Jump to content

- kunna stödja patienter och brukare i kontakter med aktörer inom hälso- och sjukvården respektive social-tjänsten

3 records in this category

  1. Julio Moraga ·
    📄 Om att inte förstå systemet – fallet Yvonne 🔸 Mellannivå – kräver helhetstänkande, samverkan eller analys Yvonne, 72 år, har nyligen flyttat till Sverige för att bo nära sin son. Hon har högt blodtryck och artros, men talar begränsad svenska och förstår inte hur vården är organiserad. Hon vill boka läkartid, men vet inte var hon ska börja. När hemtjänstpersonalen kommer frågar hon förvirrat om de kan hjälpa henne med ”sjukhuset”. En undersköterska ser hennes oro och vill hjälpa – men vil
    • 0 comments
    • 50 views
  2. Julio Moraga ·
    📄 Om att inte bli tagen på allvar – fallet Danijel 🔺 Avancerad nivå – innehåller dilemman, komplexa behov eller gråzoner Danijel, 58 år, har varit hemlös i perioder och har en historia av missbruk. Han bor nu i ett tillfälligt boende och har uttryckt önskan om att få komma till läkare för smärta i höften. Vid tidigare kontakter har han upplevt sig avvisad och oönskad. En undersköterska erbjuder sig att ringa vårdcentralen, men får ett luddigt svar om att ”han inte är listad hos oss just nu
    • 0 comments
    • 46 views
  3. Julio Moraga ·
    📄 Om att orka vara länken – fallet Elvira 🔺 Avancerad nivå – innehåller dilemman, komplexa behov eller gråzoner Elvira, 67 år, har nyligen skrivits ut efter en stroke. Hon har svårigheter med tal och koncentration. Hennes dotter bor långt bort och mycket ansvar faller på personalen i hemvården. Det finns flera olika aktörer inblandade – rehabteam, biståndshandläggare, distriktssköterska – men Elvira blir förvirrad och orolig av alla nya ansikten. Hon frågar gång på gång: ”Vem är det jag sk
    • 0 comments
    • 76 views