Inger, 16 år, sitter med ryggen mot väggen i väntrummet utanför ortens socialtjänst. Rummet är fullt av människor som samlats för hennes skull – skolans specialpedagog, kurator, rektor, psykolog från habiliteringen, fysioterapeut och arbetsterapeut. Hennes kontaktperson från socialtjänsten har kallat till mötet, och även mamma väntar utanför.
Inger kämpar med panikångest och har svårt att delta i skolan. Hon beskriver att hon sover oroligt, växlar mellan vakenhet och utmattning, och ofta saknar kraft att ta sig dit. Syftet med mötet är att samordna insatser så att Inger ska kunna återgå till skolan, må bättre och känna trygghet i vardagen.
Detta är ett exempel på hur samordnad individuell plan (SIP) används för unga personer med psykisk funktionsnedsättning. Genom SIP får alla berörda myndigheter en gemensam bild av situationen, mål kan formuleras och ansvar fördelas. Den enskildes samtycke är avgörande – utan det kan inget möte hållas.
För Inger innebär mötet en blandning av oro och lättnad. Hon är tyst men känner trygghet när mamma är i närheten. När hennes namn ropas upp reser hon sig långsamt, tar ett djupt andetag och följer med in – med en växande klump i magen men också en förhoppning om att något äntligen ska förändras.
Centrala begrepp
Panikångest – Intensiv ångestattack med starka kroppsliga reaktioner.
Samordnad individuell plan (SIP) – Gemensam plan mellan olika aktörer utifrån individens behov.
Funktionsnedsättning – Nedsatt fysisk, psykisk eller intellektuell förmåga.
Samtycke – Godkännande från den enskilde att samverkan får ske.
Delaktighet – Att aktivt delta och påverka beslut som rör ens liv.
Recommended Comments
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.