Jump to content
  • 📄 Faktorer som pĂ„verkar hur barn och unga med funktionsnedsĂ€ttning utvecklas

    Barn och ungas utveckling pĂ„verkas av mĂ„nga faktorer – bĂ„de inre och yttre. För barn med funktionsnedsĂ€ttning Ă€r dessa faktorer ofta Ă€nnu mer avgörande, eftersom omgivningens stöd och bemötande kan göra stor skillnad i hur barnet upplever sig sjĂ€lv och sin plats i vĂ€rlden.

    Ett barns utveckling omfattar motorik, sprĂ„k, kognition, sociala fĂ€rdigheter och emotionell mognad. NĂ€r ett barn har en fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsnedsĂ€ttning kan det pĂ„verka hur snabbt eller pĂ„ vilket sĂ€tt olika fĂ€rdigheter utvecklas. Det betyder inte att utvecklingen upphör – men den kan ta andra vĂ€gar och krĂ€va mer stöd.

    Exempelvis kan ett barn med autism ha svĂ„righeter med ögonkontakt och socialt samspel. Men med tydlig struktur, bildstöd och en trygg relation till vuxna kan barnet utveckla strategier för kommunikation och samvaro. Ett barn med rörelsehinder kan delta i lek och idrott – om miljön anpassas, och om vuxna Ă€r lyhörda för barnets behov.

    SjĂ€lvbild och identitet formas i mötet med andra. Barn behöver kĂ€nna att de duger som de Ă€r, att de fĂ„r vara delaktiga och att deras styrkor tas pĂ„ allvar. Om ett barn stĂ€ndigt fĂ„r höra vad det inte klarar av, eller kĂ€nner sig utanför, pĂ„verkas sjĂ€lvbilden negativt. Men om barnet fĂ„r uppleva framgĂ„ng, uppskattning och inkludering – till exempel genom anpassad undervisning, stöd i leken eller att fĂ„ uttrycka sig pĂ„ sitt eget sĂ€tt – stĂ€rker det barnets sjĂ€lvkĂ€nsla.

    Andra faktorer som pÄverkar utvecklingen Àr:

    • Familjens stöd och förvĂ€ntningar

    • Skolans och förskolans förhĂ„llningssĂ€tt

    • TillgĂ„ng till habilitering och anpassningar

    • Kamratrelationer och möjligheter till lek

    • Hur samhĂ€llet ser pĂ„ funktionsnedsĂ€ttning – t.ex. normer och attityder

    Barn som fÄr rÀtt stöd i rÀtt tid har goda förutsÀttningar att utveckla sin förmÄga, skapa en positiv sjÀlvbild och forma en identitet som inte enbart prÀglas av funktionsnedsÀttningen.


    💭 ReflektionsfrĂ„ga
    Hur kan vuxnas bemötande och förvÀntningar pÄverka ett barns syn pÄ sig sjÀlv nÀr barnet har en funktionsnedsÀttning?


    Metataggar


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Join the conversation

    You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
    Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...