💬 Beskriv lindrig, medelsvår, svår och mycket svår intellektuell funktionsnedsättning
Graden av intellektuell funktionsnedsättning avgör vilket stöd en person behöver i sin vardag. Indelningen görs utifrån hur nedsättningen påverkar inlärning, kommunikation och självständighet.
Lindrig intellektuell funktionsnedsättning
Personer med lindrig IF lär sig ofta läsa, skriva och räkna, men i långsammare takt. De kan förstå enkla instruktioner, ha vardagliga samtal och ofta arbeta med stöd. De behöver viss hjälp med planering, ekonomi och svårare beslut, men kan leva relativt självständigt.
Medelsvår intellektuell funktionsnedsättning
Personer med medelsvår IF har begränsad förmåga att läsa och räkna. De behöver tydlig och konkret kommunikation, mycket praktisk träning och stöd i vardagen. Många bor i gruppbostad och behöver hjälp med hygien, matlagning och fritidsaktiviteter.
Svår intellektuell funktionsnedsättning
Vid svår IF är förmågan att förstå språk och abstrakta begrepp starkt begränsad. Personen behöver hjälp med nästan alla delar av vardagen, och använder ofta alternativ kommunikation som bilder eller tecken. Stöd behövs dygnet runt.
Mycket svår intellektuell funktionsnedsättning
Personer med mycket svår IF har omfattande flerfunktionsnedsättningar, med mycket låg kommunikations- och inlärningsförmåga. De kan ha begränsad förståelse för omvärlden och behöver ständig tillsyn, omvårdnad och hjälpmedel för att kunna delta i samspel.
💭 Reflektionsfråga
Vad kan vara viktigt att tänka på när man planerar aktiviteter för personer med olika grad av intellektuell funktionsnedsättning?
Recommended Comments
There are no comments to display.
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.