Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

The Network by Moraga

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Planering och riskanalys

Syfte och betydelse
Planering och riskanalys är en central del av ergonomiskt och säkert arbete. Genom att i förväg identifiera risker i en vårdsituation kan olyckor förebyggas och arbetet bli tryggt för både vårdtagare och personal. Riskanalys är också en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

Planering av förflyttning
Innan en förflyttning genomförs ska vårdpersonalen bedöma:

  • Vårdtagarens funktionsförmåga, styrka, balans och dagsform.

  • Behov av hjälpmedel som glidbräda, lyftsele eller gånghjälpmedel.

  • Antalet personal som behövs för att förflyttningen ska ske på ett säkert sätt.

  • Omgivningen: tillgång till utrymme, belysning, underlagets stabilitet.

God planering innebär att arbetsmomentet blir smidigare, minskar risken för skador och ökar vårdtagarens trygghet.

Riskanalys av arbetsmoment
Riskanalys innebär att man systematiskt går igenom olika situationer för att identifiera var riskerna finns. Högriskmoment kan till exempel vara lyft av vårdtagare utan hjälpmedel, arbete i trånga utrymmen eller långvariga arbetsställningar.

Riskanalys på verksamhetsnivå
Utöver de enskilda arbetsmomenten görs riskanalyser på hela arbetsplatsen. Det kan handla om att kartlägga återkommande förflyttningssituationer, analysera tillbud och olyckor eller se över tillgången till hjälpmedel. Resultatet används för att planera utbildning, förbättra rutiner och skapa en säkrare arbetsmiljö.

Konsekvenser av bristande riskanalys
Om riskanalys inte genomförs ökar risken för arbetsrelaterade skador, fallolyckor och vårdskador. Brister i planering kan leda till akuta olyckor, fördröjd rehabilitering och högre kostnader för vård och omsorg.

Dokumentation
Alla riskbedömningar ska dokumenteras och följas upp. Det gäller både på individnivå (i vårdtagarens journal eller genomförandeplan) och på verksamhetsnivå (arbetsmiljöplan, skyddsronder). Dokumentationen är en förutsättning för att kunna följa upp, förbättra och lära av tidigare erfarenheter.


User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Add a comment...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.