đŹ Vad innebĂ€r barnkonventionen?
Barnkonventionen Ă€r en internationell överenskommelse som antogs av FN Ă„r 1989. Den handlar om barns rĂ€ttigheter och gĂ€ller för alla personer under 18 Ă„r. Sverige ratificerade konventionen 1990 och sedan den 1 januari 2020 Ă€r den ocksĂ„ en del av svensk lag. Det innebĂ€r att barnets rĂ€ttigheter ska respekteras och tillĂ€mpas inom alla delar av samhĂ€llet â t.ex. skola, vĂ„rd, socialtjĂ€nst och rĂ€ttsvĂ€sende.
Konventionen slÄr fast att barn inte enbart Àr beroende av vuxnas skydd, utan Àr egna rÀttighetsbÀrare. De ska ges möjlighet att vara delaktiga i beslut som pÄverkar deras liv och fÄ det stöd de behöver för att kunna vÀxa upp i trygghet och vÀrdighet.
Barnkonventionen bestÄr av 54 artiklar. Fyra grundprinciper genomsyrar hela konventionen:
-
Icke-diskriminering â Alla barn har samma rĂ€ttigheter och lika vĂ€rde
-
Barnets bĂ€sta â Ska alltid sĂ€ttas i första rummet
-
RĂ€tt till liv, överlevnad och utveckling â BĂ„de fysiskt, psykiskt, andligt och socialt
-
RĂ€tt att uttrycka sin Ă„sikt och bli lyssnad pĂ„ â I alla frĂ„gor som rör barnet
För barn med funktionsnedsÀttning Àr artikel 23 sÀrskilt viktig. Den slÄr fast att barn med fysiska eller psykiska funktionshinder har rÀtt till ett fullvÀrdigt och anstÀndigt liv som frÀmjar vÀrdighet, sjÀlvförtroende och aktivt deltagande i samhÀllet. Staten Àr skyldig att ge det stöd och de resurser som behövs för detta.
Att barnkonventionen Àr lag betyder att myndigheter, skolor, vÄrdgivare och domstolar mÄste beakta barnets rÀttigheter i sina beslut och insatser. Det stÀrker barnets stÀllning i samhÀllet och förtydligar vuxenvÀrldens ansvar.
đ ReflektionsfrĂ„ga
Hur kan man i sitt arbete bidra till att barn â Ă€ven de med funktionsnedsĂ€ttning â fĂ„r sina rĂ€ttigheter respekterade i vardagen?
Recommended Comments
There are no comments to display.
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.