Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. 📄 Förklara med egna ord och ge egna exempel pĂ„ sambandet mellan psykisk funktionsnedsĂ€ttning och psykiskt funktionshinder En psykisk funktionsnedsĂ€ttning innebĂ€r att en person har varaktiga svĂ„righeter med psykiska funktioner – till exempel att tĂ€nka, kĂ€nna, minnas, kommunicera eller hantera stress. Det kan bero pĂ„ en lĂ„ngvarig psykisk sjukdom som depression, schizofreni, bipolĂ€r sjukdom eller PTSD. Ett psykiskt funktionshinder uppstĂ„r nĂ€r dessa nedsĂ€ttningar leder till begrĂ€nsningar i vardagslivet eller samhĂ€llet – till exempel i arbete, utbildning, relationer eller boende. Det handlar alltsĂ„ om hur omgivningen och samhĂ€llets utformning pĂ„verkar individens möjligheter att fungera. 👉 FunktionsnedsĂ€ttning Ă€r nĂ„got man har – funktionshinder Ă€r nĂ„got man upplever i mötet med omvĂ€rlden. Sambandet – steg för steg En person utvecklar en psykisk sjukdom, t.ex. svĂ„r depression Det leder till en funktionsnedsĂ€ttning, t.ex. att personen fĂ„r svĂ„rt att minnas, fatta beslut eller umgĂ„s NĂ€r samhĂ€llet eller vardagen inte Ă€r anpassad efter dessa svĂ„righeter – uppstĂ„r ett funktionshinder Med rĂ€tt stöd och anpassningar kan funktionshindret minska, Ă€ven om nedsĂ€ttningen finns kvar Exempel 1 En man med schizofreni har svĂ„rt att hantera sociala sammanhang och blir snabbt överbelastad av intryck. Detta Ă€r en psykisk funktionsnedsĂ€ttning. NĂ€r han söker arbete och alla tjĂ€nster krĂ€ver intervjuer i grupp och multitasking, klarar han inte att konkurrera – han upplever ett psykiskt funktionshinder. Med rĂ€tt anpassning, t.ex. lugn arbetsmiljö, en tydlig handledare och möjlighet till stöd frĂ„n boendestödjare, minskar hindret – och han kan delta i samhĂ€llet pĂ„ sina villkor. Exempel 2 En kvinna med bipolĂ€r sjukdom har svĂ„rt att hĂ„lla dygnsrytmen och fĂ„r kraftiga svĂ€ngningar i ork och kĂ€nslolĂ€ge. Det pĂ„verkar hennes förmĂ„ga att klara heltid i skolan. Hon har en funktionsnedsĂ€ttning. NĂ€r skolan inte erbjuder flexibla upplĂ€gg eller stöd vid frĂ„nvaro, uppstĂ„r ett funktionshinder. Med extra anpassningar – t.ex. schemabrytning, studieteknikstöd och samtalskontakt – kan hon lyckas Ă€ndĂ„. Vad kan minska funktionshindret? Boendestöd, habilitering, daglig verksamhet Anpassad utbildning eller arbete LĂ„gtröskelverksamheter och meningsfull sysselsĂ€ttning Individuellt bemötande och förstĂ„else frĂ„n omgivningen Delaktighet, tillgĂ€nglighet och sjĂ€lvbestĂ€mmande Undersköterskans roll Vara uppmĂ€rksam pĂ„ vardagsproblem som signalerar hinder Arbeta för inkludering, delaktighet och sjĂ€lvstĂ€ndighet HjĂ€lpa till att bygga upp rutiner, sjĂ€lvförtroende och fungerande strategier Samverka med andra yrkesgrupper för att minska funktionshindret
  3. 📄 Vad Ă€r ECT? ECT, eller Elektrokonvulsiv behandling (tidigare kallat elbehandling), Ă€r en medicinsk behandlingsmetod inom psykiatrin dĂ€r man framkallar kontrollerade krampanfall i hjĂ€rnan med hjĂ€lp av elektrisk stimulans. Det sker under kort narkos och muskelavslappning, vilket gör att patienten inte upplever smĂ€rta eller kramprörelser. ECT Ă€r en effektiv och snabbverkande behandling, sĂ€rskilt vid svĂ„ra depressioner dĂ€r andra metoder inte hjĂ€lpt. Det anvĂ€nds Ă€ven vid bipolĂ€r sjukdom och vissa former av psykos. NĂ€r anvĂ€nds ECT? SvĂ„r depression med djup nedstĂ€mdhet, sjĂ€lvmordsrisk eller total orkeslöshet Melankoli (se frĂ„ga 11) Depression med psykotiska symtom Katatoni (stelhet eller kraftig motorisk oro) BipolĂ€r sjukdom i depressiv eller manisk fas NĂ€r andra behandlingar inte haft effekt, t.ex. lĂ€kemedel eller terapi Hur gĂ„r behandlingen till? Patienten fĂ„r narkos och muskelavslappnande medel Elektroder placeras pĂ„ huvudet En kort elektrisk impuls ges – vanligtvis 0,2–0,8 sekunder Detta utlöser ett kort krampanfall i hjĂ€rnan, som varar 20–60 sekunder Behandlingen ges oftast 2–3 gĂ„nger per vecka, i regel totalt 6–12 behandlingar Patienten vaknar kort dĂ€refter och kan ofta gĂ„ hem samma dag (vid öppenvĂ„rd) Hur fungerar ECT? Den exakta verkningsmekanismen Ă€r inte helt klarlagd Behandlingen tros Ă„terstĂ€lla balansen mellan signalsubstanser och förbĂ€ttra hjĂ€rnans funktion ECT pĂ„verkar hjĂ€rnans plasticitet – förmĂ„gan att anpassa och Ă„terhĂ€mta sig Fördelar med ECT Snabb effekt – ofta inom nĂ„gra fĂ„ behandlingar Effektivt Ă€ven vid depression med sjĂ€lvmordsrisk AnvĂ€ndbart nĂ€r lĂ€kemedel inte tolereras (t.ex. hos Ă€ldre, gravida) Biverkningar TillfĂ€lliga minnesstörningar – sĂ€rskilt nĂ€rminne och minnen frĂ„n perioden före behandlingen Förvirring direkt efter behandlingen, ofta övergĂ„ende I sĂ€llsynta fall: mer lĂ„ngvarig minnespĂ„verkan Trötthet och huvudvĂ€rk kan förekomma Undersköterskans roll Skapa trygghet och kontinuitet för patienten inför och efter behandling Förklara vad som sker pĂ„ ett lugnt sĂ€tt (utan att ge medicinsk rĂ„dgivning) Observera minnesförĂ€ndringar eller förvirring efter behandling HjĂ€lpa till med praktiskt stöd efter narkos, t.ex. att komma upp, Ă€ta, vila Dokumentera förĂ€ndringar i humör och funktionsnivĂ„ Exempel En kvinna med svĂ„r depression har slutat Ă€ta, prata och orkar inte kliva upp ur sĂ€ngen. Efter fyra ECT-behandlingar börjar hon Ă„terigen prata med personalen. Efter Ă„tta behandlingar deltar hon i enkla aktiviteter. ECT blev vĂ€ndpunkten nĂ€r inget annat fungerade.
  4. 📄 Vad Ă€r SSRI för slags preparat? SSRI stĂ„r för Selektiva serotoninĂ„terupptagshĂ€mmare – en grupp av antidepressiva lĂ€kemedel som anvĂ€nds frĂ€mst vid depression, Ă„ngestsyndrom och tvĂ„ngssyndrom (OCD). SSRI-preparat pĂ„verkar hjĂ€rnans signalsubstans serotonin, som har stor betydelse för regleringen av stĂ€mningslĂ€ge, kĂ€nslor och sömn. De Ă€r idag de mest förskrivna antidepressiva lĂ€kemedlen i Sverige pĂ„ grund av att de Ă€r relativt effektiva och har fĂ€rre allvarliga biverkningar jĂ€mfört med Ă€ldre antidepressiva. Hur fungerar SSRI? SSRI ökar mĂ€ngden serotonin i hjĂ€rnan genom att hĂ€mma Ă„terupptaget av signalsubstansen i nervcellerna. Detta gör att serotonin stannar kvar lĂ€ngre i synapserna (mellanrummen mellan nervceller), vilket förbĂ€ttrar kommunikationen mellan hjĂ€rnceller. Effekten kommer gradvis – oftast inom 2–4 veckor. Vanliga tillstĂ„nd dĂ€r SSRI anvĂ€nds Egentlig depression Generaliserat Ă„ngestsyndrom (GAD) Paniksyndrom Social fobi TvĂ„ngssyndrom (OCD) PTSD Premenstruellt dysforiskt syndrom (PMDS) Exempel pĂ„ SSRI-preparat Sertralin Citalopram Fluoxetin Escitalopram Paroxetin (anvĂ€nds mer restriktivt pĂ„ grund av biverkningsprofil) Vanliga biverkningar (ofta övergĂ„ende) IllamĂ„ende, minskad aptit Trötthet eller sömnlöshet Minskad sexuell lust eller förmĂ„ga Oro i början av behandlingen HuvudvĂ€rk, yrsel Munntorrhet 💡 Biverkningarna Ă€r ofta vĂ€rst de första dagarna och brukar minska efter 1–2 veckor. Undersköterskans roll Observera och rapportera biverkningar, sĂ€rskilt i inledningsskedet Vara uppmĂ€rksam pĂ„ suicidrisk hos unga och vid behandlingsstart Stötta med struktur och vardaglig stabilitet, eftersom effekten dröjer Motivera till att fortsĂ€tta behandlingen, Ă€ven om effekt inte mĂ€rks direkt Följa upp humör, sömn, aptit och andra symtom i vardagen Exempel En patient med Ă„ngest börjar med sertralin. Första veckan kĂ€nner hon sig oroligare Ă€n innan. Undersköterskan lyssnar, dokumenterar och pĂ„minner om att detta Ă€r en vanlig startreaktion. Efter tre veckor mĂ€rks en tydlig förbĂ€ttring – hon Ă€r lugnare och sover bĂ€ttre.
  5. 📄 Det finns en risk med att anvĂ€nda bensodiazepiner – vilken? Bensodiazepiner Ă€r en grupp lĂ€kemedel som anvĂ€nds för att behandla Ă„ngest, oro, sömnproblem, muskelspĂ€nning och kramper. De verkar snabbt och effektivt genom att förstĂ€rka GABA – en signalsubstans som dĂ€mpar nervaktivitet i hjĂ€rnan. Trots deras effektiva verkan finns det flera allvarliga risker, sĂ€rskilt vid lĂ„ngvarigt bruk eller vid anvĂ€ndning hos Ă€ldre. Den största risken Ă€r beroendeutveckling, men Ă€ven tolerans, nedsatt kognitiv funktion och fallolyckor Ă€r vanliga biverkningar. Huvudsakliga risker med bensodiazepiner 1. Beroende – Redan efter nĂ„gra veckors anvĂ€ndning kan kroppen vĂ€nja sig. – Personen behöver dĂ„ högre dos för att fĂ„ samma effekt. – Avslut kan ge abstinenssymtom som Ă„ngest, sömnlöshet och irritation. – Psykiskt beroende: att inte vĂ„ga sova eller fungera utan tabletten. 2. Toleransutveckling – LĂ€kemedlet tappar effekt med tiden. – Ökad risk för överdos eller överanvĂ€ndning. – Patienten fĂ„r inte lĂ€ngre lindring, men fortsĂ€tter Ă€ndĂ„ att ta det. 3. PĂ„verkan pĂ„ minne och uppmĂ€rksamhet – Speciellt hos Ă€ldre personer: risk för konfusion, minnesluckor och försĂ€mrad kognitiv förmĂ„ga. 4. Förhöjd fallrisk – Trötthet, muskelsvaghet och balanspĂ„verkan ökar risken för fallskador, sĂ€rskilt hos Ă€ldre. 5. LĂ„ngvarig psykisk pĂ„verkan – Kan förvĂ€rra depression, öka nedstĂ€mdhet eller förstĂ€rka kĂ€nsla av apati vid fel anvĂ€ndning. Exempel pĂ„ bensodiazepiner Oxazepam – Ă„ngestdĂ€mpande, anvĂ€nds ofta till Ă€ldre (lĂ„ngsammare upptag) Diazepam – muskelavslappnande och kramplösande Lorazepam, Alprazolam, Nitrazepam – mer kortverkande, men hög beroenderisk Undersköterskans roll Vara uppmĂ€rksam pĂ„ trötthet, fall, förvirring eller ovanligt beteende Observera förĂ€ndringar i symtom och rapportera till sjuksköterska Stötta vid nedtrappning eller byte till sĂ€krare alternativ Medverka till icke-farmakologiskt stöd: struktur, samtal, trygghet, fysisk aktivitet Exempel En kvinna pĂ„ ett sĂ€rskilt boende har fĂ„tt oxazepam varje kvĂ€ll i flera mĂ„nader. Undersköterskan mĂ€rker att hon blivit ostadig och ofta glömmer vad som sagts. Sjuksköterskan kontaktar lĂ€karen som pĂ„börjar nedtrappning. Kvinnan fĂ„r istĂ€llet lugnande rutiner inför natten och stöd av personal – vilket minskar behovet av lĂ€kemedel.
  6. 📄 Beskriv med egna ord och exempel hur sömngivande, lugnande och Ă„ngestdĂ€mpande fungerar Sömngivande, lugnande och Ă„ngestdĂ€mpande lĂ€kemedel anvĂ€nds inom vĂ„rden för att hjĂ€lpa personer att sova bĂ€ttre, kĂ€nna sig mindre oroliga eller hantera akuta Ă„ngesttillstĂ„nd. Dessa lĂ€kemedel verkar pĂ„ hjĂ€rnans signalsubstanser – ofta GABA – som pĂ„verkar vakenhet, stressnivĂ„ och kĂ€nslor av rĂ€dsla. De kan vara tillfĂ€lligt hjĂ€lpsamma, men mĂ„ste anvĂ€ndas med försiktighet eftersom de kan ge biverkningar, toleransutveckling och beroende. 1. Sömngivande lĂ€kemedel (hypnotika) Syftar till att underlĂ€tta insomning eller förbĂ€ttra sömnens kvalitet. Verkan: Minskar hjĂ€rnans aktivitet sĂ„ att kroppen slappnar av och sömnen kan infinna sig. AnvĂ€nds vid tillfĂ€lliga sömnstörningar, ofta i lĂ„g dos och kort behandlingstid. Exempel: Zopiklon, Zolpidem (s.k. ”Z-lĂ€kemedel”) Melatonin (sĂ€rskilt till Ă€ldre) Risker: Sedering dagen efter, förvirring hos Ă€ldre, fallrisk Beroende vid lĂ„ngvarig anvĂ€ndning 2. Lugnande lĂ€kemedel (anxiolytika) Ges för att minska oro, spĂ€nningar och kroppslig rastlöshet. Verkan: DĂ€mpar aktiviteten i det centrala nervsystemet Ger avslappning och minskad kĂ€nsla av inre stress Exempel: Lergigan (prometazin), Atarax (hydroxizin) – anvĂ€nds ofta inom psykiatrin Oxazepam, Diazepam – bensodiazepiner (anvĂ€nds med stor försiktighet) Risker: DĂ„sighet, nedsatt reaktionsförmĂ„ga Risk för beroende vid vissa lĂ€kemedel 3. ÅngestdĂ€mpande lĂ€kemedel LĂ€kemedel med effekt mot Ă„ngest – kan vara bĂ„de akutverkande och lĂ„ngsiktiga. Verkan: Akut: t.ex. bensodiazepiner ger snabb effekt vid panik LĂ„ngsiktigt: t.ex. SSRI-preparat (antidepressiva) som gradvis minskar Ă„ngestnivĂ„er Exempel: Oxazepam (kortverkande vid tillfĂ€llig Ă„ngest) Sertralin, Citalopram (SSRI – anvĂ€nds dagligen för att förebygga Ă„ngest) Risker: Trötthet, koncentrationssvĂ„righeter Beroende (framför allt vid bensodiazepiner) Undersköterskans roll Observera effekten av lĂ€kemedlet (t.ex. sömn, oro, reaktioner) Vara uppmĂ€rksam pĂ„ biverkningar som trötthet, yrsel eller fallrisk Skapa trygga rutiner kring sömn utan att alltid förlita sig pĂ„ lĂ€kemedel Rapportera förĂ€ndringar i oro eller beteende till ansvarig sjuksköterska Respektera personens oro, men inte bidra till lĂ€kemedelsberoende Exempel En Ă€ldre man med sömnproblem fĂ„r zopiklon vid behov. Undersköterskan noterar att han nĂ€sta morgon Ă€r mer förvirrad och faller lĂ€ttare. Sjuksköterskan kontaktas och behandlingen justeras till melatonin. Undersköterskans observation bidrar till ökad sĂ€kerhet.
  7. 📄 Samsjuklighet mellan depression och Ă„ngest Ă€r vanligt hos Ă€ldre – hur visar det sig och hur bör det behandlas? Samsjuklighet innebĂ€r att en person har tvĂ„ eller flera samtidiga diagnoser. Hos Ă€ldre Ă€r det vanligt att depression och Ă„ngest förekommer samtidigt, vilket kan göra tillstĂ„ndet svĂ„rare att upptĂ€cka och behandla. Symptomen Ă€r ofta mindre tydliga Ă€n hos yngre och kan misstas för ”vanligt Ă„ldrande” eller kroppslig sjukdom. Det Ă€r dĂ€rför avgörande att personal inom vĂ„rd och omsorg har kunskap om hur depression och Ă„ngest yttrar sig hos Ă€ldre och kan bidra till rĂ€tt stöd och behandling. Hur visar sig samsjukligheten hos Ă€ldre? 1. Kroppsliga symtom snarare Ă€n psykiska uttryck VĂ€rk, trötthet, nedsatt aptit, yrsel Sömnproblem, hjĂ€rtklappning eller andnöd Klagar pĂ„ ”kroppen” snarare Ă€n humöret 2. FörĂ€ndrat beteende Tillbakadragande frĂ„n sociala kontakter Förlorat intresse för vardagliga aktiviteter Undvikande av situationer eller ökad oro 3. Minskad initiativförmĂ„ga och hopplöshet KĂ€nsla av meningslöshet ”Det spelar ingen roll lĂ€ngre” Kan ibland uttryckas indirekt, t.ex. ”jag Ă€r till besvĂ€r” 4. RĂ€dsla eller Ă„ngest inför sjukdom, död eller ensamhet Kan förstĂ€rkas av syn-/hörselnedsĂ€ttning, minnesproblem eller tidigare förluster Ångest blir ofta diffus: en stĂ€ndig oro för nĂ„got obestĂ€mt Behandling och stöd 1. Helhetsbedömning av vĂ„rdteam Viktigt att utesluta somatisk sjukdom, lĂ€kemedelsbiverkningar eller demens Samverkan mellan primĂ€rvĂ„rd, psykiatri och kommunal omsorg 2. LĂ€kemedel Antidepressiva (SSRI) kan anvĂ€ndas, men med försiktighet – Ă€ldre Ă€r kĂ€nsligare för biverkningar Undvika bensodiazepiner om möjligt (se frĂ„ga 20) 3. Samtal och psykosocialt stöd Samtalsstöd, trygghet och bekrĂ€ftelse i vardagen Att bli lyssnad pĂ„ Ă€r ofta lika viktigt som medicin 4. Vardagsstruktur och aktivitet HjĂ€lpa personen att fĂ„ rutiner, meningsfull sysselsĂ€ttning och fysisk rörelse Boendestöd eller dagverksamhet kan vara viktiga resurser Undersköterskans roll Observera förĂ€ndringar i beteende, sömn, aptit och humör Lyssna och ta oro pĂ„ allvar – Ă€ven nĂ€r den inte uttrycks i ord Skapa trygghet och nĂ€rvaro i vardagen Rapportera misstanke om samsjuklighet till sjuksköterska eller ansvarig lĂ€kare Stödja delaktighet och Ă„terhĂ€mtning, Ă€ven i smĂ„ steg Exempel En Ă€ldre kvinna pĂ„ ett sĂ€rskilt boende börjar dra sig undan matsalen och tackar nej till alla aktiviteter. Hon klagar ofta pĂ„ ont i magen och Ă€r orolig för att ”nĂ„got ska hĂ€nda”. Undersköterskan uppmĂ€rksammar förĂ€ndringen, samtalar med sjuksköterskan och teamet inleder en utredning – som visar att hon lider av bĂ„de Ă„ngest och depression.
  8. 📄 Vad Ă€r konfusion? Konfusion, Ă€ven kallat akut förvirringstillstĂ„nd eller delirium, Ă€r ett plötsligt förĂ€ndrat psykiskt tillstĂ„nd som kĂ€nnetecknas av förvirring, nedsatt uppmĂ€rksamhet, desorganiserat tĂ€nkande och svĂ€ngande medvetandegrad. Det Ă€r inte en psykiatrisk sjukdom i sig, utan ett akut symtom pĂ„ att nĂ„got Ă€r fel i kroppen eller hjĂ€rnan. TillstĂ„ndet Ă€r vanligast hos Ă€ldre personer – sĂ€rskilt i samband med infektion, lĂ€kemedelsbiverkningar, smĂ€rta, uttorkning eller förĂ€ndrad miljö – men det kan Ă€ven förekomma hos yngre vid t.ex. abstinens eller intensivvĂ„rd. Symtom vid konfusion Plötsligt nedsatt orienteringsförmĂ„ga (t.ex. vet inte var man Ă€r eller vilken dag det Ă€r) Störd dygnsrytm – ofta vaken nattetid, trött dagtid SvĂ„righeter att fokusera eller följa samtal Tankestörningar – t.ex. hoppar mellan Ă€mnen, hallucinationer, misstĂ€nksamhet Oro, rastlöshet eller aggressivitet Perioder av klarhet vĂ€xlar med förvirring (fluktuerande tillstĂ„nd) Vanliga orsaker till konfusion Infektion (t.ex. urinvĂ€gsinfektion, lunginflammation) Feber eller uttorkning SmĂ€rta Förstoppning eller urinstĂ€mma LĂ€kemedelsbiverkningar (t.ex. opioider, psykofarmaka) Alkoholabstinens Syrebrist, hjĂ€rtsvikt eller stroke Miljöombyte (t.ex. flytt till sjukhus eller boende) Konfusion Ă€r ett akut tillstĂ„nd Till skillnad frĂ„n demens kommer konfusion snabbt, ofta inom timmar eller dagar, och kan vara reversibelt om orsaken behandlas. Det krĂ€ver alltid omedelbar medicinsk bedömning. Undersköterskans roll Undersköterskan Ă€r ofta den första som mĂ€rker förĂ€ndringen. Viktiga Ă„tgĂ€rder: Observera och rapportera förĂ€ndringar i beteende, vakenhet och orientering Skapa lugn och trygghet – tala lugnt, anvĂ€nd korta meningar Bevara rutiner och minska stimuli – t.ex. slĂ€ck lampor pĂ„ kvĂ€llen, undvik stress Dokumentera symtom, vakenhetsgrad och förĂ€ndringar Stötta orientering – berĂ€tta var personen Ă€r, vilken tid och dag det Ă€r Exempel En Ă€ldre kvinna som nyligen bytt boende börjar prata osammanhĂ€ngande, tror att hon Ă€r hemma hos sin mamma och vill "gĂ„ till tĂ„get". Undersköterskan noterar att hon Ă€r orolig, har inte Ă€tit och har feber. Sjuksköterska tillkallas – det visar sig vara en urinvĂ€gsinfektion som orsakat konfusion. Viktigt att tĂ€nka pĂ„ Konfusion kan förvĂ€xlas med demens, psykos eller depression, men utvecklas snabbt Obehandlad konfusion ökar risken för fall, undernĂ€ring och dödlighet Tidig upptĂ€ckt och behandling kan helt vĂ€nda tillstĂ„ndet
  9. 📄 Vad betyder suicid? Suicid betyder sjĂ€lvmord – det vill sĂ€ga att en person avsiktligt avslutar sitt liv. Inom psykiatri och vĂ„rd anvĂ€nds begreppet suicid i stĂ€llet för sjĂ€lvmord eftersom det har en mer neutral, medicinsk klang och minskar stigmatiseringen. Suicid Ă€r en allvarlig konsekvens av psykisk ohĂ€lsa, men det Ă€r inte en ”sjukdom i sig” – det Ă€r en handling som ofta föregĂ„s av djup nedstĂ€mdhet, hopplöshet, kĂ€nsla av meningslöshet eller upplevd börda. Det kan ocksĂ„ handla om impulsivitet, trauma, skuld eller outhĂ€rdlig psykisk smĂ€rta. Skillnad mellan begrepp Suicid: genomfört sjĂ€lvmord Suicidförsök: handling med syfte att ta sitt liv, men som inte lett till döden Suicidrisk: graden av risk att en person tĂ€nker pĂ„ eller planerar att ta sitt liv Suicidtankar: tankar om att inte vilja leva lĂ€ngre (kan vara passiva eller aktiva) Vanliga orsaker bakom suicid Depression (sĂ€rskilt melankolisk eller svĂ„r depression) BipolĂ€r sjukdom (sĂ€rskilt i depressiva faser) PTSD eller svĂ„ra trauman Psykos eller rösthallucinationer som uppmanar till suicid Missbruk Ensamhet, skuld, skam eller kĂ€nsla av att vara en börda Obearbetad sorg eller livskriser Varningssignaler att vara uppmĂ€rksam pĂ„ Personen pratar om att vilja dö, eller sĂ€ger saker som "det vore bĂ€ttre om jag inte fanns" Tillbakadragande frĂ„n social kontakt Ger bort saker, skriver brev eller ”avslutar” relationer Plötslig lugn efter en lĂ„ng depression (kan tyda pĂ„ beslutsamhet) Ökad risk om personen nyligen blivit av med arbete, nĂ€rstĂ„ende, bostad eller Ă€r svĂ„rt sjuk Undersköterskans roll Undersköterskan Ă€r ofta den som först mĂ€rker att nĂ„got inte stĂ€mmer. Det Ă€r viktigt att: Ta alla suicidtankar pĂ„ allvar – Ă€ven vaga eller indirekta uttalanden Lyssna lugnt utan att bli rĂ€dd eller moralisera Agera direkt vid oro – kontakta ansvarig sjuksköterska eller lĂ€kare Aldrig lova tystnadsplikt i sĂ„dana lĂ€gen – liv gĂ„r före sekretess Stötta personen i vardagen med struktur, nĂ€rvaro och trygghet Exempel En man med depression sĂ€ger till undersköterskan: “Jag orkar inte mer, jag vill bara sova och aldrig vakna.” Undersköterskan lyssnar, stannar kvar och kontaktar sjuksköterskan, som ordnar en akut bedömning. Det leder till att mannen fĂ„r hjĂ€lp i tid. Viktigt Suicid Ă€r ofta förebyggbart – med rĂ€tt stöd, behandling och bemötande Det Ă€r inte egoistiskt eller ett rop pĂ„ uppmĂ€rksamhet, utan uttryck för psykisk smĂ€rta Tidig upptĂ€ckt och omsorgsfullt bemötande rĂ€ddar liv
  10. 📄 Vad Ă€r det för skillnad pĂ„ barn och ungdomars Ă„ngesttillstĂ„nd och vuxnas och Ă€ldres Ă„ngesttillstĂ„nd? Ångest förekommer i alla Ă„ldrar, men uttrycker sig ofta olika hos barn, ungdomar, vuxna och Ă€ldre. Åldern pĂ„verkar bĂ„de hur Ă„ngesten visar sig och hur personen förstĂ„r, hanterar och kommunicerar den. DĂ€rför Ă€r det viktigt att anpassa bemötande, bedömning och stöd utifrĂ„n individens utvecklingsnivĂ„ och livssituation. Hos barn Barn kan ha svĂ„rt att sĂ€tta ord pĂ„ kĂ€nslor, vilket gör att Ă„ngest ofta visar sig som kroppsliga eller beteendemĂ€ssiga reaktioner. Vanliga uttryck Ă€r: Magont, huvudvĂ€rk eller illamĂ„ende KlĂ€ngighet eller rĂ€dsla att bli lĂ€mnad (separationsĂ„ngest) SömnsvĂ„righeter eller mardrömmar Ilska, trots eller utbrott (kan vara maskerad Ă„ngest) VĂ€grar gĂ„ till skolan (skolvĂ€gran) Barns Ă„ngest Ă€r ofta situationsbunden (t.ex. rĂ€dsla för frĂ€mmande personer, att förĂ€ldrar ska dö, eller djur). Vuxna kan ibland tolka detta som "beteendeproblem", trots att det handlar om oro. Hos ungdomar Ungdomar utvecklar ofta mer komplex Ă„ngest – med ökad sjĂ€lvmedvetenhet, press frĂ„n omgivningen och starka kĂ€nslor kring identitet. Vanliga Ă„ngestuttryck: Social Ă„ngest, rĂ€dsla att bli dömd eller göra bort sig Överdriven prestationsĂ„ngest Undvikande av sociala sammanhang Ökad risk för sjĂ€lvskadebeteende eller missbruk som Ă„ngestreglering Ångest kan leda till nedstĂ€mdhet eller utveckling av depression TonĂ„ringar kan ha svĂ„rt att be om hjĂ€lp, sĂ€rskilt om Ă„ngesten ger skam eller kĂ€nsla av svaghet. Hos vuxna Vuxna kan ofta identifiera och beskriva sin Ă„ngest mer tydligt. De söker oftare hjĂ€lp pĂ„ egen hand. Ångesten kan vara relaterad till: Arbetsliv, relationer, ekonomi Ansvar för familj HĂ€lsoproblem eller tidigare trauma BĂ„de generaliserad oro, fobier och paniksyndrom Ă€r vanliga Hos Ă€ldre Hos Ă€ldre visar sig Ă„ngest ofta i kroppsliga symtom snarare Ă€n kĂ€nslomĂ€ssiga uttryck. Det kan ibland förvĂ€xlas med andra sjukdomar eller Ă„ldersförĂ€ndringar. Vanliga kĂ€nnetecken: Oro kring hĂ€lsa, ensamhet eller döden FörstĂ€rkt Ă„ngest vid minnesproblem eller demens FörvĂ€rrad Ă„ngest vid lĂ€kemedelsbiverkningar eller fysisk sjukdom Tyst oro som inte alltid uppmĂ€rksammas Underskattad Ă„ngest hos Ă€ldre Ă€r vanligt, eftersom symtomen kan tolkas som ”naturlig del av Ă„ldrandet”. Sammanfattning av skillnader: Ålder Vanliga uttryck för Ă„ngest Barn Magont, klĂ€ngighet, ilska, sömnproblem Ungdomar Social Ă„ngest, skolvĂ€gran, sjĂ€lvskada Vuxna Tydlig oro kring ansvar, arbete, relationer Äldre Kroppslig oro, passivitet, förstĂ€rkt av ensamhet Undersköterskans roll Vara uppmĂ€rksam pĂ„ Ă„ldersspecifika uttryck för Ă„ngest Lyssna och anpassa samtalstonen efter Ă„lder och mognad Vara ett tryggt stöd i vardagen, skapa rutiner och stabilitet Observera och dokumentera förĂ€ndringar i beteende eller kroppsligt mĂ„ende
  11. 📄 ÅngesttillstĂ„nd Ă€r ett samlingsnamn som innebĂ€r en del olika Ă„ngestsymtom, tillstĂ„nd och syndrom – vilka? ÅngesttillstĂ„nd Ă€r ett samlingsbegrepp för flera olika psykiska diagnoser dĂ€r den gemensamma nĂ€mnaren Ă€r att personen upplever överdriven oro, rĂ€dsla eller inre spĂ€nning som pĂ„verkar vardagen negativt. Ångest Ă€r en naturlig reaktion pĂ„ hot eller stress – men vid Ă„ngestsyndrom blir reaktionen sĂ„ stark eller lĂ„ngvarig att den hindrar personen frĂ„n att leva som vanligt. ÅngesttillstĂ„nd kan yttra sig pĂ„ mĂ„nga olika sĂ€tt, bĂ„de kroppsligt och psykiskt. Diagnoserna skiljer sig Ă„t i vad som utlöser Ă„ngesten, hur personen hanterar den, och hur mycket den begrĂ€nsar livet. Vanliga Ă„ngestdiagnoser och tillstĂ„nd 1. Generaliserat Ă„ngestsyndrom (GAD) Överdriven, okontrollerbar oro kring mĂ„nga olika saker Oro för framtiden, ekonomi, hĂ€lsa, arbete, familj Ångesten Ă€r lĂ„ngvarig och svĂ„r att vila ifrĂ„n Symtom: rastlöshet, muskelspĂ€nningar, sömnproblem 2. Paniksyndrom Plötsliga panikattacker med hjĂ€rtklappning, andnöd, svettningar, dödsskrĂ€ck RĂ€dslan för nya attacker leder ofta till undvikande av platser eller situationer Kan leda till agorafobi (rĂ€dsla för öppna platser eller folksamlingar) 3. Fobier Stark rĂ€dsla för specifika objekt eller situationer Specifik fobi: höjder, djur, blod, sprutor Social fobi/social Ă„ngest: rĂ€dsla att bli granskad, tala inför andra, skĂ€mma ut sig Agorafobi: rĂ€dsla för att inte kunna ta sig bort eller fĂ„ hjĂ€lp vid panik 4. TvĂ„ngssyndrom (OCD) PĂ„trĂ€ngande, obehagliga tankar (tvĂ„ngstankar) TvĂ„ngshandlingar utförs för att minska Ă„ngesten, t.ex. tvĂ€tta hĂ€nder, kontrollera spis Kan bli mycket tidskrĂ€vande och hĂ€mmande 5. Posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) Ångest till följd av allvarligt trauma Flashbacks, mardrömmar, undvikande, stĂ€ndig vaksamhet Se Ă€ven frĂ„ga 6 för fördjupning 6. SeparationsĂ„ngest och selektiv mutism (vanligast hos barn) SeparationsĂ„ngest: rĂ€dsla att skiljas frĂ„n förĂ€lder eller trygg person Selektiv mutism: barnet pratar i vissa sammanhang men inte i andra (t.ex. i skolan) Kroppsliga symtom som ofta förekommer vid Ă„ngest HjĂ€rtklappning AndningssvĂ„righeter IllamĂ„ende Svettningar MuskelspĂ€nningar Yrsel OverklighetskĂ€nsla (”jag Ă€r inte hĂ€r”) Trötthet efterĂ„t (Ă„ngest Ă€r energikrĂ€vande) Undersköterskans roll Skapa lugn och trygghet i mötet Lyssna utan att avfĂ€rda personens upplevelse HjĂ€lpa till att andas lugnt, hitta struktur i vardagen Rapportera förĂ€ndringar i Ă„ngestnivĂ„ till ansvarig personal Undvika att förstĂ€rka undvikandebeteenden, men respektera dagsform Exempel En kvinna med GAD oroar sig konstant för att hennes familj ska bli sjuk, trots att det inte finns nĂ„got som tyder pĂ„ det. Hon ringer sina vuxna barn flera gĂ„nger per dag för att "försĂ€kra sig". VĂ„rden hjĂ€lper henne med kognitiv terapi och struktur i vardagen. Undersköterskan hjĂ€lper till att bryta oron med smĂ„ samtal och vardagsrutiner.
  12. 📄 Vad bör vĂ„rdpersonal tĂ€nka pĂ„ vid omvĂ„rdnaden av personer med Ă€tstörningar? OmvĂ„rdnad av personer med Ă€tstörningar krĂ€ver empati, tĂ„lamod och specialiserad kunskap. Det handlar inte bara om att fĂ„ nĂ„gon att Ă€ta, utan om att förstĂ„ den psykologiska smĂ€rta som ofta ligger bakom beteendet – och att bygga en trygg vĂ„rdrelation dĂ€r individen vĂ„gar slĂ€ppa kontrollen. Personer med Ă€tstörningar upplever ofta stark skam, Ă„ngest och ambivalens. De vill kanske bli friska, men Ă€r samtidigt rĂ€dda för förĂ€ndring. Det Ă€r dĂ€rför avgörande att omvĂ„rdnaden prĂ€glas av respekt, lyhördhet och tydlig struktur, utan att bli anklagande eller pĂ„drivande. Viktiga förhĂ„llningssĂ€tt i omvĂ„rdnaden 1. Skapa trygghet och tillit – Bemöt personen som mĂ€nniska, inte som en diagnos. – Visa att du Ă€r kvar Ă€ven nĂ€r det Ă€r svĂ„rt. – Bygg en vĂ„rdrelation dĂ€r individen kĂ€nner sig sedd och respekterad. 2. Ha en icke-dömande attityd – Kommentera inte kropp, vikt, utseende eller matvanor i vĂ€rderande termer. – Visa att du förstĂ„r att maten kan vĂ€cka stark Ă„ngest. 3. Arbeta Ă„terhĂ€mtningsinriktat – Betona styrkor, resurser och det friska – inte bara det sjuka. – HjĂ€lp personen att sĂ€tta egna mĂ„l, i samverkan med teamet. 4. Skapa struktur kring mĂ„ltider – MĂ„ltider bör ske pĂ„ regelbundna tider, med lugn atmosfĂ€r. – Personalens roll Ă€r att stötta, finnas nĂ€ra, inte tvinga eller förhöra. – Efter mĂ„ltid bör det finnas lugna rutiner, t.ex. samtal, vila eller promenad. 5. Var konsekvent – men flexibel – HĂ„ll fast vid gemensamma riktlinjer, men anpassa bemötandet efter dagsform. – Undvik att argumentera om varje tugga – hĂ„ll fokus pĂ„ det större mĂ„let. OmvĂ„rdnadsomrĂ„den att uppmĂ€rksamma Nutrition och viktuppgĂ„ng (i samarbete med dietist och lĂ€kare) VĂ€tskebalans, cirkulation och vitalparametrar Psykisk status: Ă„ngest, tvĂ„ng, sjĂ€lvskada Relationer, sjĂ€lvbild, kontrollbehov och sjĂ€lvkĂ€nsla Behov av aktivitet, vila och sömn Undersköterskans roll Undersköterskan har ofta en avgörande funktion i vardagen: Följer med vid mĂ„ltider och observerar reaktioner Finns som ett tryggt stöd före och efter mĂ„ltider Dokumenterar Ă€tmönster och kroppsliga observationer Ger praktiskt stöd vid dusch, vila eller fysisk aktivitet Lyssnar, bekrĂ€ftar och finns dĂ€r – utan att döma Exempel En person med anorexia Ă€r inlagd för nĂ€ringsbehandling. Undersköterskan ser att brukaren grĂ„ter efter varje mĂ„ltid. IstĂ€llet för att sĂ€ga ”det Ă€r bara att Ă€ta” sitter hon kvar i tystnad och sĂ€ger: ”Jag vet att det Ă€r svĂ„rt, men jag finns hĂ€r.” Den lilla gesten stĂ€rker tryggheten – ett steg i Ă„terhĂ€mtningen.
  13. 📄 Vad finns det för olika tĂ€nkbara orsaker till Ă€tstörningar? Ätstörningar Ă€r komplexa tillstĂ„nd som pĂ„verkar en persons relation till mat, kropp och sjĂ€lvkĂ€nsla. De uppstĂ„r sĂ€llan av en enda orsak, utan Ă€r resultatet av en kombination av biologiska, psykologiska och sociala faktorer. Det handlar ofta om ett sĂ€tt att hantera inre smĂ€rta, stress, krav eller kĂ€nslor av kontrollförlust. Vanliga diagnoser inom Ă€tstörningsomrĂ„det Ă€r anorexia nervosa, bulimia nervosa, hetsĂ€tningsstörning (BED) och ospecificerad Ă€tstörning. Biologiska orsaker Ärftlighet: Det finns viss genetisk sĂ„rbarhet – Ă€tstörningar Ă€r vanligare i vissa familjer. Neurobiologi: Obalanser i hjĂ€rnans signalsubstanser (som serotonin och dopamin) kan pĂ„verka hunger, impulskontroll och kĂ€nsloreglering. Pubertet och hormoner: Hos mĂ„nga debuterar Ă€tstörningen i tonĂ„ren, dĂ„ kroppen förĂ€ndras snabbt. Psykologiska orsaker Perfektionism och sjĂ€lvkritik: En vanlig personlighetstyp hos personer med Ă€tstörning Ă€r att stĂ€lla höga krav pĂ„ sig sjĂ€lv och ha lĂ„g sjĂ€lvkĂ€nsla. KĂ€nsloregleringssvĂ„righeter: Att kontrollera matintaget kan bli ett sĂ€tt att hantera Ă„ngest, sorg eller trauma. Traumatiska livshĂ€ndelser: Tidigare övergrepp, mobbning, psykisk sjukdom i familjen eller kĂ€nslomĂ€ssig försummelse kan ligga bakom. Sociala och kulturella orsaker Kroppsideal i samhĂ€llet: Smalhetsideal, trĂ€ningshets och fokus pĂ„ utseende i sociala medier pĂ„verkar unga, sĂ€rskilt tjejer. Idrottskultur: Inom vissa sporter (dans, gymnastik, löpning) Ă€r kroppen i fokus, vilket ökar risken. Krav frĂ„n skola, familj eller omgivning: Orealistiska förvĂ€ntningar kan skapa behov av kontroll. Familje- och relationsfaktorer Överbeskyddande eller konfliktrĂ€dda familjemiljöer FörĂ€ldrars egna problem med mat, vikt eller prestation Brist pĂ„ kĂ€nslomĂ€ssig bekrĂ€ftelse – individen fĂ„r uppmĂ€rksamhet först nĂ€r vikten förĂ€ndras Exempel En 14-Ă„rig flicka börjar hoppa över mĂ„ltider efter kommentarer om hennes kropp i skolan. Hon fĂ„r mycket beröm nĂ€r hon gĂ„r ner i vikt. Samtidigt upplever hon att förĂ€ldrarna stĂ€ller höga krav i skolan. Det ger en kĂ€nsla av kontroll nĂ€r hon sĂ€ger nej till mat – en början till en Ă€tstörning. Sammanfattning Ätstörningar handlar inte bara om mat eller vikt. Det handlar ofta om kĂ€nslor, identitet, kontroll och sjĂ€lvbild. DĂ€rför behöver behandlingen ta hĂ€nsyn till bĂ„de kropp, psyke och sociala faktorer.
  14. 📄 Vad Ă€r melankoli? Melankoli Ă€r ett begrepp som anvĂ€nds för att beskriva en sĂ€rskilt svĂ„r form av depression. Det kĂ€nnetecknas av djup, lĂ„ngvarig nedstĂ€mdhet, brist pĂ„ kĂ€nslomĂ€ssig reaktion och en kraftigt nedsatt förmĂ„ga att kĂ€nna glĂ€dje, hopp eller intresse för nĂ„got – Ă€ven sĂ„dant som tidigare varit meningsfullt. Melankoli Ă€r ingen egen diagnos enligt DSM-5 eller ICD-10, utan ett tillĂ€gg (specificerare) till diagnosen egentlig depression. Det anvĂ€nds nĂ€r vissa typiska symtom finns med, som gör tillstĂ„ndet mer allvarligt och ofta krĂ€ver sĂ€rskild behandling. Typiska kĂ€nnetecken för melankoli Total avsaknad av glĂ€dje eller kĂ€nslomĂ€ssig respons Personen kan inte kĂ€nna glĂ€dje ens i positiva situationer. Uttalad morgontrötthet och dygnsvariation MĂ„endet Ă€r ofta sĂ€mst pĂ„ morgonen och nĂ„got bĂ€ttre pĂ„ kvĂ€llen. Sömnstörningar och kraftig aptitförlust Sömnen Ă€r ytlig eller störd, och personen tappar matlusten markant. Kroppslig tröghet eller agitation Personen rör sig lĂ„ngsamt, uttrycker sig monotont eller Ă€r motoriskt orolig. Djup skuldkĂ€nsla eller kĂ€nsla av total hopplöshet Ofta finns sjĂ€lvmordstankar eller existentiell smĂ€rta. Exempel En man som tidigare varit social och aktiv drar sig tillbaka helt, orkar inte gĂ„ upp ur sĂ€ngen, svarar inte pĂ„ tilltal och sĂ€ger att han inte kĂ€nner nĂ„got lĂ€ngre – "inte ens för barnbarnen". Det finns inga tydliga utlösande orsaker, men ett livslĂ„ngt mönster av Ă„terkommande nedstĂ€mdhet. Detta kan vara ett uttryck för melankolisk depression. Behandling av melankoli LĂ€kemedel: Antidepressiva, ibland i kombination med antipsykotiska eller stĂ€mningsstabiliserande medel. ECT (elbehandling): AnvĂ€nds ofta vid melankolisk depression med god effekt. OmvĂ„rdnad: Fokus pĂ„ trygghet, struktur och att minimera stimuli som kan skapa överbelastning. Stöd: LĂ„ng Ă„terhĂ€mtningstid krĂ€ver ett tĂ„lamodsprĂ€glat bemötande. Undersköterskans roll Vara nĂ€rvarande utan krav Skapa trygga rutiner i vardagen Observera förĂ€ndringar i tillstĂ„ndet Dokumentera och rapportera till sjuksköterska Ha förstĂ„else för att personen inte "vĂ€ljer" att vara passiv eller kĂ€nslokall
  15. 📄 Vad Ă€r affektiva syndrom för nĂ„got? Affektiva syndrom Ă€r ett samlingsnamn för psykiska sjukdomstillstĂ„nd dĂ€r huvudproblemet rör stĂ€mningslĂ€get – alltsĂ„ hur en person kĂ€nner sig under lĂ€ngre tid. Dessa tillstĂ„nd kan ta sig uttryck i djup nedstĂ€mdhet (depression), onormalt förhöjt stĂ€mningslĂ€ge (mani) eller vĂ€xlingar dĂ€remellan (bipolĂ€r sjukdom). Ordet affektiv kommer frĂ„n latinets affectus, som betyder kĂ€nsla eller sinnesstĂ€mning. Affektiva syndrom pĂ„verkar alltsĂ„ kĂ€nslolivet, energinivĂ„n, tankarna och funktionsförmĂ„gan. Huvudgrupper inom affektiva syndrom Depressiva tillstĂ„nd Episodisk depression (t.ex. enstaka depressiv episod) Återkommande depression Dystymi (lĂ„ngvarig men mildare nedstĂ€mdhet) BipolĂ€ra syndrom BipolĂ€r sjukdom typ 1: vĂ€xling mellan mani och depression BipolĂ€r sjukdom typ 2: vĂ€xling mellan hypomani och depression Cyklotymi: snabba svĂ€ngningar mellan lĂ€ttare depression och uppvarvning Maniska tillstĂ„nd Mani: kraftigt förhöjt stĂ€mningslĂ€ge, överaktivitet, impulsivitet, sömnbrist Hypomani: lindrigare form av mani utan psykotiska symtom Vanliga symtom inom affektiva syndrom FörĂ€ndrat sömnmönster (sover för mycket eller för lite) Energilöshet eller överdriven energi Minskad eller ökad aptit NedstĂ€mdhet eller eufori KoncentrationssvĂ„righeter Tankar om vĂ€rdelöshet, sjĂ€lvmord eller grandiositet PĂ„verkan pĂ„ socialt liv, arbete, relationer Orsaker Orsakerna Ă€r ofta en kombination av: Ärftliga faktorer Obalans i hjĂ€rnans signalsubstanser (t.ex. serotonin, dopamin) LivshĂ€ndelser, stress, trauma eller sömnbrist Hormonella förĂ€ndringar (t.ex. postpartumdepression) Behandling Behandlingen Ă€r individuell och kan inkludera: LĂ€kemedel (t.ex. antidepressiva, stĂ€mningsstabiliserande, antipsykotika) Samtalsterapi (KBT, psykodynamisk terapi) Psykosocialt stöd och Ă„terhĂ€mtningsinriktat arbete LivsstilsförĂ€ndringar och struktur i vardagen Undersköterskans roll Undersköterskan kan bidra genom att: Skapa struktur och trygghet i vardagen Observera stĂ€mningslĂ€ge och förĂ€ndringar Stödja personens delaktighet i planering och aktivitet Dokumentera och rapportera viktiga observationer Mötas med tĂ„lamod, empati och ett lugnt bemötande Exempel En kvinna med bipolĂ€r sjukdom har nyligen avslutat en manisk fas. Nu Ă€r hon djupt nedstĂ€md, har svĂ„rt att Ă€ta och sĂ€ger att livet kĂ€nns meningslöst. Undersköterskan hjĂ€lper henne att Ă„terfĂ„ vardagsrutiner, erbjuder sĂ€llskap vid mĂ„ltid och uppmuntrar till smĂ„ aktiviteter som promenader eller att skriva dagbok.
  16. 📄 Hur behandlas depressioner? Depression kan behandlas pĂ„ flera olika sĂ€tt, beroende pĂ„ svĂ„righetsgrad, individens livssituation och tidigare erfarenheter av vĂ„rd eller behandling. Behandlingen syftar till att minska symtom, förebygga Ă„terfall och stödja individen i att Ă„terfĂ„ livskvalitet, funktionsförmĂ„ga och framtidstro. Det Ă€r viktigt att förstĂ„ att depression inte Ă€r ett tecken pĂ„ svaghet, och att behandling hjĂ€lper – oavsett om depressionen Ă€r lĂ€tt, medelsvĂ„r eller djup. MĂ„nga blir helt Ă„terstĂ€llda, andra fĂ„r lĂ€ra sig leva ett gott liv med Ă„terstĂ„ende symtom. Vanliga behandlingsformer vid depression 1. Samtalsterapi / Psykoterapi SĂ€rskilt effektivt vid lindrig och medelsvĂ„r depression. Vanliga metoder Ă€r: Kognitiv beteendeterapi (KBT): fokuserar pĂ„ att förĂ€ndra negativa tankemönster och beteenden. Interpersonell terapi (IPT): inriktad pĂ„ relationer och konflikter i individens liv. Psykodynamisk terapi: syftar till att förstĂ„ omedvetna mönster och tidigare erfarenheter. 2. LĂ€kemedelsbehandling AnvĂ€nds ofta vid medelsvĂ„r till svĂ„r depression eller nĂ€r samtalsterapi inte rĂ€cker. De vanligaste Ă€r: SSRI-preparat (t.ex. sertralin, fluoxetin): pĂ„verkar serotoninbalansen i hjĂ€rnan. Effekt kommer ofta efter 2–4 veckor, men vissa biverkningar kan uppstĂ„ tidigt. Behandlingen ska följas upp av lĂ€kare och bör pĂ„gĂ„ i minst 6 mĂ„nader för att förebygga Ă„terfall. 3. Psykosocialt stöd och struktur Viktig vid alla former av depression: samtal, trygg bemötande, stöd i vardagen. HjĂ€lp att Ă„teruppta rutiner, sömn, fysisk aktivitet och social kontakt. Kan ges av boendestödjare, kurator, undersköterska eller nĂ€rstĂ„ende. 4. ECT (elbehandling) AnvĂ€nds ibland vid svĂ„r depression, sĂ€rskilt om personen inte svarat pĂ„ andra behandlingar eller har livshotande symtom (t.ex. svĂ„r sjĂ€lvmordsrisk). Effektiv men krĂ€ver noggrann bedömning och informerat samtycke. 5. Internetbaserad behandling Framför allt KBT via appar eller webbaserade plattformar. Ett alternativ för personer med lĂ€ttare depression eller som vill ha behandling hemifrĂ„n. ÅterhĂ€mtning tar tid Behandling av depression handlar inte bara om att ”ta bort symtom”. ÅterhĂ€mtningen sker i steg, dĂ€r individen lĂ„ngsamt Ă„terfĂ„r energi, initiativförmĂ„ga och glĂ€dje. Det Ă€r viktigt med tĂ„lamod, stöd, delaktighet och uppföljning. Undersköterskans roll Undersköterskan har en viktig roll i omvĂ„rdnadsstödet: Skapa trygghet och lyssna utan att döma Stödja dygnsrytm, aktivitet och vardagsstruktur Observera förĂ€ndringar i mĂ„ende och rapportera till ansvarig personal Uppmuntra smĂ„ steg i rĂ€tt riktning – som att duscha, Ă€ta eller gĂ„ en kort promenad Arbeta Ă„terhĂ€mtningsinriktat, med respekt för individens tempo Exempel En Ă€ldre man med depression fĂ„r hjĂ€lp av hemtjĂ€nsten. Undersköterskan mĂ€rker att han ofta glömmer att Ă€ta och drar sig undan. Hon börjar varje dag med att frĂ„ga hur han mĂ„r, sĂ€tter pĂ„ radion med hans favoritmusik och hjĂ€lper honom att strukturera dagen. Han börjar lĂ„ngsamt visa mer intresse och orkar delta i samtal igen.
  17. 📄 Depression Ă€r vanligt hos ungdomar – varför? Depression Ă€r en av de vanligaste psykiska sjukdomarna bland ungdomar i Sverige i dag. Den kan drabba bĂ„de tjejer och killar, och ofta utan att omgivningen mĂ€rker det direkt. Det finns flera orsaker till varför just ungdomar Ă€r sĂ€rskilt sĂ„rbara för depression – bĂ„de biologiska, psykologiska och sociala. Ungdomen Ă€r en period i livet dĂ„ mycket förĂ€ndras: kroppen, relationer, identitet och ansvar. Samtidigt ökar kraven frĂ„n skola, sociala medier och omvĂ€rlden. Dessa förĂ€ndringar kan skapa stress, press och kĂ€nslor av otillrĂ€cklighet, vilket i vissa fall kan leda till nedstĂ€mdhet eller depression. Vanliga orsaker till depression hos ungdomar 1. Biologiska förĂ€ndringar Under puberteten pĂ„verkas hjĂ€rnans signalsubstanser och hormonbalansen kraftigt, vilket kan pĂ„verka humöret, sömnen och kĂ€nslolivet. 2. Identitetsutveckling och sjĂ€lvkritik Ungdomar ifrĂ„gasĂ€tter ofta sin identitet, sitt vĂ€rde och sin tillhörighet. De Ă€r kĂ€nsliga för avvisande, kritik och upplevelsen av att inte duga. 3. Höga krav och prestationspress Skolstress, förvĂ€ntningar pĂ„ att lyckas, se bra ut, vara socialt aktiv och ha framtidsplaner kan skapa inre stress. 4. Social isolering och mobbning KĂ€nslan av att vara utanför, mobbad eller utan riktiga vĂ€nner Ă€r en stark riskfaktor. Även subtilt utanförskap kan ha stor pĂ„verkan. 5. Digitalt tryck och sociala medier StĂ€ndiga jĂ€mförelser med andras "perfekta liv" pĂ„ sociala medier kan skapa en skev sjĂ€lvbild och kĂ€nsla av misslyckande. 6. Tidigare trauma eller familjeproblematik VĂ„ld i hemmet, skilsmĂ€ssor, psykisk ohĂ€lsa hos förĂ€ldrar eller brist pĂ„ trygghet kan ligga bakom depressionen. 7. Brist pĂ„ meningsfullhet och framtidstro Om ungdomen inte ser nĂ„gon mening med livet, eller kĂ€nner hopplöshet inför framtiden, ökar risken för depression. Symtom pĂ„ depression hos ungdomar Trötthet och initiativlöshet Ledsenhet, tomhet eller irritation Ändrat sömn- eller matmönster SjĂ€lvanklagelser, lĂ„g sjĂ€lvkĂ€nsla Minskad lust att vara med vĂ€nner Tankar pĂ„ att inte vilja leva Exempel En 16-Ă„rig tjej med goda betyg börjar plötsligt isolera sig, slutar svara pĂ„ meddelanden och sĂ€ger att allt Ă€r ”meningslöst”. FörĂ€ldrarna tror först att det Ă€r ”tonĂ„rshumör”, men efter samtal med skolkuratorn framkommer att hon kĂ€nner sig totalt vĂ€rdelös och har tappat livslusten. Hon fĂ„r hjĂ€lp via ungdomsmottagning och kontakt med BUP (Barn- och ungdomspsykiatrin). Att ta ungdomars psykiska mĂ„ende pĂ„ allvar Ă€r avgörande. Tidig upptĂ€ckt och rĂ€tt stöd kan förhindra att depressionen förvĂ€rras eller leder till sjĂ€lvskada eller suicidrisk.
  18. 📄 Beskriv med egna ord och ge egna exempel pĂ„ vad kognitiv terapi syftar till Kognitiv terapi – ofta kallad kognitiv beteendeterapi (KBT) – Ă€r en samtalsbehandling som syftar till att hjĂ€lpa personen förstĂ„ hur tankar, kĂ€nslor och beteenden hĂ€nger ihop, och hur man kan förĂ€ndra negativa mönster för att mĂ„ bĂ€ttre. Den bygger pĂ„ idĂ©n att det inte alltid Ă€r sjĂ€lva hĂ€ndelsen som orsakar lidande, utan hur vi tĂ€nker kring det som hĂ€nt. MĂ„let med terapin Ă€r inte att "tĂ€nka positivt", utan att identifiera osunda eller felaktiga tankemönster som bidrar till Ă„ngest, nedstĂ€mdhet eller dĂ„lig sjĂ€lvkĂ€nsla – och att ersĂ€tta dem med mer hjĂ€lpsamma, realistiska tankar. Vad syftar kognitiv terapi till? Att förstĂ„ sambandet mellan tanke–kĂ€nsla–beteende Att uppmĂ€rksamma automatiska negativa tankar Att utmana tankefĂ€llor som förstĂ€rker psykisk ohĂ€lsa Att prova nya beteenden för att bryta negativa cirklar Att öka sjĂ€lvinsikt och kontroll över sina reaktioner Vanliga metoder i kognitiv terapi Tankescheman – skrivövningar dĂ€r personen identifierar och granskar negativa tankar Beteendeexperiment – att prova nĂ„got nytt i verkligheten och se vad som faktiskt hĂ€nder Exponering – att gradvis nĂ€rma sig det man undviker, t.ex. en plats eller situation Hemuppgifter – praktiska övningar mellan samtalen för att trĂ€na pĂ„ nya sĂ€tt att tĂ€nka eller agera Exempel 1: Ångest En kvinna med social Ă„ngest tĂ€nker: “Alla tycker att jag Ă€r konstig nĂ€r jag pratar.” I kognitiv terapi lĂ€r hon sig att granska tanken: – Finns det bevis för att det Ă€r sĂ„? – Vad sĂ€ger andra? – Vad hĂ€nder om jag Ă€ndĂ„ försöker prata? Genom att öva i smĂ„ steg, mĂ€rker hon att ingen reagerar negativt. Den nya tanken kan bli: “Det Ă€r okej att vara lite nervös – det betyder inte att jag gör bort mig.” Exempel 2: Depression En man med depression tĂ€nker: “Jag klarar ingenting lĂ€ngre.” Terapin hjĂ€lper honom att se att han faktiskt klarar smĂ„ saker varje dag, t.ex. laga mat eller gĂ„ till affĂ€ren. NĂ€r han börjar agera mer aktivt, förbĂ€ttras ocksĂ„ hans tankar och mĂ„ende. Undersköterskans roll Undersköterskan utför inte terapi, men kan: Stödja individens hemuppgifter Prata om tankar och kĂ€nslor pĂ„ ett icke-dömande sĂ€tt BekrĂ€fta smĂ„ framsteg Arbeta i samrĂ„d med behandlare sĂ„ att vardagsstödet hĂ€nger ihop med terapin
  19. 📄 Förklara vad posttraumatiskt stressyndrom Ă€r och hur det behandlas Posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) Ă€r ett psykiatriskt tillstĂ„nd som kan uppstĂ„ efter att en person varit med om eller bevittnat en mycket skrĂ€mmande, hotfull eller livshotande hĂ€ndelse. Det kan handla om krig, tortyr, vĂ„ldtĂ€kt, olyckor, övergrepp i barndomen, naturkatastrofer eller allvarliga trauman inom nĂ€ra relationer. Alla mĂ€nniskor reagerar med stress efter svĂ„ra hĂ€ndelser, men PTSD kĂ€nnetecknas av att symtomen inte gĂ„r över utan fortsĂ€tter pĂ„verka livet lĂ„ngt efter det att faran Ă€r över. Vanliga symtom vid PTSD Återupplevande av traumat i form av mardrömmar, flashbacks eller pĂ„trĂ€ngande minnesbilder Undvikande av platser, personer eller situationer som pĂ„minner om traumat Överdriven vaksamhet, lĂ€ttskrĂ€mdhet, sömnsvĂ„righeter, irritabilitet KĂ€nslomĂ€ssig avstĂ€ngdhet eller svĂ„righeter att kĂ€nna glĂ€dje Skam, skuld eller sjĂ€lvanklagelser, Ă€ven nĂ€r personen inte haft skuld i det som hĂ€nt Symtomen kan komma direkt efter traumat eller veckor, mĂ„nader – till och med Ă„r – senare. Komplex PTSD Vissa personer, sĂ€rskilt de som utsatts för upprepade trauman under lĂ„ng tid (exempelvis sexuella övergrepp i barndomen eller lĂ„ngvarig vĂ„ld i nĂ€ra relation), kan utveckla komplex PTSD. DĂ„ finns ofta Ă€ven svĂ„righeter med sjĂ€lvbild, relationer och kĂ€nsloreglering. Behandling vid PTSD Behandling av PTSD sker oftast i psykiatrin eller genom specialiserade traumamottagningar och kan bestĂ„ av: 1. Psykoterapi Traumafokuserad KBT Ă€r den behandling med starkast evidens. EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) Ă€r en annan metod som ofta anvĂ€nds. Terapin syftar till att bearbeta minnet, minska Ă„ngest och Ă„terfĂ„ trygghet. 2. LĂ€kemedel Antidepressiva kan anvĂ€ndas för att lindra Ă„ngest, sömnsvĂ„righeter och depression. LĂ€kemedel botar inte traumat, men kan underlĂ€tta behandlingen. 3. Trygghet och stabilisering Innan traumabearbetning kan inledas behöver personen kĂ€nna trygghet i vardagen. Boendestöd, struktur, trygg personal och fungerande rutiner Ă€r ofta första steget. Vissa personer behöver stöd i Ă„ratal – med fokus pĂ„ Ă„terhĂ€mtning snarare Ă€n ”bot”. Undersköterskans roll Undersköterskan arbetar inte med terapi, men har en viktig uppgift i att: Skapa trygghet, struktur och respektfullt bemötande Lyssna utan att pressa eller ifrĂ„gasĂ€tta Vara uppmĂ€rksam pĂ„ reaktioner och triggers Undvika att tvinga fram berĂ€ttelser – det Ă€r individen som styr Samarbeta med behandlande personal och dokumentera observationer Exempel En man som varit utsatt för tortyr under flykt fĂ„r boendestöd. Han reagerar kraftigt pĂ„ ovĂ€ntade ljud och drar sig undan kontakt. Undersköterskan ser till att alla rutiner Ă€r förutsĂ€gbara, knackar alltid innan hon gĂ„r in, och tvingar inte fram samtal. Efter lĂ„ng tid vĂ„gar mannen sjĂ€lv ta initiativ till kontakt.
  20. 📄 Förklara hur ett utmattningssyndrom utvecklas Utmattningssyndrom Ă€r en stressrelaterad sjukdom som utvecklas gradvis under en lĂ€ngre tid. Det uppstĂ„r nĂ€r en person varit utsatt för hög stress utan tillrĂ€cklig Ă„terhĂ€mtning, ofta under mĂ„nader eller Ă„r. Det handlar inte om att ha varit stressad en kort period, utan om lĂ„ngvarig fysisk och psykisk överbelastning, dĂ€r kroppens och hjĂ€rnans resurser till slut tar slut. Sjukdomen Ă€r vanligt förekommande i dagens samhĂ€lle och förekommer bĂ„de hos yngre och Ă€ldre, sĂ€rskilt inom yrken dĂ€r höga krav kombineras med lĂ„g kontroll och starkt engagemang – till exempel vĂ„rd, skola och omsorg. Hur utvecklas utmattningssyndrom? Utmattningssyndrom brukar beskrivas som en process i tre steg: 1. Stressreaktioner (första varningssignaler) SömnsvĂ„righeter Oro och rastlöshet Trötthet som inte gĂ„r över med vila HuvudvĂ€rk, hjĂ€rtklappning, vĂ€rk i kroppen Minskad glĂ€dje, sĂ€mre koncentration 2. Anpassningsfas (personen försöker kompensera) Jobbar lĂ€ngre, stĂ€ller högre krav pĂ„ sig sjĂ€lv Prioriterar bort vila, fritid och sociala kontakter ”Biter ihop” trots att kroppen sĂ€ger ifrĂ„n Ignorerar signaler för att inte svika andra 3. Kollaps eller total utmattning Minnesstörningar, koncentrationssvĂ„righeter KĂ€nslomĂ€ssig avstĂ€ngdhet eller grĂ„tattacker Fysiskt utmattad, orkar knappt kliva ur sĂ€ngen Sjukskrivning ofta nödvĂ€ndig Kroppen och hjĂ€rnan krĂ€ver lĂ„ngvarig Ă„terhĂ€mtning Orsaker Vanliga bakomliggande orsaker till utmattningssyndrom: Hög arbetsbelastning och höga krav under lĂ„ng tid Konflikter, brist pĂ„ stöd eller kĂ€nsla av otillrĂ€cklighet Ansvar för sjuka anhöriga, barn med sĂ€rskilda behov, ekonomisk stress Obehandlad Ă„ngest eller depression i grunden Orealistiska krav frĂ„n omgivning – eller frĂ„n individen sjĂ€lv Skillnad mot vanlig stress Alla blir stressade ibland, men utmattningssyndrom Ă€r ett medicinskt tillstĂ„nd dĂ€r hjĂ€rnans funktion pĂ„verkas. Det handlar inte om svaghet eller brist pĂ„ motivation, utan om att kroppen tvingats till nedstĂ€ngning. Exempel En kvinna i 40-Ă„rsĂ„ldern har i flera Ă„r arbetat övertid, tagit hand om tvĂ„ barn med sĂ€rskilda behov och inte haft tid för vila. Hon börjar fĂ„ huvudvĂ€rk, sömnproblem och tappar minnet. En dag pĂ„ jobbet fĂ„r hon panikĂ„ngest och kan inte fortsĂ€tta arbeta. LĂ€kare stĂ€ller diagnosen utmattningssyndrom – Ă„terhĂ€mtning kommer att ta minst 6–12 mĂ„nader.
  21. 📄 Beskriv med egna ord och egna exempel vad empowerment Ă€r Empowerment betyder att stĂ€rka en persons egen kraft, inflytande och kontroll över sitt liv. Inom psykiatrisk vĂ„rd och omsorg innebĂ€r det att hjĂ€lpa mĂ€nniskor att Ă„terfĂ„ makten över sin vardag, sina beslut och sin identitet – trots psykisk ohĂ€lsa eller funktionsnedsĂ€ttning. Empowerment handlar inte om att ”hjĂ€lpa till” pĂ„ ett passivt sĂ€tt, utan om att stödja individens förmĂ„ga att agera sjĂ€lvstĂ€ndigt, ta initiativ och fatta egna val. Det Ă€r ett förhĂ„llningssĂ€tt dĂ€r personalen inte bestĂ€mmer Ă„t, utan samarbetar med, den enskilde. Vad kĂ€nnetecknar ett empowerment-baserat arbetssĂ€tt? Fokus pĂ„ personens styrkor och resurser, inte bara svĂ„righeter Att ge valmöjligheter i stĂ€llet för fĂ€rdiga lösningar Att lyssna, bekrĂ€fta och stödja sjĂ€lvbestĂ€mmande Att uppmuntra till att sĂ€tta egna mĂ„l och delta i beslut Att lita pĂ„ att individen vet vad som fungerar i sitt liv Exempel frĂ„n vardagen Exempel 1: En brukare med depression sĂ€ger: ”Det Ă€r ingen idĂ© att jag försöker, jag klarar Ă€ndĂ„ inget.” Undersköterskan svarar inte med ”jo, det gör du visst”, utan frĂ„gar: ”Finns det nĂ„got du klarade tidigare som du skulle vilja prova igen?” Tillsammans hittar de ett litet mĂ„l: att laga en enkel lunch. NĂ€r det lyckas stĂ€rks sjĂ€lvkĂ€nslan. Detta Ă€r empowerment i praktiken. Exempel 2: En boendestödjare planerar inte veckans aktiviteter ensam, utan sĂ€tter sig med brukaren och frĂ„gar: ”Vad vill du att vi lĂ€gger fokus pĂ„ den hĂ€r veckan?” Att lĂ„ta individen styra sin egen planering Ă€r ett sĂ€tt att visa respekt och frĂ€mja ansvarstagande. Varför Ă€r empowerment viktigt? Det stĂ€rker sjĂ€lvkĂ€nsla och framtidstro Det minskar kĂ€nslan av att vara beroende eller maktlös Det ökar motivationen att delta i vĂ„rd eller stöd Det Ă€r centralt i Ă„terhĂ€mtningsinriktad psykiatri Empowerment handlar alltsĂ„ om att ge tillbaka nĂ„got som ofta gĂ„tt förlorat i samband med psykisk sjukdom: tron pĂ„ sig sjĂ€lv och rĂ€tten att pĂ„verka sitt eget liv.
  22. 📄 Vad anvĂ€nder man skattningsskalor till? Skattningsskalor Ă€r standardiserade verktyg som anvĂ€nds inom psykiatrin och vĂ„rden för att mĂ€ta, bedöma och följa upp psykiska symtom och funktionsnivĂ„. De hjĂ€lper bĂ„de vĂ„rdpersonal och individen att fĂ„ en tydligare bild av hur personen mĂ„r – ofta över tid – och Ă€r ett komplement till samtal och observation. Skattningsskalor kan fyllas i av individen sjĂ€lv (sjĂ€lvskattning), av personal (professionell skattning) eller tillsammans i dialog. De anvĂ€nds inte för att stĂ€lla diagnos i sig, men kan stödja diagnostik, behandlingsval och uppföljning. Syften med att anvĂ€nda skattningsskalor: 1. Bedöma symtomens svĂ„righetsgrad Skattningsskalor gör det möjligt att mĂ€ta t.ex. hur djup en depression Ă€r, hur stark Ă„ngest personen upplever eller hur mycket sömnen Ă€r störd. 2. Följa utveckling över tid Genom att anvĂ€nda samma skala regelbundet kan personalen se om behandlingen har effekt eller om symtomen förvĂ€rras. 3. UnderlĂ€tta samtal och delaktighet Skattningar gör det lĂ€ttare för individen att uttrycka sitt mĂ„ende och för personalen att samtala om det pĂ„ ett strukturerat sĂ€tt. 4. Skapa en objektiv grund för beslut Skattningsskalor ger ett dokumenterat underlag som kan anvĂ€ndas i vĂ„rdplanering och utvĂ€rdering. Exempel pĂ„ vanliga skattningsskalor: MADRS-S (Montgomery-Åsberg Depression Rating Scale – self): mĂ€ter grad av depression GAD-7: mĂ€ter generaliserad Ă„ngest PHQ-9: skattar depression enligt DSM-kriterier AUDIT: mĂ€ter alkoholkonsumtion och riskbruk GAF (Global Assessment of Functioning): skattar funktionsnivĂ„ mellan 0–100 KEDS: anvĂ€nds för att bedöma utmattning (Karolinska Exhaustion Disorder Scale) Undersköterskans roll Undersköterskor deltar inte alltid i sjĂ€lva skattningen, men kan: PĂ„minna om att skalan ska fyllas i Observera förĂ€ndringar i mĂ„ende som kan speglas i skattningen Förklara pĂ„ ett enkelt sĂ€tt varför den anvĂ€nds Stödja samtal om hur personen upplever frĂ„gorna Exempel En person med depression fyller i MADRS-S varje vecka. Första veckan skattas trötthet och nedstĂ€mdhet högt (8/10). Efter tre veckors samtalsstöd och struktur i vardagen har skattningen sjunkit till 4/10. Det ger en konkret bild av förbĂ€ttring som bĂ„de personal och brukare kan förstĂ„ och prata om.
  23. 📄 Vad heter de tvĂ„ vanligaste diagnossystemen i Sverige? I Sverige anvĂ€nds tvĂ„ huvudsakliga diagnossystem för att klassificera och diagnosticera psykisk ohĂ€lsa och andra sjukdomstillstĂ„nd: ICD-10 – Internationell statistisk klassifikation av sjukdomar och relaterade hĂ€lsoproblem DSM-5 – Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, version 5 BĂ„da systemen anvĂ€nds inom psykiatrin, men i olika sammanhang och med olika syften. 1. ICD-10 (Internationell klassifikation av sjukdomar, version 10) Utvecklad av WHO (VĂ€rldshĂ€lsoorganisationen) Officiellt diagnossystem i Sverige och andra lĂ€nder AnvĂ€nds inom bĂ„de somatisk och psykiatrisk vĂ„rd InnehĂ„ller alla typer av sjukdomar, inte bara psykiska Diagnoskoderna ligger till grund för journalföring, statistik och ersĂ€ttning i vĂ„rden Sverige anvĂ€nder en nationell version: ICD-10-SE Exempel: F32 – Depressiv episod F40 – Fobiska syndrom F43.1 – Posttraumatiskt stressyndrom 2. DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) Utvecklad av American Psychiatric Association (APA) AnvĂ€nds frĂ€mst inom psykiatrisk diagnostik, forskning och utbildning InnehĂ„ller endast psykiska diagnoser Ger mer detaljerade kriterier Ă€n ICD-10 Vanlig i specialistpsykiatrin och i psykologers arbete AnvĂ€nds ofta som stöd vid bedömning, samtalsbehandling och psykologisk utredning Exempel: DSM-5 har tydliga kriterielistor för t.ex. depression, autism, PTSD eller bipolĂ€r sjukdom som underlĂ€ttar bedömning. Skillnader i anvĂ€ndning ICD-10 DSM-5 Internationellt och officiellt Komplement inom psykiatrin AnvĂ€nds för diagnoskodning och rapportering AnvĂ€nds för utredning och klinisk bedömning TillĂ€mpas i alla vĂ„rdnivĂ„er Vanlig inom specialistpsykiatri och forskning Sammanhang för undersköterskor Undersköterskor arbetar inte med att stĂ€lla diagnoser, men det Ă€r viktigt att kĂ€nna till vilket system som anvĂ€nds och vad en viss kod eller diagnos innebĂ€r i praktiken. Det underlĂ€ttar i dokumentation, förstĂ„else av vĂ„rdplaner och samarbete med legitimerad personal.
  24. Today
  25. 📄 Vad har en diagnos för syfte? En diagnos inom psykiatrin har flera viktiga syften. Den anvĂ€nds inte bara för att ”sĂ€tta en etikett”, utan för att förstĂ„ individens tillstĂ„nd, kunna planera rĂ€tt behandling och erbjuda likvĂ€rdig vĂ„rd. En diagnos Ă€r en struktur för att identifiera, beskriva och kategorisera psykisk ohĂ€lsa, baserat pĂ„ symtom, varaktighet och pĂ„verkan pĂ„ livsföring. Diagnosens huvudsakliga syften: 1. Att förstĂ„ och beskriva personens problem En diagnos ger ett gemensamt sprĂ„k för att beskriva vad individen upplever. Det underlĂ€ttar kommunikationen mellan personal, brukare, anhöriga och andra yrkesgrupper. 2. Att vĂ€gleda behandling Olika diagnoser svarar pĂ„ olika typer av insatser. En korrekt diagnos gör det möjligt att vĂ€lja rĂ€tt behandlingsform, t.ex. samtalsterapi, lĂ€kemedel eller psykosocialt stöd. 3. Att skapa struktur i vĂ„rdplaneringen Diagnosen ligger till grund för vĂ„rdplan, genomförandeplan eller rehabiliteringsplan. Den kan Ă€ven pĂ„verka rĂ€tt till vissa stödinsatser frĂ„n kommunen eller FörsĂ€kringskassan. 4. Att sĂ€kerstĂ€lla likvĂ€rdig vĂ„rd Med hjĂ€lp av diagnossystemen (t.ex. DSM-5 eller ICD-10) kan vĂ„rden anvĂ€nda gemensamma kriterier. Det bidrar till att olika personer i liknande situationer fĂ„r jĂ€mförbar hjĂ€lp – oavsett var i landet de bor. 5. Att möjliggöra forskning och statistik Diagnoser anvĂ€nds för att kartlĂ€gga hur vanlig en viss sjukdom Ă€r, vilka behandlingar som fungerar bĂ€st och hur resurser ska fördelas inom vĂ„rden. Diagnos Ă€r inte en fĂ€rdig sanning Det Ă€r viktigt att komma ihĂ„g att en psykiatrisk diagnos: Inte definierar en persons hela identitet Kan Ă€ndras över tid, beroende pĂ„ livssituation och utveckling Ska stĂ€llas med varsamhet och helhetssyn, inte enbart utifrĂ„n symtom Inom Ă„terhĂ€mtningsinriktad psykiatri Ă€r diagnosen ett verktyg – inte ett mĂ„l i sig. MĂ„let Ă€r att hjĂ€lpa personen vidare i livet, inte att lĂ„sa fast i en sjukdomsbild. Exempel En person söker vĂ„rd för sömnsvĂ„righeter, oro och svĂ„righeter att koncentrera sig. Efter bedömning konstaterar lĂ€karen att symtomen stĂ€mmer med diagnosen generaliserat Ă„ngestsyndrom (GAD). Det gör att man kan erbjuda behandling med KBT, psykoedukation och eventuellt lĂ€kemedel. Diagnosen hjĂ€lper alltsĂ„ bĂ„de individen och vĂ„rdgivaren att veta vad nĂ€sta steg Ă€r.
  26. 📄 Förklara vad internetbaserat stöd och behandling Ă€r för nĂ„got Internetbaserat stöd och behandling Ă€r en form av psykologiskt eller psykosocialt stöd som ges via digitala verktyg – till exempel via dator, surfplatta eller mobiltelefon. Det kan vara allt frĂ„n samtalsbehandling och sjĂ€lvhjĂ€lpsprogram till kontakt med psykiatrin online, och har blivit ett allt viktigare komplement till traditionell vĂ„rd, sĂ€rskilt inom psykiatrin. MĂ„let Ă€r att öka tillgĂ€ngligheten till hjĂ€lp, minska vĂ€ntetider och möta personer dĂ€r de befinner sig, bĂ„de geografiskt och psykiskt. Exempel pĂ„ internetbaserat stöd och behandling 1. Digital terapi Kognitiv beteendeterapi (KBT) Ă€r den vanligaste behandlingsformen i digitalt format. Patienten fĂ„r övningar, texter och kontakt med behandlare via en sĂ€ker plattform. 2. SjĂ€lvhjĂ€lpsprogram Onlineprogram som anvĂ€ndaren gĂ„r igenom pĂ„ egen hand – ibland helt utan kontakt med behandlare. Fokus kan vara stress, sömn, Ă„ngest, depression eller Ă„terfallsprevention. 3. Chatt eller videosamtal med psykolog eller kurator Erbjuds t.ex. via 1177, Mindler, Kry, VĂ„rdguiden eller inom ungdomsmottagningar. 4. Stödgrupper online Föreningar som SPES, SHEDO eller RSMH erbjuder digitala samtalsgrupper eller forum dĂ€r mĂ€nniskor med liknande erfarenheter möts. 5. Krisstöd eller jourverksamhet via nĂ€tet Exempel: Mind (telefon och chatt), Suicide Zero (information), BRIS (barn och unga), eller regionernas egna krisstödslinjer. Fördelar med internetbaserat stöd TillgĂ€ngligt dygnet runt – inga öppettider att passa LĂ€gre tröskel – mĂ„nga vĂ„gar söka hjĂ€lp lĂ€ttare anonymt Ingen resa krĂ€vs – sĂ€rskilt viktigt för personer i glesbygd eller med social fobi Kan kombineras med fysisk vĂ„rd – t.ex. mellan besök BegrĂ€nsningar och utmaningar Passar inte alla – personer med allvarlig psykisk sjukdom behöver ofta fysiska möten KrĂ€ver digital kompetens och tillgĂ„ng till internet Risk för bristande uppföljning eller kontakt om systemet anvĂ€nds fel Inte alltid tillrĂ€cklig för lĂ„ngvariga och komplexa problem Undersköterskans roll Undersköterskan kan: Informera brukare om möjligheter till digitalt stöd HjĂ€lpa till att hitta, tolka och anvĂ€nda verktyg (t.ex. inloggning, appar) Uppmuntra till att kombinera fysisk och digital kontakt Samverka med behandlare eller kurator kring vad som fungerar bĂ€st för individen Internetbaserat stöd Ă€r inte en ersĂ€ttning för traditionell vĂ„rd, men kan vara ett första steg eller ett komplement. För mĂ„nga Ă€r det ett viktigt verktyg för delaktighet, egenmakt och kontinuitet i kontakten med psykiatrin.
  27. 📄 Varför tror du det finns sĂ„ mĂ„nga olika psykiatriska stödföreningar? Det finns mĂ„nga olika psykiatriska stödföreningar eftersom behovet av stöd, gemenskap och förstĂ„else Ă€r stort och varierar mellan olika grupper och individer. Psykisk ohĂ€lsa pĂ„verkar mĂ€nniskor pĂ„ olika sĂ€tt – beroende pĂ„ diagnos, livssituation, Ă„lder, kultur, kön och personlighet. En enda organisation kan sĂ€llan möta allas behov. DĂ€rför har det vuxit fram ett brett landskap av föreningar som erbjuder bĂ„de gemenskap, kunskap och pĂ„verkansarbete. Vad Ă€r en psykiatrisk stödförening? Det Ă€r en ideell organisation som arbetar med att: Ge stöd till personer med psykisk ohĂ€lsa och/eller deras anhöriga Skapa mötesplatser och social gemenskap Erbjuda aktiviteter, samtalsgrupper och information PĂ„verka samhĂ€llet i frĂ„gor som rör psykisk hĂ€lsa och rĂ€ttigheter Exempel i Sverige: RSMH (Riksförbundet för social och mental hĂ€lsa) Mind SHEDO (för Ă€tstörningar och sjĂ€lvskadebeteende) NSPH (Nationell samverkan för psykisk hĂ€lsa – ett paraply för flera föreningar) SPES (anhörigförening för efterlevande till suicid) DĂ€rför finns det mĂ„nga olika föreningar 1. MĂ€nniskor har olika erfarenheter och behov En person med bipolĂ€r sjukdom kan behöva annat stöd Ă€n en tonĂ„ring med sjĂ€lvskadebeteende. En anhörig till nĂ„gon med schizofreni har andra frĂ„gor Ă€n en person med lĂ€ttare Ă„ngest. Föreningarna erbjuder stöd som Ă€r mĂ„lgruppsanpassat. 2. MĂ€nniskor behöver gemenskap med likasinnade Att trĂ€ffa andra som varit med om liknande saker ger kĂ€nslan av "jag Ă€r inte ensam". Det kan vara avgörande för att orka vidare och vĂ„ga prata om det som Ă€r svĂ„rt. 3. Erfarenhetsbaserat stöd MĂ„nga föreningar drivs av personer med egen erfarenhet – sĂ„ kallade brukarerörelser. Det skapar trovĂ€rdighet och en annan sorts förstĂ„else Ă€n den professionella vĂ„rden kan ge. 4. Psykiatrin tĂ€cker inte alla behov VĂ„rden har ofta begrĂ€nsade resurser och Ă€r inriktad pĂ„ diagnos och behandling. Stödföreningar kan erbjuda komplement: social kontakt, lĂ„ngsiktigt stöd, samtalsgrupper, aktiviteter, telefonjourer m.m. 5. De vill pĂ„verka samhĂ€llet Föreningarna arbetar ocksĂ„ politiskt för bĂ€ttre villkor, ökad öppenhet, mindre stigma och stĂ€rkt brukarinflytande. Exempel En ung kvinna med Ă€tstörning fĂ„r behandling via psykiatrin, men upplever ensamhet och skam. Genom SHEDO hittar hon en samtalsgrupp online dĂ€r andra delar sina erfarenheter. Det blir ett avgörande steg i hennes Ă„terhĂ€mtning. Stödföreningarna fungerar alltsĂ„ som broar mellan individen, vĂ„rden och samhĂ€llet. Deras mĂ„ngfald speglar mĂ€nniskors olika behov – och stĂ€rker det psykiatriska stödet som helhet.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...