Internet är i dag en av de vanligaste källorna för information om hälsa, sjukdomar och sociala frågor. Många söker fakta på webbplatser som 1177 Vårdguiden eller myndigheternas sidor, men även på bloggar, sociala medier och diskussionsforum. Den stora tillgången på information kan ge trygghet och öka individens möjligheter att vara delaktig i sin vård och omsorg.
Samtidigt innebär det en risk. Informationen som finns online är av varierande kvalitet och kan vara felaktig, förenklad eller vinklad. Därför är källkritik avgörande. Att kunna bedöma vem som står bakom informationen, vilken kunskapsgrund den bygger på och om den är uppdaterad är centralt för att kunna avgöra om den är tillförlitlig.
Begreppet hälsolitteracitet används ofta för att beskriva individens förmåga att förstå, värdera och använda hälsoinformation. Hög hälsolitteracitet stärker egenvården, medan låg nivå kan leda till missförstånd eller riskabla val. För personal inom vård och omsorg blir det därför viktigt att stötta brukare i att tolka information och hänvisa till pålitliga källor.
Att arbeta med digital hälsoinformation innebär att balansera mellan att uppmuntra människor att ta del av fakta och att samtidigt ge vägledning i hur informationen ska förstås och användas på ett säkert sätt.
💭 Reflektionsfråga
Vilka risker kan uppstå om en brukare endast förlitar sig på information från sociala medier istället för på tillförlitliga källor?
Recommended Comments
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.