Fallbeskrivning:
Liam Àr 10Är och har en intellektuell funktionsnedsÀttning, Down syndrom och begrÀnsat talat sprÄk. Han har svÄrt för abstrakt tÀnkande och behöver lÀngre tid pÄ sig att förstÄ och lÀra sig saker. Han gÄr i en sÀrskoleklass och Àr i behov av kommunikativa hjÀlpmedel och Àven hjÀlpmedel som hjÀlper honom att förstÄ t.ex. under hur lÄng tid han ska göra nÄgot (kognitiva hjÀlpmedel). I skolan arbetar personalen med tydliggörande pedagogik enligt TEACCH-metoden och Liam och familjen har stöd av habiliteringen.
Du arbetar som stödassistent i skolans fritidsverksamhet. Liam kommer till fritids och mÀrker att hans vanliga plats vid pysselbordet Àr upptagen av nÄgon annan. Ingen har informerat honom om förÀndringen i förvÀg, och bildschemat Àr inte uppdaterat. Han förstÄr inte varför han inte fÄr sitta dÀr som vanligt. Liam försöker uttrycka sin frustration men blir inte förstÄdd direkt. Han börjar skrika, kasta saker eller drar sig undan.
FrÄgor:
1. Vad stÄr förkortningen AKK för och vad innebÀr det?
AKK stÄr för Alternativ och Kompletterande Kommunikation.
Det Àr ett samlingsbegrepp för olika metoder, strategier och hjÀlpmedel som anvÀnds för att stödja eller ersÀtta talat sprÄk nÀr en person har svÄrt att kommunicera pÄ ett sÀtt som andra förstÄr. AKK kan vara bÄde alternativ (ersÀtta tal, t.ex. vid total avsaknad av tal) och kompletterande (stötta befintligt tal, t.ex. om personen talar men otydligt eller vÀldigt lite).
Exempel pÄ AKK:
âąÂ   Tecken (t.ex. TAKK â Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation)
âąÂ   Bilder (bildstöd, bildscheman, piktogram)
âąÂ   Symbolsystem (t.ex. Bliss)
âąÂ   Kommunikationskartor eller appar pĂ„ surfplatta
âąÂ   Talande hjĂ€lpmedel (t.ex. en knapp dĂ€r ett inspelat meddelande spelas upp)
AKK Ă€r inte bara ett hjĂ€lpmedel â det Ă€r ocksĂ„ ett synsĂ€tt. Det innebĂ€r att omgivningen aktivt anpassar kommunikationen för att göra samspel och delaktighet möjligt för personer med kommunikationssvĂ„righeter.
2. Ge tvÄ exempel pÄ olika former av AKK som Liam kan anvÀnda.
1.   Bildschema med foton eller piktogram
â Liam kan ha ett dagligt schema uppsatt med bilder som visar vad som hĂ€nder under dagen, t.ex. "mellanmĂ„l", "utelek", "pyssel". Detta hjĂ€lper honom att förstĂ„ i vilken ordning saker sker, vad som förvĂ€ntas och minskar osĂ€kerhet vid förĂ€ndringar. Schemat kan göras avtagbart sĂ„ han sjĂ€lv fĂ„r flytta bilder, vilket ger kontroll och struktur.
2.   Kommunikationsapp pÄ surfplatta
â En surfplatta med en app (t.ex. Widgit Go eller GoTalk Now) dĂ€r Liam trycker pĂ„ symboler eller bilder som motsvarar vad han vill sĂ€ga. Appen kan lĂ€sa upp orden med syntetiskt tal, sĂ„ han fĂ„r hjĂ€lp att uttrycka kĂ€nslor eller önskemĂ„l, t.ex. "Jag vill sitta dĂ€r", "Jag Ă€r ledsen", eller "Det Ă€r min plats".
3. Ge exempel pÄ ett kognitivt hjÀlpmedel som kan hjÀlpa Liam med tidsuppfattningen.
Timglas eller Time Timer
â En Time Timer Ă€r en visuell klocka dĂ€r tiden rĂ€knas ner med en fĂ€rgad skiva som lĂ„ngsamt minskar. Den visar tydligt hur mycket tid som Ă€r kvar av en aktivitet, t.ex. "pyssel i 15 minuter", vilket kan göra det lĂ€ttare för Liam att förstĂ„ hur lĂ€nge han ska göra nĂ„got â utan att behöva kunna klockan.
Det hjÀlper ocksÄ till att förbereda honom pÄ nÀr en aktivitet snart ska avslutas, vilket minskar risken för stress eller utbrott vid övergÄngar.
Andra alternativ kan vara appar med nedrÀkning eller enkla fÀrgkodade tidsscheman, men Time Timer Àr ett sÀrskilt vanligt och konkret hjÀlpmedel i skola och fritids.
Vill du ha exempel pÄ hur det kunde ha anvÀnts just i den hÀr situationen med platsbytet vid pysselbordet?
4. Hur kan man anpassa kommunikationen nÀr man möter personer med begrÀnsad sprÄkförmÄga och vad Àr viktigt att tÀnka pÄ?
NÀr man möter personer med begrÀnsad sprÄkförmÄga, som Liam, Àr det viktigt att anpassa bÄde vad man sÀger och hur man sÀger det, sÄ att kommunikationen blir tydlig, trygg och begriplig. HÀr Àr nÄgra centrala anpassningar:
Â
â
SĂ„ kan kommunikationen anpassas:
1.   AnvÀnd korta och konkreta meningar
â Undvik abstrakta ord eller lĂ„nga instruktioner. SĂ€g hellre: "Nu Ă€r det pyssel", Ă€n "Nu Ă€r det dags att engagera sig i en kreativ aktivitet".
2.   Stöd talet med visuella hjÀlpmedel (AKK)
â AnvĂ€nd bilder, tecken eller föremĂ„l som förstĂ€rker det du sĂ€ger. Visa schemat eller peka pĂ„ platsen för att öka förstĂ„elsen.
3.   Ge extra tid att bearbeta och svara
â VĂ€nta i tystnad efter att du sagt nĂ„got. Stressa inte pĂ„ svaret â bearbetning kan ta lĂ€ngre tid.
4.   Bevara ett lugnt kroppssprÄk och tonfall
â Trygg och tydlig kommunikation minskar risken för missförstĂ„nd och oro. Var förutsĂ€gbar i hur du uttrycker dig.
5.   BekrÀfta personens försök till kommunikation
â Visa att du lyssnar, Ă€ven om du inte förstĂ„r allt. Upprepa, stĂ€ll följdfrĂ„gor, eller erbjud alternativ: "Menar du att du vill sitta dĂ€r?"
Â
đ§ Viktigt att tĂ€nka pĂ„:
âąÂ   Omgivningen har ansvar för att kommunikationen fungerar â inte barnet.
âąÂ   Alla uttryck Ă€r kommunikation â Ă€ven skrik, kroppssprĂ„k eller att dra sig undan.
âąÂ   Det krĂ€vs tĂ„lamod, lyhördhet och förberedelser för att skapa en fungerande kommunikationssituation.
âąÂ   Anpassningen behöver vara individuell â vad som fungerar för en elev kanske inte fungerar för en annan.
5. Vad innebÀr det att arbeta med TEACCH-metoden, och hur kan det stödja Liam?
Att arbeta med TEACCH-metoden innebĂ€r att man strukturerar miljön, tiden och uppgifterna pĂ„ ett sĂ€tt som skapar förutsĂ€gbarhet, begriplighet och sjĂ€lvstĂ€ndighet för personer med kognitiva svĂ„righeter â ofta barn med autism eller intellektuell funktionsnedsĂ€ttning, som Liam.
Â
𧩠Vad innebÀr TEACCH?
TEACCH stÄr för Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children och bygger pÄ nÄgra centrala principer:
1.   Tydliggörande pedagogik
â Allt görs sĂ„ konkret och visuellt som möjligt. Bilder, symboler, fĂ€rgkoder och scheman anvĂ€nds för att visa vad som ska göras, var, hur lĂ€nge och vad som hĂ€nder sen.
2.   Strukturerad miljö
â Lokaler och material ordnas pĂ„ ett konsekvent sĂ€tt sĂ„ att det Ă€r lĂ€tt att förstĂ„ vad man ska göra pĂ„ olika platser (t.ex. "hĂ€r pysslar vi", "hĂ€r vilar vi").
3.   Visuell tidsstruktur
â Tydliga scheman, tidshjĂ€lpmedel och övergĂ„ngsmarkörer gör att eleven förstĂ„r hur dagen ser ut och vad som förvĂ€ntas.
4.   Stöd för sjÀlvstÀndighet och lugn
â TEACCH gör det lĂ€ttare för barn som Liam att sjĂ€lva förstĂ„ vad de ska göra utan stĂ€ndig verbal instruktion, vilket minskar stress och konflikter.
Â
đĄ Hur TEACCH kan stödja Liam i fallet:
âąÂ   Om platsen vid pysselbordet Ă€r upptagen, men hans bildschema inte Ă€r uppdaterat, kan det skapa stor osĂ€kerhet. Hade schemat visat att det Ă€r "fri placering" eller "Ă€ndrad plats" den dagen, hade han varit mer förberedd.
âąÂ   TEACCH kan ocksĂ„ hjĂ€lpa honom att hantera förĂ€ndringar bĂ€ttre genom att till exempel anvĂ€nda ett bildkort med texten "Ă€ndring" som personalen visar nĂ€r rutinen avviker.
âąÂ   Genom att göra förvĂ€ntningar och grĂ€nser synliga, slipper Liam gissa och fĂ„r istĂ€llet stöd att förstĂ„ situationen.
6. Vad menas med ett lÄgaffektivt bemötande och varför Àr det viktigt i mötet med Liam?
LĂ„gaffektivt bemötande Ă€r ett förhĂ„llningssĂ€tt dĂ€r man som personal aktivt arbetar med att bevara sitt lugn â bĂ„de i kroppssprĂ„k, röstlĂ€ge och handlande â sĂ€rskilt i situationer dĂ€r en person visar starka kĂ€nslor eller utmanande beteenden.
Det handlar om att inte trappa upp en konflikt, utan i stÀllet minska stress och affektnivÄ i mötet.
Â
đ Tre grundprinciper inom lĂ„gaffektivt bemötande:
1.   Bevara lugnet sjÀlv
â Personal ska inte svara med skarpa tillsĂ€gelser eller höjt röstlĂ€ge, utan med lugn röst, avspĂ€nd hĂ„llning och kontrollerade rörelser.
2.   Minska krav temporÀrt
â NĂ€r nĂ„gon Ă€r upprörd minskar man kraven för stunden, för att undvika ytterligare stress.
3.   Skapa ÄterhÀmtning
â Personen ges möjlighet att dra sig undan, vila eller omdirigeras till en trygg aktivitet för att Ă„terfĂ„ kontrollen.
Â
đ§ Varför Ă€r detta viktigt för Liam?
âąÂ   Liam har svĂ„rt att förstĂ„ abstrakta förklaringar och regler, sĂ€rskilt nĂ€r han blir stressad. Om han bemöts med irritation eller snabba krav ökar risken att han kĂ€nner sig hotad eller missförstĂ„dd, vilket kan trigga Ă€nnu starkare reaktioner.
âąÂ   Med lĂ„gaffektivt bemötande fĂ„r han tid och utrymme att lugna sig, samtidigt som han kĂ€nner att hans kĂ€nslor blir respekterade.
âąÂ   Det hjĂ€lper Ă€ven personalen att förebygga utbrott genom att lĂ€sa av tidiga tecken pĂ„ stress och ingripa pĂ„ ett tryggt och respektfullt sĂ€tt.
Â
I situationen dÀr hans plats Àr upptagen och han börjar skrika eller kasta saker, kan personalen t.ex. sÀtta sig ned bredvid honom, tala lugnt:
"Jag ser att du Àr arg. Vi kan titta pÄ schemat och hitta en annan plats tillsammans."
7. Förklara kort vad habilitering innebÀr och ge ett exempel pÄ stöd man kan fÄ dÀrifrÄn.
Habilitering innebÀr att personer med medfödda eller tidigt förvÀrvade funktionsnedsÀttningar fÄr stöd, behandling och trÀning för att utveckla sina förmÄgor och klara sin vardag sÄ sjÀlvstÀndigt som möjligt.
Till skillnad frÄn rehabilitering, som handlar om att ÄterfÄ förmÄgor man har förlorat, fokuserar habilitering pÄ att utveckla de förmÄgor som finns och anpassa miljön och stödet utifrÄn individens behov.
Â
đ„ Exempel pĂ„ stöd frĂ„n habiliteringen:
âąÂ   Kommunikationsstöd â t.ex. att en logoped hjĂ€lper till att prova ut och trĂ€na anvĂ€ndning av AKK (som bilder, tecken eller appar).
âąÂ   FörĂ€ldrastöd â vĂ€gledning till familjen om bemötande, struktur och hur man stĂ€rker barnets sjĂ€lvstĂ€ndighet.
âąÂ   Psykologsamtal â för att stĂ€rka barnets sjĂ€lvkĂ€nsla och hjĂ€lpa vid beteendeutmaningar.
âąÂ   RĂ„d till skola/fritids â t.ex. hur personalen kan arbeta med tydliggörande pedagogik och bemötande.
Â
I Liams fall kan habiliteringen t.ex. ha hjÀlpt till att:
âąÂ   Prova ut ett bildschema eller kommunikationsapp.
âąÂ   Ge personalen vĂ€gledning i att förstĂ„ hans frustration och behov av förutsĂ€gbarhet.
âąÂ   Stödja förĂ€ldrar i hur de kan kommunicera hemma pĂ„ samma sĂ€tt som i skolan.
8. Vad innebÀr ett professionellt bemötande och hur visar du ett salutogent förhÄllningssÀtt i mötet med Liam?
đ§ââïž Vad innebĂ€r ett professionellt bemötande?
Ett professionellt bemötande innebĂ€r att personal agerar med respekt, lyhördhet och kunskap â Ă€ven i utmanande situationer. Det handlar om att skilja pĂ„ person och beteende, att inte ta saker personligt, och att alltid utgĂ„ frĂ„n individens behov och rĂ€ttigheter.
I praktiken innebÀr det att:
âąÂ   Vara lugn, tydlig och trygg â sĂ€rskilt nĂ€r personen Ă€r upprörd.
âąÂ   Följa etiska riktlinjer och anpassa sitt bemötande utifrĂ„n funktionsnedsĂ€ttning.
âąÂ   Vara konsekvent men flexibel, och visa empati utan att bli privat.
Â
đ± Vad Ă€r ett salutogent förhĂ„llningssĂ€tt?
Ett salutogent förhĂ„llningssĂ€tt fokuserar pĂ„ styrkor, resurser och möjligheter â snarare Ă€n pĂ„ svĂ„righeter och brister. Det bygger pĂ„ tre nyckelord frĂ„n Antonovskys teori: begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet.
Â
đŠ Hur kan detta tillĂ€mpas i mötet med Liam?
đč Professionellt bemötande:
âąÂ   NĂ€r Liam blir frustrerad över att hans plats Ă€r upptagen, Ă€r det viktigt att personalen inte reagerar med irritation eller avvisande kroppssprĂ„k. IstĂ€llet kan man sĂ€ga:
"Jag ser att det hÀr blev svÄrt. Vi ordnar en ny plats tillsammans."
đč Salutogent förhĂ„llningssĂ€tt:
âąÂ   Lyft fram vad Liam klarar: t.ex. att han kom till pysselhörnan, att han försöker kommunicera.
âąÂ   Gör situationen begriplig genom att förklara med bilder eller tecken vad som hĂ€nt.
âąÂ   Gör den hanterbar genom att visa alternativ plats och lĂ„ta honom pĂ„verka.
âąÂ   Skapa meningsfullhet genom att följa upp: "Du gjorde ett fint armband igĂ„r hĂ€r. Vill du fortsĂ€tta med det?"
Detta stĂ€rker Liams upplevelse av kontroll, tillit och trygghet â vilket bĂ„de förebygger utbrott och frĂ€mjar utveckling.
9. Du ska planera en enkel aktivitet för Liam som ska stÀrka hans delaktighet. Vad behöver du tÀnka pÄ vid planering, genomförande, dokumentation och utvÀrdering?
NĂ€r du planerar en enkel aktivitet för Liam med syftet att stĂ€rka hans delaktighet, Ă€r det viktigt att varje steg â frĂ„n förberedelse till uppföljning â utgĂ„r frĂ„n hans förmĂ„gor, intressen och behov av stöd. HĂ€r Ă€r en genomgĂ„ng av vad du behöver tĂ€nka pĂ„ i varje del:
Â
đ
Planering
âąÂ   Syfte: Vad vill du att aktiviteten ska leda till? Exempel: stĂ€rka sjĂ€lvstĂ€ndighet, socialt samspel eller kommunikation.
âąÂ   Anpassning: VĂ€lj nĂ„got konkret och lustfyllt som Liam klarar av, t.ex. göra en pĂ€rlplatta, vattna blommor eller spela ett enkelt spel.
âąÂ   Förberedelse av stöd: Ta fram bildstöd, visuellt tidsschema och eventuella hjĂ€lpmedel (t.ex. Time Timer).
âąÂ   Förbered Liam i förvĂ€g: Visa med bilder vad som ska hĂ€nda, nĂ€r, var och hur lĂ€nge. Det gör aktiviteten begriplig och förutsĂ€gbar.
Â
â¶ïž Genomförande
âąÂ   Tydlig start och slut â anvĂ€nd visuella signaler (t.ex. "start"- och "klar"-kort).
âąÂ   AnvĂ€nd AKK â kommunicera med bildstöd, tecken eller teknik för att förstĂ€rka förstĂ„elsen.
âąÂ   BekrĂ€fta alla uttryck â Ă€ven smĂ„ initiativ frĂ„n Liam ska uppmĂ€rksammas och uppmuntras.
âąÂ   StĂ€rk meningsfullheten â visa att aktiviteten har ett vĂ€rde: "Det blev fint!" eller "Vi ska anvĂ€nda din skylt i hallen."
Â
đïž Dokumentation
âąÂ   Beskriv vad som hĂ€nde: Vad gjorde Liam? Hur fungerade stödet? NĂ„gra reaktioner eller förĂ€ndringar?
âąÂ   Fokusera pĂ„ resurser: Vad gick bra? Vad behöver justeras?
âąÂ   Objektivt sprĂ„k: Undvik vĂ€rderingar, skriv sakligt och tydligt.
Â
đ UtvĂ€rdering
âąÂ   Reflektera sjĂ€lv eller tillsammans med kollegor: Vilka moment fungerade? Vad behöver anpassas?
âąÂ   Justera nĂ€sta gĂ„ng: Behövs fler bilder? LĂ€ngre förberedelsetid? FĂ€rre moment?
âąÂ   Ă
terkoppla till Liam pÄ hans nivÄ: visa med bild eller symbol att han klarade aktiviteten.
Â
â
Sammanfattning â nycklar för att stĂ€rka Liams delaktighet:
âąÂ   Skapa förutsĂ€gbarhet
âąÂ   AnvĂ€nd kommunikativa och kognitiva hjĂ€lpmedel
âąÂ   Bygg vidare pĂ„ Liams intressen och styrkor
âąÂ   Dokumentera resurser â inte bara svĂ„righeter
âąÂ   UtvĂ€rdera för att utveckla och förbĂ€ttra stödet
10. NÀmn tvÄ faktorer som kan pÄverka hur barn med funktionsnedsÀttning utvecklar sjÀlvbild och identitet.
TvÄ viktiga faktorer som kan pÄverka hur barn med funktionsnedsÀttning, som Liam, utvecklar sjÀlvbild och identitet Àr:
Â
1. đ§âđ€âđ§ Bemötande frĂ„n vuxna och omgivningens attityder
Hur barnet blir bemött â bĂ„de i familjen, skolan och samhĂ€llet â pĂ„verkar starkt uppfattningen om sig sjĂ€lv.
Om barnet bemöts med respekt, uppmuntran och tilltro till sina förmÄgor, stÀrks sjÀlvkÀnslan.
Men om omgivningen fokuserar pÄ svÄrigheter, begrÀnsar delaktighet eller signalerar lÄga förvÀntningar, kan barnet utveckla en negativ sjÀlvbild:
"Jag Ă€r annorlunda â jag duger inte."
Exempel: Om Liam inte fÄr uttrycka sin vilja eller blir Äsidosatt nÀr han inte hinner med, kan det skada hans uppfattning om sitt eget vÀrde.
Â
2. đ§ TillgĂ„ng till kommunikation och möjlighet att uttrycka sig
Barn som inte kan uttrycka sina tankar, kÀnslor eller behov riskerar att kÀnna sig osynliga eller missförstÄdda.
Att kunna kommunicera â pĂ„ sitt eget sĂ€tt â Ă€r avgörande för att kĂ€nna tillhörighet, pĂ„verka sin vardag och utveckla en tydlig identitet.
Exempel: NĂ€r Liam fĂ„r anvĂ€nda bildstöd eller kommunikationsapp för att göra sig förstĂ„dd, upplever han sig som en person som kan pĂ„verka â och fĂ„r dĂ€rmed en starkare och mer positiv sjĂ€lvbild.
11. Hur kan man skapa likvÀrdighet, tillgÀnglighet och delaktighetför barn som Liam genom anvÀndning av specialpedagogiska hjÀlpmedel, vÀlfÀrdsteknologi och anpassade arbetssÀtt?
För att skapa likvÀrdighet, tillgÀnglighet och delaktighet för barn som Liam behövs en kombination av specialpedagogiska hjÀlpmedel, vÀlfÀrdsteknologi och anpassade arbetssÀtt som utgÄr frÄn varje barns unika behov och förutsÀttningar.
Â
đŻ 1. LikvĂ€rdighet â att alla fĂ„r det stöd de behöver för att lyckas
âąÂ   Anpassning av miljö och material: Bildstöd, ljuddĂ€mpning, tydlig rumsindelning och struktur gör det möjligt för barn med kognitiva svĂ„righeter att orientera sig och förstĂ„ sammanhanget.
âąÂ   RĂ€ttvis inte lika: Liam kanske inte gör exakt samma sak som andra barn, men han fĂ„r likvĂ€rdiga möjligheter att lĂ€ra och vara delaktig â pĂ„ sina villkor.
Â
đ§© 2. TillgĂ€nglighet â att barn kan ta till sig information och uttrycka sig
âąÂ   Specialpedagogiska hjĂ€lpmedel:
â AKK (bilder, tecken, symboler)
â Tidsstöd (t.ex. Time Timer)
â Strukturstöd (t.ex. schemabilder, fĂ€rgkodade uppgifter)
âąÂ   VĂ€lfĂ€rdsteknologi:
â Kommunikationsappar (ex. Widgit Go, GoTalk Now)
â Digitala scheman
â PekskĂ€rmar och interaktiva lĂ€rverktyg med anpassade grĂ€nssnitt
Med dessa verktyg kan Liam förstÄ, pÄverka och delta i vardagen pÄ ett meningsfullt sÀtt.
Â
đ€ 3. Delaktighet â att fĂ„ vara med, pĂ„verka och kĂ€nna sammanhang
âąÂ   Tydliggörande pedagogik (t.ex. TEACCH) gör aktiviteter förutsĂ€gbara, vilket ökar tryggheten och sĂ€nker tröskeln för att delta.
âąÂ   Personcentrerade arbetssĂ€tt dĂ€r Liams intressen tas tillvara â t.ex. att fĂ„ vĂ€lja aktivitet genom bildval â skapar motivation och kĂ€nslan av att vara viktig.
âąÂ   RĂ€tt kommunikationsstöd möjliggör att Liam uttrycker sina kĂ€nslor, önskemĂ„l och val â vilket Ă€r grunden för verklig delaktighet.
Â
đ Sammanfattning â för att skapa likvĂ€rdighet, tillgĂ€nglighet och delaktighet för Liam:
âąÂ   đ Anpassa miljö, information och kommunikation med hjĂ€lpmedel
âąÂ   đČ AnvĂ€nd vĂ€lfĂ€rdsteknik för att förstĂ€rka uttryck och förstĂ„else
âąÂ   đ§âđ« Arbeta strukturerat, personcentrerat och med respekt för barnets takt
âąÂ   đŹ LĂ„t Liam komma till tals â med stöd pĂ„ hans villkor
Â
Recommended Comments
There are no comments to display.
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.