đ Förklara med egna ord och ge egna exempel pĂ„ sambandet mellan psykisk funktionsnedsĂ€ttning och psykiskt funktionshinder
En psykisk funktionsnedsĂ€ttning innebĂ€r att en person har varaktiga svĂ„righeter med psykiska funktioner â till exempel att tĂ€nka, kĂ€nna, minnas, kommunicera eller hantera stress. Det kan bero pĂ„ en lĂ„ngvarig psykisk sjukdom som depression, schizofreni, bipolĂ€r sjukdom eller PTSD.
Ett psykiskt funktionshinder uppstĂ„r nĂ€r dessa nedsĂ€ttningar leder till begrĂ€nsningar i vardagslivet eller samhĂ€llet â till exempel i arbete, utbildning, relationer eller boende. Det handlar alltsĂ„ om hur omgivningen och samhĂ€llets utformning pĂ„verkar individens möjligheter att fungera.
đ FunktionsnedsĂ€ttning Ă€r nĂ„got man har â funktionshinder Ă€r nĂ„got man upplever i mötet med omvĂ€rlden.
Sambandet â steg för steg
-
En person utvecklar en psykisk sjukdom, t.ex. svÄr depression
-
Det leder till en funktionsnedsÀttning, t.ex. att personen fÄr svÄrt att minnas, fatta beslut eller umgÄs
-
NĂ€r samhĂ€llet eller vardagen inte Ă€r anpassad efter dessa svĂ„righeter â uppstĂ„r ett funktionshinder
-
Med rÀtt stöd och anpassningar kan funktionshindret minska, Àven om nedsÀttningen finns kvar
Exempel 1
En man med schizofreni har svĂ„rt att hantera sociala sammanhang och blir snabbt överbelastad av intryck. Detta Ă€r en psykisk funktionsnedsĂ€ttning. NĂ€r han söker arbete och alla tjĂ€nster krĂ€ver intervjuer i grupp och multitasking, klarar han inte att konkurrera â han upplever ett psykiskt funktionshinder.
Med rĂ€tt anpassning, t.ex. lugn arbetsmiljö, en tydlig handledare och möjlighet till stöd frĂ„n boendestödjare, minskar hindret â och han kan delta i samhĂ€llet pĂ„ sina villkor.
Exempel 2
En kvinna med bipolÀr sjukdom har svÄrt att hÄlla dygnsrytmen och fÄr kraftiga svÀngningar i ork och kÀnslolÀge. Det pÄverkar hennes förmÄga att klara heltid i skolan. Hon har en funktionsnedsÀttning.
NĂ€r skolan inte erbjuder flexibla upplĂ€gg eller stöd vid frĂ„nvaro, uppstĂ„r ett funktionshinder. Med extra anpassningar â t.ex. schemabrytning, studieteknikstöd och samtalskontakt â kan hon lyckas Ă€ndĂ„.
Vad kan minska funktionshindret?
-
Boendestöd, habilitering, daglig verksamhet
-
Anpassad utbildning eller arbete
-
LÄgtröskelverksamheter och meningsfull sysselsÀttning
-
Individuellt bemötande och förstÄelse frÄn omgivningen
-
Delaktighet, tillgÀnglighet och sjÀlvbestÀmmande
Undersköterskans roll
-
Vara uppmÀrksam pÄ vardagsproblem som signalerar hinder
-
Arbeta för inkludering, delaktighet och sjÀlvstÀndighet
-
HjÀlpa till att bygga upp rutiner, sjÀlvförtroende och fungerande strategier
-
Samverka med andra yrkesgrupper för att minska funktionshindret
Â
Recommended Comments
There are no comments to display.
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.