Jump to content
  • 📄 Historisk utveckling – FrĂ„n kontroll till rĂ€ttigheter


    FunktionsnedsÀttning, synsÀtt och samhÀllsattityder under 1900-talet
    Under 1900-talet förĂ€ndrades synen pĂ„ personer med funktionsnedsĂ€ttning i grunden – frĂ„n att betraktas som "avvikande" individer som borde kontrolleras, till att erkĂ€nnas som fullvĂ€rdiga medborgare med rĂ€tt till delaktighet. Men vĂ€gen dit var lĂ„ng och kantad av bĂ„de förtryck och kamp.
     
    1900-talets början – Kontroll, rashygien och tvĂ„ngsĂ„tgĂ€rder
    I början av seklet prÀglades samhÀllets syn av rÀdsla för det som var annorlunda. Det rÄdde en stark tro pÄ vetenskap och kontroll, vilket ledde till att mÀnniskor med funktionsnedsÀttning sorterades bort frÄn samhÀllsgemenskapen. Deras vÀrde mÀttes i arbetsförmÄga och anpassning.
    Rasbiologiska institutet (1922)
    Sverige var ett av de första lĂ€nderna i vĂ€rlden att inrĂ€tta ett statligt institut för rashygien. MĂ€nniskor med intellektuell eller fysisk funktionsnedsĂ€ttning kategoriserades, mĂ€ttes och dokumenterades – ofta utan samtycke – som ett led i att "skydda folkstammen".
    TvĂ„ngssteriliseringar (1934–1976)
    I rashygienens namn steriliserades över 60 000 mÀnniskor, mÄnga av dem kvinnor med intellektuell funktionsnedsÀttning. Det var en brutal ÄtgÀrd för att hindra att deras "egenskaper" fördes vidare, ofta med motiveringen att de inte kunde ta ansvar för barn.
    Att leva med en funktionsnedsĂ€ttning innebar ett liv i skuggan – pĂ„ institution, i beroende och ofta utan rĂ€tt att bestĂ€mma över sin egen kropp.
     
    Mitten av 1900-talet – Början till ifrĂ„gasĂ€ttande
    Efter andra vÀrldskriget började samhÀllets vÀrderingar skifta. Kunskap om mÀnskliga rÀttigheter spreds, och erfarenheter frÄn kriget visade hur viktig inkludering och rehabilitering kunde vara.
    Barn med funktionsnedsĂ€ttningar började i viss mĂ„n inkluderas i utbildningssystemet – dock ofta i sĂ€rskilda skolformer. SynsĂ€ttet var fortfarande medicinskt: att "bota" eller kompensera individens brist. Men nu började Ă€ven sociala faktorer uppmĂ€rksammas.
     
    Slutet av 1900-talet – FrĂ„n institution till sjĂ€lvbestĂ€mmande
    Under 1960–80-talet vĂ€xte en stark rĂ€ttighetsrörelse fram, ofta ledd av personer med egna funktionsnedsĂ€ttningar. Begrepp som delaktighet, normalisering och sjĂ€lvbestĂ€mmande vĂ€xte fram som centrala ideal.
    FrÄn institution till öppenvÄrd
    Det stora steget mot avinstitutionalisering började: mÄnga stora anstalter stÀngdes, och mÀnniskor fick möjlighet att leva i egna boenden med stöd.
    Psykiatrireformen (1995)
    Mentalsjukhusen avvecklades i syfte att ge mÀnniskor med psykisk funktionsnedsÀttning möjlighet att leva i samhÀllet, med rÀtt till boende, sysselsÀttning och social gemenskap.
    Assistansreformen (1994)
    Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) innebar ett paradigmskifte. Den gav mÀnniskor rÀtt till personlig assistans och andra individuella insatser för att kunna leva ett sjÀlvstÀndigt liv.
     
    2000-talet och framĂ„t – Ett rĂ€ttighetsperspektiv
    Idag ses funktionsnedsĂ€ttning i allt större utstrĂ€ckning genom ett socialt och mĂ€nniskorĂ€ttsligt synsĂ€tt. Det Ă€r inte individens brister som skapar hinder – utan samhĂ€llets brist pĂ„ anpassning.
    FN:s konvention (2006)
    Konventionen om rĂ€ttigheter för personer med funktionsnedsĂ€ttning erkĂ€nner fullt ut rĂ€tten till utbildning, arbete, privatliv, delaktighet och sjĂ€lvbestĂ€mmande – pĂ„ samma villkor som alla andra.
    Inkludering och tillgÀnglighet
    SamhÀllet har börjat strÀva efter att göra skolor, arbetsplatser och offentliga miljöer tillgÀngliga. Begrepp som universell utformning och likvÀrdighet har blivit centrala.
    Men utmaningar kvarstÄr
    Trots lagar och konventioner finns fortfarande stora utmaningar. Fördomar, otillgÀngliga miljöer och bristande kunskap i vÄrd, skola och myndigheter skapar hinder för verklig delaktighet.
     
    💭 ReflektionsfrĂ„ga
    Vilka av de historiska mönstren lever kvar Ă€n idag – kanske i andra former? Och hur pĂ„verkar det mĂ€nniskors möjlighet att delta fullt ut i samhĂ€llet?


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Join the conversation

    You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
    Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...