đ LikvĂ€rdighet, tillgĂ€nglighet och delaktighet â hjĂ€lpmedel och arbetssĂ€tt i praktiken
Alla mĂ€nniskor har rĂ€tt till att vara delaktiga i samhĂ€llet â oavsett funktionsförmĂ„ga. För att detta ska bli möjligt krĂ€vs ibland sĂ€rskilda arbetssĂ€tt, hjĂ€lpmedel och tekniska lösningar. MĂ„let Ă€r att skapa likvĂ€rdighet, det vill sĂ€ga att alla fĂ„r förutsĂ€ttningar att delta pĂ„ sina egna villkor.
TillgĂ€nglighet innebĂ€r att miljön, kommunikationen, informationen och aktiviteterna Ă€r anpassade sĂ„ att individen kan förstĂ„, delta och pĂ„verka. Det kan röra sig om fysisk tillgĂ€nglighet (t.ex. ramper, höj- och sĂ€nkbara bord), men ocksĂ„ om kognitiv och kommunikativ tillgĂ€nglighet â som tydliga instruktioner, bildstöd eller alternativa sĂ€tt att uttrycka sig.
Specialpedagogiska hjÀlpmedel anvÀnds för att kompensera eller stödja funktioner som Àr nedsatta. Exempel:
-
AKK (Alternativ och Kompletterande Kommunikation) kan hjÀlpa personer att uttrycka tankar och behov om talet Àr begrÀnsat.
-
Tidsstöd som timers, dagsscheman eller bildkalendrar hjÀlper till med struktur och förutsÀgbarhet.
-
Sensoriska hjÀlpmedel som ljuddÀmpande hörlurar eller tyngdtÀcken kan minska stress.
VÀlfÀrdsteknologi Àr digitala eller tekniska lösningar som stÀrker sjÀlvstÀndighet, trygghet och livskvalitet. Det kan vara:
-
Larmsystem som möjliggör att kalla pÄ hjÀlp.
-
Kommunikationsappar med symboler och talsyntes.
-
PÄminnelseappar, GPS-funktioner eller anpassade grÀnssnitt.
Ett konkret exempel pÄ ett arbetssÀtt Àr TEACCH, som ofta anvÀnds inom autismomrÄdet. Det bygger pÄ att skapa en tydlig, strukturerad och visuell miljö, dÀr personen vet vad som ska hÀnda, var, nÀr och hur. Det kan handla om att anvÀnda scheman med bilder, tydliga zoner för olika aktiviteter och fasta rutiner. Detta skapar trygghet och gör det lÀttare att vara delaktig pÄ egna villkor.
Begreppet habilitering syftar pÄ de stödinsatser som ges till personer med medfödda eller varaktiga funktionsnedsÀttningar för att utveckla och bibehÄlla funktioner. Det kan innefatta trÀning, kommunikationsstöd, hjÀlpmedelsutprovning, vÀgledning till familjen och samarbete med skola eller boende.
Det Ă€r inte hjĂ€lpmedlet i sig som skapar delaktighet â utan hur det anvĂ€nds. Genom ett individanpassat förhĂ„llningssĂ€tt och med rĂ€tt stöd kan barn, unga och vuxna med funktionsnedsĂ€ttning uppleva att de har inflytande, fĂ„r uttrycka sig och kĂ€nna sig inkluderade.
đ ReflektionsfrĂ„ga
Hur kan man som undersköterska bidra till att en person kĂ€nner sig delaktig â Ă€ven om personen inte kan tala eller förstĂ„ allt som sĂ€gs?
Â
Recommended Comments
There are no comments to display.
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.