När man talar om barns utveckling används ofta begreppen riskfaktorer och skyddsfaktorer. De beskriver sådant som kan försvaga eller stärka ett barns möjligheter att må bra och utvecklas positivt.
Riskfaktorer är omständigheter som ökar sannolikheten för att ett barn ska fara illa eller utveckla svårigheter. Det kan handla om bristande omsorg, ekonomisk utsatthet, psykisk ohälsa hos föräldrar, missbruk, våld i hemmet eller instabila boendeförhållanden. Även mobbning, skolsvårigheter och social isolering kan utgöra riskfaktorer.
Skyddsfaktorer fungerar som en motvikt. De kan minska effekterna av riskfaktorer och bidra till resiliens, det vill säga förmågan att klara av svårigheter. Exempel på skyddsfaktorer är en trygg anknytning till föräldrar eller andra vuxna, stabil skolgång, meningsfull fritid, goda kamratrelationer och tillgång till stöd från samhället.
Det är viktigt att förstå att risk- och skyddsfaktorer samverkar. Ett barn kan växa upp med många riskfaktorer men ändå utvecklas väl om skyddsfaktorerna är tillräckligt starka. På samma sätt kan ett barn med goda förutsättningar hamna i svårigheter om riskerna blir för stora och inte möts av skyddande insatser.
För socialtjänsten och andra yrkesverksamma innebär detta att man behöver kartlägga både risker och skydd i barnets liv. På så sätt kan man tidigt identifiera behov av stöd och arbeta förebyggande för att stärka skyddsfaktorerna och minska riskerna.
💭 Reflektionsfråga
Kan du tänka dig en situation där starka skyddsfaktorer hjälpt ett barn att klara sig trots stora risker – eller tvärtom, där brist på skyddsfaktorer gjort ett barn extra utsatt?
Recommended Comments
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.