Jump to content

📄 Etiska dilemman vid arbete i brukarens hem

Att arbeta i brukarens hem innebär att man som undersköterska ständigt behöver göra avvägningar mellan självbestämmande, säkerhet och god vård. Vad gör man om brukaren vägrar ta sin medicin? Om anhöriga vill att brukaren ska få mer hjälp än vad hen själv vill? Eller om personalen ser risker men brukaren säger nej till insatser?

I detta avsnitt går vi igenom vanliga etiska dilemman och hur undersköterskan kan hantera dessa på ett professionellt sätt.


När brukarens önskemål krockar med säkerhet eller lagstiftning

Självbestämmande är en grundläggande rättighet, men ibland kan brukarens val innebära risker för hälsa och säkerhet. Då måste personalen hantera situationen varsamt och professionellt.

1. När brukaren vägrar ta sin medicin

Brukaren har rätt att tacka nej till medicinering, men personalen har också ansvar att säkerställa hälsan.

Respektera brukarens val men informera om konsekvenserna.
Försök hitta en lösning genom motiverande samtal.
Rapportera till sjuksköterska eller ansvarig om medicineringen uteblir.

Exempel:
Bengt, 76 år, har diabetes men vill inte ta sitt insulin. Undersköterskan förklarar riskerna på ett lugnt och tydligt sätt, men eftersom Bengt fortfarande säger nej rapporterar hon till sjuksköterskan, som kontaktar läkaren för vidare åtgärder.


2. När brukaren vill ha mindre stöd än vad personalen anser behövs

Ibland säger brukaren nej till hjälp, trots att personalen ser att hen har svårt att klara sig själv.

Acceptera brukarens beslut, så länge det inte innebär en akut fara.
Dokumentera brukarens val och rapportera vid behov.
Motivera utan att pressa – ibland krävs tid för att brukaren ska acceptera hjälp.

Exempel:
Kerstin, 82 år, vill inte ha hjälp med duschen trots att hon har ramlat flera gånger. Undersköterskan accepterar hennes val men föreslår istället en stol i duschen och en mindre ansträngande rutin.


När anhöriga har andra åsikter än brukaren

Många anhöriga vill vara delaktiga i brukarens vård, men ibland vill de att insatser ska ges på ett sätt som brukaren själv inte önskar.

Kom ihåg att brukaren har sista ordet – om hen kan fatta beslut själv.
Lyssna på anhörigas oro och försök hitta en kompromiss.
Om konflikten kvarstår, ta hjälp av biståndshandläggare eller ansvarig chef.

Exempel:
Eva, 90 år, har hemtjänst och vill bara ha hjälp med vissa saker. Hennes dotter tycker att personalen borde städa mer och övertyga henne att äta bättre. Undersköterskan förklarar att Eva har rätt att bestämma själv, men att personalen gör sitt bästa för att motivera henne.


Hur undersköterskan kan hantera etiska konflikter

I arbetet uppstår ofta situationer där det inte finns ett självklart "rätt" eller "fel". Då behöver personalen ha en etisk medvetenhet och följa professionella riktlinjer.

Lyssna på brukarens önskemål och respektera självbestämmandet.
Diskutera dilemman med kollegor eller arbetsledning för vägledning.
Dokumentera och rapportera svåra situationer.
Sätt gränser vid oetiska eller olagliga önskemål.

Exempel:

Olle, 67 år, ber undersköterskan att köpa vin åt honom till middagen. Eftersom det inte är förbjudet för Olle att dricka alkohol och han inte har något dokumenterat missbruk, informerar undersköterskan honom om att hon enligt verksamhetens riktlinjer inte får handla alkohol åt brukare, men att han kan be en anhörig eller bekant om hjälp.

Om Olle däremot hade haft en historia av alkoholmissbruk och socialtjänsten bedömt att hans konsumtion bör begränsas, hade undersköterskan istället behövt rapportera detta vidare.

User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Add a comment...