📄 Vad innebär det att spegla i ett samtal?
Att spegla i ett samtal betyder att vårdpersonalen återger eller upprepar det som den andre uttryckt, ofta med egna ord. Syftet är att visa att man lyssnar aktivt, att kontrollera att man förstått rätt och att hjälpa personen att reflektera vidare.
Exempel:
Patient: ”Jag känner mig orolig inför operationen.”
Personal: ”Du känner oro inför det som ska hända, vill du berätta mer om vad som känns svårast?”
Spegling stärker förtroendet, fördjupar dialogen och kan bidra till att den enskilde känner sig sedd och bekräftad. Det är en viktig del i ett empatiskt och respektfullt bemötande.
📊 Fakta: Aktivt lyssnande och spegling är kommunikationsstrategier som ofta lyfts fram i både vårdvetenskaplig och psykologisk forskning som grundläggande för professionella samtal.
Källor: Eide, H. & Eide, T. (2009). Kommunikation i praktiken – relationer, samspel och etik inom vård och omsorg. Studentlitteratur. Socialstyrelsen ”Personcentrerad vård – en kärnkompetens för god vård”
Recommended Comments
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.