Jump to content

💬 Hur går en vårdplanering till och vad är syftet?

Vårdplanering är en strukturerad process som används när en person har behov av samordnade insatser från flera olika vårdgivare eller omsorgsaktörer. Det kan gälla vid utskrivning från sjukhus, förändrade behov i hemmet eller vid nyinsättning av stöd från exempelvis hemtjänst, hemsjukvård eller särskilt boende.

Syftet med vårdplaneringen är att säkerställa en trygg, sammanhållen och personcentrerad övergång mellan olika delar av vården – så att individen får rätt stöd på rätt nivå, vid rätt tidpunkt. Det minskar risken för vårdskador, missförstånd och att ansvar faller mellan stolarna.

En vårdplanering går ofta till så här:

  1. Initiativ – t.ex. en läkare eller sjuksköterska på sjukhuset ser att patienten inte klarar sig hemma utan fortsatt stöd.

  2. Kontakt tas med kommunens biståndshandläggare, hemtjänst, hemsjukvård och eventuellt anhöriga.

  3. Möte bokas, fysiskt eller digitalt, där patienten/brukaren, närstående och alla berörda yrkesgrupper deltar.

  4. Behov bedöms gemensamt – både medicinska, praktiska, sociala och psykologiska.

  5. En vårdplan upprättas, där det tydligt framgår vilka insatser som ska ges, av vem, när och hur.

  6. Planen dokumenteras och följs upp.

Vårdplaneringen ska alltid utgå från brukarens behov och önskemål, och sker ofta enligt principen om samordnad individuell planering (SIP) om flera huvudmän är inblandade (t.ex. kommun och region). Undersköterskor är ofta delaktiga i både planering och genomförande.


💭 Hur tror du det påverkar en äldre persons trygghet och återhämtning om vårdplaneringen fungerar väl – jämfört med om samordningen brister?


 

User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Add a comment...