Anmälningsplikt innebär att yrkesverksamma som i sitt arbete möter barn har en lagstadgad skyldighet att genast anmäla till socialtjänsten om de misstänker att ett barn far illa eller riskerar att göra det. Skyldigheten regleras i Socialtjänstlagen (SoL) och gäller bland annat personal inom vård, omsorg, skola och förskola.
Syftet med anmälningsplikten är att barn ska få skydd och stöd så tidigt som möjligt. Det krävs inte bevis eller fullständig säkerhet för att en anmälan ska göras – det räcker med en oro eller misstanke. Socialtjänsten har sedan ansvar för att utreda situationen och besluta om eventuella åtgärder.
För yrkesverksamma kan anmälningsplikten ibland upplevas som svår. Det kan handla om lojalitetskänslor gentemot familjen, oro för relationen till barnet eller osäkerhet kring om situationen verkligen är allvarlig. Därför är det viktigt att verksamheter har rutiner och stöd för hur man hanterar misstankar och gör en anmälan.
Det är också viktigt att komma ihåg att anmälningsplikten inte kan delegeras eller väljas bort. Ansvaret ligger alltid hos den person som uppmärksammat oron. En tidig anmälan kan vara avgörande för att barnet ska få rätt hjälp.
💭 Reflektionsfråga
Vilka känslor tror du kan uppstå hos en yrkesverksam i samband med en orosanmälan – och hur kan dessa hanteras för att alltid sätta barnets bästa i centrum?
Recommended Comments
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.