Jump to content
  • 📄 LikvĂ€rdighet, tillgĂ€nglighet och delaktighet – hjĂ€lpmedel och arbetssĂ€tt i praktiken

    Alla mĂ€nniskor har rĂ€tt till att vara delaktiga i samhĂ€llet – oavsett funktionsförmĂ„ga. För att detta ska bli möjligt krĂ€vs ibland sĂ€rskilda arbetssĂ€tt, hjĂ€lpmedel och tekniska lösningar. MĂ„let Ă€r att skapa likvĂ€rdighet, det vill sĂ€ga att alla fĂ„r förutsĂ€ttningar att delta pĂ„ sina egna villkor.

    TillgĂ€nglighet innebĂ€r att miljön, kommunikationen, informationen och aktiviteterna Ă€r anpassade sĂ„ att individen kan förstĂ„, delta och pĂ„verka. Det kan röra sig om fysisk tillgĂ€nglighet (t.ex. ramper, höj- och sĂ€nkbara bord), men ocksĂ„ om kognitiv och kommunikativ tillgĂ€nglighet – som tydliga instruktioner, bildstöd eller alternativa sĂ€tt att uttrycka sig.

    Specialpedagogiska hjÀlpmedel anvÀnds för att kompensera eller stödja funktioner som Àr nedsatta. Exempel:

    • AKK (Alternativ och Kompletterande Kommunikation) kan hjĂ€lpa personer att uttrycka tankar och behov om talet Ă€r begrĂ€nsat.

    • Tidsstöd som timers, dagsscheman eller bildkalendrar hjĂ€lper till med struktur och förutsĂ€gbarhet.

    • Sensoriska hjĂ€lpmedel som ljuddĂ€mpande hörlurar eller tyngdtĂ€cken kan minska stress.

    VÀlfÀrdsteknologi Àr digitala eller tekniska lösningar som stÀrker sjÀlvstÀndighet, trygghet och livskvalitet. Det kan vara:

    • Larmsystem som möjliggör att kalla pĂ„ hjĂ€lp.

    • Kommunikationsappar med symboler och talsyntes.

    • PĂ„minnelseappar, GPS-funktioner eller anpassade grĂ€nssnitt.

    Ett konkret exempel pÄ ett arbetssÀtt Àr TEACCH, som ofta anvÀnds inom autismomrÄdet. Det bygger pÄ att skapa en tydlig, strukturerad och visuell miljö, dÀr personen vet vad som ska hÀnda, var, nÀr och hur. Det kan handla om att anvÀnda scheman med bilder, tydliga zoner för olika aktiviteter och fasta rutiner. Detta skapar trygghet och gör det lÀttare att vara delaktig pÄ egna villkor.

    Begreppet habilitering syftar pÄ de stödinsatser som ges till personer med medfödda eller varaktiga funktionsnedsÀttningar för att utveckla och bibehÄlla funktioner. Det kan innefatta trÀning, kommunikationsstöd, hjÀlpmedelsutprovning, vÀgledning till familjen och samarbete med skola eller boende.

    Det Ă€r inte hjĂ€lpmedlet i sig som skapar delaktighet – utan hur det anvĂ€nds. Genom ett individanpassat förhĂ„llningssĂ€tt och med rĂ€tt stöd kan barn, unga och vuxna med funktionsnedsĂ€ttning uppleva att de har inflytande, fĂ„r uttrycka sig och kĂ€nna sig inkluderade.


    💭 ReflektionsfrĂ„ga
    Hur kan man som undersköterska bidra till att en person kĂ€nner sig delaktig – Ă€ven om personen inte kan tala eller förstĂ„ allt som sĂ€gs?


     


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Join the conversation

    You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
    Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...