĂ€kemedelsbiverkningar eller demens Samverkan mellan primĂ€rvĂ„rd, psykiatri och kommunal omsorg 2. LĂ€kemedel Antidepressiva (SSRI) kan anvĂ€ndas, men med försiktighet – Ă€ldre Ă€r kĂ€nsligare för biverkningar Undvika bensodiazepiner om möjligt (se frĂ„ga 20) 3. Samtal och psykosocialt stöd Samtalsstöd, trygghet och bekrĂ€ftelse i vardagen Att bli lyssnad pĂ„ Ă€r ofta lika viktigt som medicin 4. Vardagsstruktur och aktivitet HjĂ€lpa personen att fĂ„ rutiner, meningsfull sysselsĂ€ttning och fysisk rörelse Boendestöd eller dagverksamhet kan vara viktiga resurser Undersköterskans roll Observera förĂ€ndringar i beteende, sömn, aptit och humör Lyssna och ta oro pĂ„ allvar – Ă€ven nĂ€r den inte uttrycks i ord Skapa trygghet och nĂ€rvaro i vardagen Rapportera misstanke om samsjuklighet till sjuksköterska eller ansvarig lĂ€kare Stödja delaktighet och Ă„terhĂ€mtning, Ă€ven i smĂ„ steg Exempel En Ă€ldre kvinna pĂ„ ett sĂ€rskilt boende börjar dra sig undan matsalen och tackar nej till alla aktiviteter. Hon klagar ofta pĂ„ ont i magen och Ă€r orolig för att ”nĂ„got ska hĂ€nda”. Undersköterskan uppmĂ€rksammar förĂ€ndringen, samtalar med sjuksköterskan och teamet inleder en utredning – som visar att hon lider av bĂ„de Ă„ngest och depression.
  18. 📄 Vad Ă€r konfusion? Konfusion, Ă€ven kallat akut förvirringstillstĂ„nd eller delirium, Ă€r ett plötsligt förĂ€ndrat psykiskt tillstĂ„nd som kĂ€nnetecknas av förvirring, nedsatt uppmĂ€rksamhet, desorganiserat tĂ€nkande och svĂ€ngande medvetandegrad. Det Ă€r inte en psykiatrisk sjukdom i sig, utan ett akut symtom pĂ„ att nĂ„got Ă€r fel i kroppen eller hjĂ€rnan. TillstĂ„ndet Ă€r vanligast hos Ă€ldre personer – sĂ€rskilt i samband med infektion, lĂ€kemedelsbiverkningar, smĂ€rta, uttorkning eller förĂ€ndrad miljö – men det kan Ă€ven förekomma hos yngre vid t.ex. abstinens eller intensivvĂ„rd. Symtom vid konfusion Plötsligt nedsatt orienteringsförmĂ„ga (t.ex. vet inte var man Ă€r eller vilken dag det Ă€r) Störd dygnsrytm – ofta vaken nattetid, trött dagtid SvĂ„righeter att fokusera eller följa samtal Tankestörningar – t.ex. hoppar mellan Ă€mnen, hallucinationer, misstĂ€nksamhet Oro, rastlöshet eller aggressivitet Perioder av klarhet vĂ€xlar med förvirring (fluktuerande tillstĂ„nd) Vanliga orsaker till konfusion Infektion (t.ex. urinvĂ€gsinfektion, lunginflammation) Feber eller uttorkning SmĂ€rta Förstoppning eller urinstĂ€mma LĂ€kemedelsbiverkningar (t.ex. opioider, psykofarmaka) Alkoholabstinens Syrebrist, hjĂ€rtsvikt eller stroke Miljöombyte (t.ex. flytt till sjukhus eller boende) Konfusion Ă€r ett akut tillstĂ„nd Till skillnad frĂ„n demens kommer konfusion snabbt, ofta inom timmar eller dagar, och kan vara reversibelt om orsaken behandlas. Det krĂ€ver alltid omedelbar medicinsk bedömning. Undersköterskans roll Undersköterskan Ă€r ofta den första som mĂ€rker förĂ€ndringen. Viktiga Ă„tgĂ€rder: Observera och rapportera förĂ€ndringar i beteende, vakenhet och orientering Skapa lugn och trygghet – tala lugnt, anvĂ€nd korta meningar Bevara rutiner och minska stimuli – t.ex. slĂ€ck lampor pĂ„ kvĂ€llen, undvik stress Dokumentera symtom, vakenhetsgrad och förĂ€ndringar Stötta orientering – berĂ€tta var personen Ă€r, vilken tid och dag det Ă€r Exempel En Ă€ldre kvinna som nyligen bytt boende börjar prata osammanhĂ€ngande, tror att hon Ă€r hemma hos sin mamma och vill "gĂ„ till tĂ„get". Undersköterskan noterar att hon Ă€r orolig, har inte Ă€tit och har feber. Sjuksköterska tillkallas – det visar sig vara en urinvĂ€gsinfektion som orsakat konfusion. Viktigt att tĂ€nka pĂ„ Konfusion kan förvĂ€xlas med demens, psykos eller depression, men utvecklas snabbt Obehandlad konfusion ökar risken för fall, undernĂ€ring och dödlighet Tidig upptĂ€ckt och behandling kan helt vĂ€nda tillstĂ„ndet
  19. 📄 Vad betyder suicid? Suicid betyder sjĂ€lvmord – det vill sĂ€ga att en person avsiktligt avslutar sitt liv. Inom psykiatri och vĂ„rd anvĂ€nds begreppet suicid i stĂ€llet för sjĂ€lvmord eftersom det har en mer neutral, medicinsk klang och minskar stigmatiseringen. Suicid Ă€r en allvarlig konsekvens av psykisk ohĂ€lsa, men det Ă€r inte en ”sjukdom i sig” – det Ă€r en handling som ofta föregĂ„s av djup nedstĂ€mdhet, hopplöshet, kĂ€nsla av meningslöshet eller upplevd börda. Det kan ocksĂ„ handla om impulsivitet, trauma, skuld eller outhĂ€rdlig psykisk smĂ€rta. Skillnad mellan begrepp Suicid: genomfört sjĂ€lvmord Suicidförsök: handling med syfte att ta sitt liv, men som inte lett till döden Suicidrisk: graden av risk att en person tĂ€nker pĂ„ eller planerar att ta sitt liv Suicidtankar: tankar om att inte vilja leva lĂ€ngre (kan vara passiva eller aktiva) Vanliga orsaker bakom suicid Depression (sĂ€rskilt melankolisk eller svĂ„r depression) BipolĂ€r sjukdom (sĂ€rskilt i depressiva faser) PTSD eller svĂ„ra trauman Psykos eller rösthallucinationer som uppmanar till suicid Missbruk Ensamhet, skuld, skam eller kĂ€nsla av att vara en börda Obearbetad sorg eller livskriser Varningssignaler att vara uppmĂ€rksam pĂ„ Personen pratar om att vilja dö, eller sĂ€ger saker som "det vore bĂ€ttre om jag inte fanns" Tillbakadragande frĂ„n social kontakt Ger bort saker, skriver brev eller ”avslutar” relationer Plötslig lugn efter en lĂ„ng depression (kan tyda pĂ„ beslutsamhet) Ökad risk om personen nyligen blivit av med arbete, nĂ€rstĂ„ende, bostad eller Ă€r svĂ„rt sjuk Undersköterskans roll Undersköterskan Ă€r ofta den som först mĂ€rker att nĂ„got inte stĂ€mmer. Det Ă€r viktigt att: Ta alla suicidtankar pĂ„ allvar – Ă€ven vaga eller indirekta uttalanden Lyssna lugnt utan att bli rĂ€dd eller moralisera Agera direkt vid oro – kontakta ansvarig sjuksköterska eller lĂ€kare Aldrig lova tystnadsplikt i sĂ„dana lĂ€gen – liv gĂ„r före sekretess Stötta personen i vardagen med struktur, nĂ€rvaro och trygghet Exempel En man med depression sĂ€ger till undersköterskan: “Jag orkar inte mer, jag vill bara sova och aldrig vakna.” Undersköterskan lyssnar, stannar kvar och kontaktar sjuksköterskan, som ordnar en akut bedömning. Det leder till att mannen fĂ„r hjĂ€lp i tid. Viktigt Suicid Ă€r ofta förebyggbart – med rĂ€tt stöd, behandling och bemötande Det Ă€r inte egoistiskt eller ett rop pĂ„ uppmĂ€rksamhet, utan uttryck för psykisk smĂ€rta Tidig upptĂ€ckt och omsorgsfullt bemötande rĂ€ddar liv
  20. 📄 Vad Ă€r det för skillnad pĂ„ barn och ungdomars Ă„ngesttillstĂ„nd och vuxnas och Ă€ldres Ă„ngesttillstĂ„nd? Ångest förekommer i alla Ă„ldrar, men uttrycker sig ofta olika hos barn, ungdomar, vuxna och Ă€ldre. Åldern pĂ„verkar bĂ„de hur Ă„ngesten visar sig och hur personen förstĂ„r, hanterar och kommunicerar den. DĂ€rför Ă€r det viktigt att anpassa bemötande, bedömning och stöd utifrĂ„n individens utvecklingsnivĂ„ och livssituation. Hos barn Barn kan ha svĂ„rt att sĂ€tta ord pĂ„ kĂ€nslor, vilket gör att Ă„ngest ofta visar sig som kroppsliga eller beteendemĂ€ssiga reaktioner. Vanliga uttryck Ă€r: Magont, huvudvĂ€rk eller illamĂ„ende KlĂ€ngighet eller rĂ€dsla att bli lĂ€mnad (separationsĂ„ngest) SömnsvĂ„righeter eller mardrömmar Ilska, trots eller utbrott (kan vara maskerad Ă„ngest) VĂ€grar gĂ„ till skolan (skolvĂ€gran) Barns Ă„ngest Ă€r ofta situationsbunden (t.ex. rĂ€dsla för frĂ€mmande personer, att förĂ€ldrar ska dö, eller djur). Vuxna kan ibland tolka detta som "beteendeproblem", trots att det handlar om oro. Hos ungdomar Ungdomar utvecklar ofta mer komplex Ă„ngest – med ökad sjĂ€lvmedvetenhet, press frĂ„n omgivningen och starka kĂ€nslor kring identitet. Vanliga Ă„ngestuttryck: Social Ă„ngest, rĂ€dsla att bli dömd eller göra bort sig Överdriven prestationsĂ„ngest Undvikande av sociala sammanhang Ökad risk för sjĂ€lvskadebeteende eller missbruk som Ă„ngestreglering Ångest kan leda till nedstĂ€mdhet eller utveckling av depression TonĂ„ringar kan ha svĂ„rt att be om hjĂ€lp, sĂ€rskilt om Ă„ngesten ger skam eller kĂ€nsla av svaghet. Hos vuxna Vuxna kan ofta identifiera och beskriva sin Ă„ngest mer tydligt. De söker oftare hjĂ€lp pĂ„ egen hand. Ångesten kan vara relaterad till: Arbetsliv, relationer, ekonomi Ansvar för familj HĂ€lsoproblem eller tidigare trauma BĂ„de generaliserad oro, fobier och paniksyndrom Ă€r vanliga Hos Ă€ldre Hos Ă€ldre visar sig Ă„ngest ofta i kroppsliga symtom snarare Ă€n kĂ€nslomĂ€ssiga uttryck. Det kan ibland förvĂ€xlas med andra sjukdomar eller Ă„ldersförĂ€ndringar. Vanliga kĂ€nnetecken: Oro kring hĂ€lsa, ensamhet eller döden FörstĂ€rkt Ă„ngest vid minnesproblem eller demens FörvĂ€rrad Ă„ngest vid lĂ€kemedelsbiverkningar eller fysisk sjukdom Tyst oro som inte alltid uppmĂ€rksammas Underskattad Ă„ngest hos Ă€ldre Ă€r vanligt, eftersom symtomen kan tolkas som ”naturlig del av Ă„ldrandet”. Sammanfattning av skillnader: Ålder Vanliga uttryck för Ă„ngest Barn Magont, klĂ€ngighet, ilska, sömnproblem Ungdomar Social Ă„ngest, skolvĂ€gran, sjĂ€lvskada Vuxna Tydlig oro kring ansvar, arbete, relationer Äldre Kroppslig oro, passivitet, förstĂ€rkt av ensamhet Undersköterskans roll Vara uppmĂ€rksam pĂ„ Ă„ldersspecifika uttryck för Ă„ngest Lyssna och anpassa samtalstonen efter Ă„lder och mognad Vara ett tryggt stöd i vardagen, skapa rutiner och stabilitet Observera och dokumentera förĂ€ndringar i beteende eller kroppsligt mĂ„ende
  21. 📄 ÅngesttillstĂ„nd Ă€r ett samlingsnamn som innebĂ€r en del olika Ă„ngestsymtom, tillstĂ„nd och syndrom – vilka? ÅngesttillstĂ„nd Ă€r ett samlingsbegrepp för flera olika psykiska diagnoser dĂ€r den gemensamma nĂ€mnaren Ă€r att personen upplever överdriven oro, rĂ€dsla eller inre spĂ€nning som pĂ„verkar vardagen negativt. Ångest Ă€r en naturlig reaktion pĂ„ hot eller stress – men vid Ă„ngestsyndrom blir reaktionen sĂ„ stark eller lĂ„ngvarig att den hindrar personen frĂ„n att leva som vanligt. ÅngesttillstĂ„nd kan yttra sig pĂ„ mĂ„nga olika sĂ€tt, bĂ„de kroppsligt och psykiskt. Diagnoserna skiljer sig Ă„t i vad som utlöser Ă„ngesten, hur personen hanterar den, och hur mycket den begrĂ€nsar livet. Vanliga Ă„ngestdiagnoser och tillstĂ„nd 1. Generaliserat Ă„ngestsyndrom (GAD) Överdriven, okontrollerbar oro kring mĂ„nga olika saker Oro för framtiden, ekonomi, hĂ€lsa, arbete, familj Ångesten Ă€r lĂ„ngvarig och svĂ„r att vila ifrĂ„n Symtom: rastlöshet, muskelspĂ€nningar, sömnproblem 2. Paniksyndrom Plötsliga panikattacker med hjĂ€rtklappning, andnöd, svettningar, dödsskrĂ€ck RĂ€dslan för nya attacker leder ofta till undvikande av platser eller situationer Kan leda till agorafobi (rĂ€dsla för öppna platser eller folksamlingar) 3. Fobier Stark rĂ€dsla för specifika objekt eller situationer Specifik fobi: höjder, djur, blod, sprutor Social fobi/social Ă„ngest: rĂ€dsla att bli granskad, tala inför andra, skĂ€mma ut sig Agorafobi: rĂ€dsla för att inte kunna ta sig bort eller fĂ„ hjĂ€lp vid panik 4. TvĂ„ngssyndrom (OCD) PĂ„trĂ€ngande, obehagliga tankar (tvĂ„ngstankar) TvĂ„ngshandlingar utförs för att minska Ă„ngesten, t.ex. tvĂ€tta hĂ€nder, kontrollera spis Kan bli mycket tidskrĂ€vande och hĂ€mmande 5. Posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) Ångest till följd av allvarligt trauma Flashbacks, mardrömmar, undvikande, stĂ€ndig vaksamhet Se Ă€ven frĂ„ga 6 för fördjupning 6. SeparationsĂ„ngest och selektiv mutism (vanligast hos barn) SeparationsĂ„ngest: rĂ€dsla att skiljas frĂ„n förĂ€lder eller trygg person Selektiv mutism: barnet pratar i vissa sammanhang men inte i andra (t.ex. i skolan) Kroppsliga symtom som ofta förekommer vid Ă„ngest HjĂ€rtklappning AndningssvĂ„righeter IllamĂ„ende Svettningar MuskelspĂ€nningar Yrsel OverklighetskĂ€nsla (”jag Ă€r inte hĂ€r”) Trötthet efterĂ„t (Ă„ngest Ă€r energikrĂ€vande) Undersköterskans roll Skapa lugn och trygghet i mötet Lyssna utan att avfĂ€rda personens upplevelse HjĂ€lpa till att andas lugnt, hitta struktur i vardagen Rapportera förĂ€ndringar i Ă„ngestnivĂ„ till ansvarig personal Undvika att förstĂ€rka undvikandebeteenden, men respektera dagsform Exempel En kvinna med GAD oroar sig konstant för att hennes familj ska bli sjuk, trots att det inte finns nĂ„got som tyder pĂ„ det. Hon ringer sina vuxna barn flera gĂ„nger per dag för att "försĂ€kra sig". VĂ„rden hjĂ€lper henne med kognitiv terapi och struktur i vardagen. Undersköterskan hjĂ€lper till att bryta oron med smĂ„ samtal och vardagsrutiner.
  22. 📄 Vad bör vĂ„rdpersonal tĂ€nka pĂ„ vid omvĂ„rdnaden av personer med Ă€tstörningar? OmvĂ„rdnad av personer med Ă€tstörningar krĂ€ver empati, tĂ„lamod och specialiserad kunskap. Det handlar inte bara om att fĂ„ nĂ„gon att Ă€ta, utan om att förstĂ„ den psykologiska smĂ€rta som ofta ligger bakom beteendet – och att bygga en trygg vĂ„rdrelation dĂ€r individen vĂ„gar slĂ€ppa kontrollen. Personer med Ă€tstörningar upplever ofta stark skam, Ă„ngest och ambivalens. De vill kanske bli friska, men Ă€r samtidigt rĂ€dda för förĂ€ndring. Det Ă€r dĂ€rför avgörande att omvĂ„rdnaden prĂ€glas av respekt, lyhördhet och tydlig struktur, utan att bli anklagande eller pĂ„drivande. Viktiga förhĂ„llningssĂ€tt i omvĂ„rdnaden 1. Skapa trygghet och tillit – Bemöt personen som mĂ€nniska, inte som en diagnos. – Visa att du Ă€r kvar Ă€ven nĂ€r det Ă€r svĂ„rt. – Bygg en vĂ„rdrelation dĂ€r individen kĂ€nner sig sedd och respekterad. 2. Ha en icke-dömande attityd – Kommentera inte kropp, vikt, utseende eller matvanor i vĂ€rderande termer. – Visa att du förstĂ„r att maten kan vĂ€cka stark Ă„ngest. 3. Arbeta Ă„terhĂ€mtningsinriktat – Betona styrkor, resurser och det friska – inte bara det sjuka. – HjĂ€lp personen att sĂ€tta egna mĂ„l, i samverkan med teamet. 4. Skapa struktur kring mĂ„ltider – MĂ„ltider bör ske pĂ„ regelbundna tider, med lugn atmosfĂ€r. – Personalens roll Ă€r att stötta, finnas nĂ€ra, inte tvinga eller förhöra. – Efter mĂ„ltid bör det finnas lugna rutiner, t.ex. samtal, vila eller promenad. 5. Var konsekvent – men flexibel – HĂ„ll fast vid gemensamma riktlinjer, men anpassa bemötandet efter dagsform. – Undvik att argumentera om varje tugga – hĂ„ll fokus pĂ„ det större mĂ„let. OmvĂ„rdnadsomrĂ„den att uppmĂ€rksamma Nutrition och viktuppgĂ„ng (i samarbete med dietist och lĂ€kare) VĂ€tskebalans, cirkulation och vitalparametrar Psykisk status: Ă„ngest, tvĂ„ng, sjĂ€lvskada Relationer, sjĂ€lvbild, kontrollbehov och sjĂ€lvkĂ€nsla Behov av aktivitet, vila och sömn Undersköterskans roll Undersköterskan har ofta en avgörande funktion i vardagen: Följer med vid mĂ„ltider och observerar reaktioner Finns som ett tryggt stöd före och efter mĂ„ltider Dokumenterar Ă€tmönster och kroppsliga observationer Ger praktiskt stöd vid dusch, vila eller fysisk aktivitet Lyssnar, bekrĂ€ftar och finns dĂ€r – utan att döma Exempel En person med anorexia Ă€r inlagd för nĂ€ringsbehandling. Undersköterskan ser att brukaren grĂ„ter efter varje mĂ„ltid. IstĂ€llet för att sĂ€ga ”det Ă€r bara att Ă€ta” sitter hon kvar i tystnad och sĂ€ger: ”Jag vet att det Ă€r svĂ„rt, men jag finns hĂ€r.” Den lilla gesten stĂ€rker tryggheten – ett steg i Ă„terhĂ€mtningen.
  23. 📄 Vad finns det för olika tĂ€nkbara orsaker till Ă€tstörningar? Ätstörningar Ă€r komplexa tillstĂ„nd som pĂ„verkar en persons relation till mat, kropp och sjĂ€lvkĂ€nsla. De uppstĂ„r sĂ€llan av en enda orsak, utan Ă€r resultatet av en kombination av biologiska, psykologiska och sociala faktorer. Det handlar ofta om ett sĂ€tt att hantera inre smĂ€rta, stress, krav eller kĂ€nslor av kontrollförlust. Vanliga diagnoser inom Ă€tstörningsomrĂ„det Ă€r anorexia nervosa, bulimia nervosa, hetsĂ€tningsstörning (BED) och ospecificerad Ă€tstörning. Biologiska orsaker Ärftlighet: Det finns viss genetisk sĂ„rbarhet – Ă€tstörningar Ă€r vanligare i vissa familjer. Neurobiologi: Obalanser i hjĂ€rnans signalsubstanser (som serotonin och dopamin) kan pĂ„verka hunger, impulskontroll och kĂ€nsloreglering. Pubertet och hormoner: Hos mĂ„nga debuterar Ă€tstörningen i tonĂ„ren, dĂ„ kroppen förĂ€ndras snabbt. Psykologiska orsaker Perfektionism och sjĂ€lvkritik: En vanlig personlighetstyp hos personer med Ă€tstörning Ă€r att stĂ€lla höga krav pĂ„ sig sjĂ€lv och ha lĂ„g sjĂ€lvkĂ€nsla. KĂ€nsloregleringssvĂ„righeter: Att kontrollera matintaget kan bli ett sĂ€tt att hantera Ă„ngest, sorg eller trauma. Traumatiska livshĂ€ndelser: Tidigare övergrepp, mobbning, psykisk sjukdom i familjen eller kĂ€nslomĂ€ssig försummelse kan ligga bakom. Sociala och kulturella orsaker Kroppsideal i samhĂ€llet: Smalhetsideal, trĂ€ningshets och fokus pĂ„ utseende i sociala medier pĂ„verkar unga, sĂ€rskilt tjejer. Idrottskultur: Inom vissa sporter (dans, gymnastik, löpning) Ă€r kroppen i fokus, vilket ökar risken. Krav frĂ„n skola, familj eller omgivning: Orealistiska förvĂ€ntningar kan skapa behov av kontroll. Familje- och relationsfaktorer Överbeskyddande eller konfliktrĂ€dda familjemiljöer FörĂ€ldrars egna problem med mat, vikt eller prestation Brist pĂ„ kĂ€nslomĂ€ssig bekrĂ€ftelse – individen fĂ„r uppmĂ€rksamhet först nĂ€r vikten förĂ€ndras Exempel En 14-Ă„rig flicka börjar hoppa över mĂ„ltider efter kommentarer om hennes kropp i skolan. Hon fĂ„r mycket beröm nĂ€r hon gĂ„r ner i vikt. Samtidigt upplever hon att förĂ€ldrarna stĂ€ller höga krav i skolan. Det ger en kĂ€nsla av kontroll nĂ€r hon sĂ€ger nej till mat – en början till en Ă€tstörning. Sammanfattning Ätstörningar handlar inte bara om mat eller vikt. Det handlar ofta om kĂ€nslor, identitet, kontroll och sjĂ€lvbild. DĂ€rför behöver behandlingen ta hĂ€nsyn till bĂ„de kropp, psyke och sociala faktorer.
  24. 📄 Vad Ă€r melankoli? Melankoli Ă€r ett begrepp som anvĂ€nds för att beskriva en sĂ€rskilt svĂ„r form av depression. Det kĂ€nnetecknas av djup, lĂ„ngvarig nedstĂ€mdhet, brist pĂ„ kĂ€nslomĂ€ssig reaktion och en kraftigt nedsatt förmĂ„ga att kĂ€nna glĂ€dje, hopp eller intresse för nĂ„got – Ă€ven sĂ„dant som tidigare varit meningsfullt. Melankoli Ă€r ingen egen diagnos enligt DSM-5 eller ICD-10, utan ett tillĂ€gg (specificerare) till diagnosen egentlig depression. Det anvĂ€nds nĂ€r vissa typiska symtom finns med, som gör tillstĂ„ndet mer allvarligt och ofta krĂ€ver sĂ€rskild behandling. Typiska kĂ€nnetecken för melankoli Total avsaknad av glĂ€dje eller kĂ€nslomĂ€ssig respons Personen kan inte kĂ€nna glĂ€dje ens i positiva situationer. Uttalad morgontrötthet och dygnsvariation MĂ„endet Ă€r ofta sĂ€mst pĂ„ morgonen och nĂ„got bĂ€ttre pĂ„ kvĂ€llen. Sömnstörningar och kraftig aptitförlust Sömnen Ă€r ytlig eller störd, och personen tappar matlusten markant. Kroppslig tröghet eller agitation Personen rör sig lĂ„ngsamt, uttrycker sig monotont eller Ă€r motoriskt orolig. Djup skuldkĂ€nsla eller kĂ€nsla av total hopplöshet Ofta finns sjĂ€lvmordstankar eller existentiell smĂ€rta. Exempel En man som tidigare varit social och aktiv drar sig tillbaka helt, orkar inte gĂ„ upp ur sĂ€ngen, svarar inte pĂ„ tilltal och sĂ€ger att han inte kĂ€nner nĂ„got lĂ€ngre – "inte ens för barnbarnen". Det finns inga tydliga utlösande orsaker, men ett livslĂ„ngt mönster av Ă„terkommande nedstĂ€mdhet. Detta kan vara ett uttryck för melankolisk depression. Behandling av melankoli LĂ€kemedel: Antidepressiva, ibland i kombination med antipsykotiska eller stĂ€mningsstabiliserande medel. ECT (elbehandling): AnvĂ€nds ofta vid melankolisk depression med god effekt. OmvĂ„rdnad: Fokus pĂ„ trygghet, struktur och att minimera stimuli som kan skapa överbelastning. Stöd: LĂ„ng Ă„terhĂ€mtningstid krĂ€ver ett tĂ„lamodsprĂ€glat bemötande. Undersköterskans roll Vara nĂ€rvarande utan krav Skapa trygga rutiner i vardagen Observera förĂ€ndringar i tillstĂ„ndet Dokumentera och rapportera till sjuksköterska Ha förstĂ„else för att personen inte "vĂ€ljer" att vara passiv eller kĂ€nslokall
  25. 📄 Vad Ă€r affektiva syndrom för nĂ„got? Affektiva syndrom Ă€r ett samlingsnamn för psykiska sjukdomstillstĂ„nd dĂ€r huvudproblemet rör stĂ€mningslĂ€get – alltsĂ„ hur en person kĂ€nner sig under lĂ€ngre tid. Dessa tillstĂ„nd kan ta sig uttryck i djup nedstĂ€mdhet (depression), onormalt förhöjt stĂ€mningslĂ€ge (mani) eller vĂ€xlingar dĂ€remellan (bipolĂ€r sjukdom). Ordet affektiv kommer frĂ„n latinets affectus, som betyder kĂ€nsla eller sinnesstĂ€mning. Affektiva syndrom pĂ„verkar alltsĂ„ kĂ€nslolivet, energinivĂ„n, tankarna och funktionsförmĂ„gan. Huvudgrupper inom affektiva syndrom Depressiva tillstĂ„nd Episodisk depression (t.ex. enstaka depressiv episod) Återkommande depression Dystymi (lĂ„ngvarig men mildare nedstĂ€mdhet) BipolĂ€ra syndrom BipolĂ€r sjukdom typ 1: vĂ€xling mellan mani och depression BipolĂ€r sjukdom typ 2: vĂ€xling mellan hypomani och depression Cyklotymi: snabba svĂ€ngningar mellan lĂ€ttare depression och uppvarvning Maniska tillstĂ„nd Mani: kraftigt förhöjt stĂ€mningslĂ€ge, överaktivitet, impulsivitet, sömnbrist Hypomani: lindrigare form av mani utan psykotiska symtom Vanliga symtom inom affektiva syndrom FörĂ€ndrat sömnmönster (sover för mycket eller för lite) Energilöshet eller överdriven energi Minskad eller ökad aptit NedstĂ€mdhet eller eufori KoncentrationssvĂ„righeter Tankar om vĂ€rdelöshet, sjĂ€lvmord eller grandiositet PĂ„verkan pĂ„ socialt liv, arbete, relationer Orsaker Orsakerna Ă€r ofta en kombination av: Ärftliga faktorer Obalans i hjĂ€rnans signalsubstanser (t.ex. serotonin, dopamin) LivshĂ€ndelser, stress, trauma eller sömnbrist Hormonella förĂ€ndringar (t.ex. postpartumdepression) Behandling Behandlingen Ă€r individuell och kan inkludera: LĂ€kemedel (t.ex. antidepressiva, stĂ€mningsstabiliserande, antipsykotika) Samtalsterapi (KBT, psykodynamisk terapi) Psykosocialt stöd och Ă„terhĂ€mtningsinriktat arbete LivsstilsförĂ€ndringar och struktur i vardagen Undersköterskans roll Undersköterskan kan bidra genom att: Skapa struktur och trygghet i vardagen Observera stĂ€mningslĂ€ge och förĂ€ndringar Stödja personens delaktighet i planering och aktivitet Dokumentera och rapportera viktiga observationer Mötas med tĂ„lamod, empati och ett lugnt bemötande Exempel En kvinna med bipolĂ€r sjukdom har nyligen avslutat en manisk fas. Nu Ă€r hon djupt nedstĂ€md, har svĂ„rt att Ă€ta och sĂ€ger att livet kĂ€nns meningslöst. Undersköterskan hjĂ€lper henne att Ă„terfĂ„ vardagsrutiner, erbjuder sĂ€llskap vid mĂ„ltid och uppmuntrar till smĂ„ aktiviteter som promenader eller att skriva dagbok.
  26. 📄 Hur behandlas depressioner? Depression kan behandlas pĂ„ flera olika sĂ€tt, beroende pĂ„ svĂ„righetsgrad, individens livssituation och tidigare erfarenheter av vĂ„rd eller behandling. Behandlingen syftar till att minska symtom, förebygga Ă„terfall och stödja individen i att Ă„terfĂ„ livskvalitet, funktionsförmĂ„ga och framtidstro. Det Ă€r viktigt att förstĂ„ att depression inte Ă€r ett tecken pĂ„ svaghet, och att behandling hjĂ€lper – oavsett om depressionen Ă€r lĂ€tt, medelsvĂ„r eller djup. MĂ„nga blir helt Ă„terstĂ€llda, andra fĂ„r lĂ€ra sig leva ett gott liv med Ă„terstĂ„ende symtom. Vanliga behandlingsformer vid depression 1. Samtalsterapi / Psykoterapi SĂ€rskilt effektivt vid lindrig och medelsvĂ„r depression. Vanliga metoder Ă€r: Kognitiv beteendeterapi (KBT): fokuserar pĂ„ att förĂ€ndra negativa tankemönster och beteenden. Interpersonell terapi (IPT): inriktad pĂ„ relationer och konflikter i individens liv. Psykodynamisk terapi: syftar till att förstĂ„ omedvetna mönster och tidigare erfarenheter. 2. LĂ€kemedelsbehandling AnvĂ€nds ofta vid medelsvĂ„r till svĂ„r depression eller nĂ€r samtalsterapi inte rĂ€cker. De vanligaste Ă€r: SSRI-preparat (t.ex. sertralin, fluoxetin): pĂ„verkar serotoninbalansen i hjĂ€rnan. Effekt kommer ofta efter 2–4 veckor, men vissa biverkningar kan uppstĂ„ tidigt. Behandlingen ska följas upp av lĂ€kare och bör pĂ„gĂ„ i minst 6 mĂ„nader för att förebygga Ă„terfall. 3. Psykosocialt stöd och struktur Viktig vid alla former av depression: samtal, trygg bemötande, stöd i vardagen. HjĂ€lp att Ă„teruppta rutiner, sömn, fysisk aktivitet och social kontakt. Kan ges av boendestödjare, kurator, undersköterska eller nĂ€rstĂ„ende. 4. ECT (elbehandling) AnvĂ€nds ibland vid svĂ„r depression, sĂ€rskilt om personen inte svarat pĂ„ andra behandlingar eller har livshotande symtom (t.ex. svĂ„r sjĂ€lvmordsrisk). Effektiv men krĂ€ver noggrann bedömning och informerat samtycke. 5. Internetbaserad behandling Framför allt KBT via appar eller webbaserade plattformar. Ett alternativ för personer med lĂ€ttare depression eller som vill ha behandling hemifrĂ„n. ÅterhĂ€mtning tar tid Behandling av depression handlar inte bara om att ”ta bort symtom”. ÅterhĂ€mtningen sker i steg, dĂ€r individen lĂ„ngsamt Ă„terfĂ„r energi, initiativförmĂ„ga och glĂ€dje. Det Ă€r viktigt med tĂ„lamod, stöd, delaktighet och uppföljning. Undersköterskans roll Undersköterskan har en viktig roll i omvĂ„rdnadsstödet: Skapa trygghet och lyssna utan att döma Stödja dygnsrytm, aktivitet och vardagsstruktur Observera förĂ€ndringar i mĂ„ende och rapportera till ansvarig personal Uppmuntra smĂ„ steg i rĂ€tt riktning – som att duscha, Ă€ta eller gĂ„ en kort promenad Arbeta Ă„terhĂ€mtningsinriktat, med respekt för individens tempo Exempel En Ă€ldre man med depression fĂ„r hjĂ€lp av hemtjĂ€nsten. Undersköterskan mĂ€rker att han ofta glömmer att Ă€ta och drar sig undan. Hon börjar varje dag med att frĂ„ga hur han mĂ„r, sĂ€tter pĂ„ radion med hans favoritmusik och hjĂ€lper honom att strukturera dagen. Han börjar lĂ„ngsamt visa mer intresse och orkar delta i samtal igen.
  27. 📄 Depression Ă€r vanligt hos ungdomar – varför? Depression Ă€r en av de vanligaste psykiska sjukdomarna bland ungdomar i Sverige i dag. Den kan drabba bĂ„de tjejer och killar, och ofta utan att omgivningen mĂ€rker det direkt. Det finns flera orsaker till varför just ungdomar Ă€r sĂ€rskilt sĂ„rbara för depression – bĂ„de biologiska, psykologiska och sociala. Ungdomen Ă€r en period i livet dĂ„ mycket förĂ€ndras: kroppen, relationer, identitet och ansvar. Samtidigt ökar kraven frĂ„n skola, sociala medier och omvĂ€rlden. Dessa förĂ€ndringar kan skapa stress, press och kĂ€nslor av otillrĂ€cklighet, vilket i vissa fall kan leda till nedstĂ€mdhet eller depression. Vanliga orsaker till depression hos ungdomar 1. Biologiska förĂ€ndringar Under puberteten pĂ„verkas hjĂ€rnans signalsubstanser och hormonbalansen kraftigt, vilket kan pĂ„verka humöret, sömnen och kĂ€nslolivet. 2. Identitetsutveckling och sjĂ€lvkritik Ungdomar ifrĂ„gasĂ€tter ofta sin identitet, sitt vĂ€rde och sin tillhörighet. De Ă€r kĂ€nsliga för avvisande, kritik och upplevelsen av att inte duga. 3. Höga krav och prestationspress Skolstress, förvĂ€ntningar pĂ„ att lyckas, se bra ut, vara socialt aktiv och ha framtidsplaner kan skapa inre stress. 4. Social isolering och mobbning KĂ€nslan av att vara utanför, mobbad eller utan riktiga vĂ€nner Ă€r en stark riskfaktor. Även subtilt utanförskap kan ha stor pĂ„verkan. 5. Digitalt tryck och sociala medier StĂ€ndiga jĂ€mförelser med andras "perfekta liv" pĂ„ sociala medier kan skapa en skev sjĂ€lvbild och kĂ€nsla av misslyckande. 6. Tidigare trauma eller familjeproblematik VĂ„ld i hemmet, skilsmĂ€ssor, psykisk ohĂ€lsa hos förĂ€ldrar eller brist pĂ„ trygghet kan ligga bakom depressionen. 7. Brist pĂ„ meningsfullhet och framtidstro Om ungdomen inte ser nĂ„gon mening med livet, eller kĂ€nner hopplöshet inför framtiden, ökar risken för depression. Symtom pĂ„ depression hos ungdomar Trötthet och initiativlöshet Ledsenhet, tomhet eller irritation Ändrat sömn- eller matmönster SjĂ€lvanklagelser, lĂ„g sjĂ€lvkĂ€nsla Minskad lust att vara med vĂ€nner Tankar pĂ„ att inte vilja leva Exempel En 16-Ă„rig tjej med goda betyg börjar plötsligt isolera sig, slutar svara pĂ„ meddelanden och sĂ€ger att allt Ă€r ”meningslöst”. FörĂ€ldrarna tror först att det Ă€r ”tonĂ„rshumör”, men efter samtal med skolkuratorn framkommer att hon kĂ€nner sig totalt vĂ€rdelös och har tappat livslusten. Hon fĂ„r hjĂ€lp via ungdomsmottagning och kontakt med BUP (Barn- och ungdomspsykiatrin). Att ta ungdomars psykiska mĂ„ende pĂ„ allvar Ă€r avgörande. Tidig upptĂ€ckt och rĂ€tt stöd kan förhindra att depressionen förvĂ€rras eller leder till sjĂ€lvskada eller suicidrisk.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...