- kunna beakta patienters och brukares hela livssituation i den dagliga vården och omsorgen, till exempel i fråga om social situation eller pågående vård- och omsorgsinsatser
3 records in this category
-
📄 Om att lyssna mellan raderna – fallet Ragnar 🔸 Mellannivå – kräver helhetstänkande, samverkan eller analys Ragnar, 74 år, har nyligen flyttat in på ett äldreboende efter ett benbrott. Han får hjälp med dusch, mediciner och mat, men drar sig undan det sociala. Han säger att han är trött, men frågar ofta om posten kommit, eller om någon ”ringt från jobbet”. I journalen nämns inget om familj eller arbete. En undersköterska börjar undra om det finns något mer i hans liv som påverkar hans mående –
- 0 comments
- 124 views
-
📄 Om att förstå varför – fallet Ranya 🔺 Avancerad nivå – innehåller dilemman, komplexa behov eller gråzoner Ranya, 32 år, bor i ett gruppboende och har PTSD efter tidigare våldsutsatthet. Hon kan plötsligt vägra dusch, bli utåtagerande eller isolera sig helt. I planeringen står att hon ska få hjälp med personlig hygien varje morgon. En undersköterska märker att reaktionen ofta triggas av något litet – ett visst tonfall eller rörelse. Ska man följa rutinen, eller backa och försöka förstå det stör
- 0 comments
- 123 views
-
📄 Om att inte få ihop livet – fallet Kevin 🔺 Avancerad nivå – innehåller dilemman, komplexa behov eller gråzoner Kevin, 47 år, har nyligen fått diagnosen bipolär sjukdom. Han bor i egen lägenhet och har stöd från boendestödjare och öppenvård. Vissa dagar är han motiverad, aktiv och planerande – andra dagar svarar han inte i telefon, glömmer tider och isolerar sig. En undersköterska reagerar på att Kevin samtidigt försöker hjälpa sin gamla mamma, letar deltidsjobb och oroar sig för ekonomin. Vem
- 0 comments
- 164 views