Jump to content

- kunna anpassa bemötandet med utgångspunkt i patientens, brukarens eller den närståendes förutsättningar och behov

3 records in this category

  1. Julio Moraga ·
    📄 Om att förstå utan ord – fallet Linnea 🔸 Mellannivå – kräver helhetstänkande, samverkan eller analys Linnea, 91 år, har nedsatt hörsel och börjar visa tecken på kognitiv svikt. Hon bor på ett äldreboende och deltar i dagliga rutiner, men blir ofta förvirrad när någon pratar snabbt eller på avstånd. En nyanställd undersköterska försöker informera henne om dagens aktiviteter men får inget svar. En kollega böjer sig ner, pratar lugnt och ser att Linnea genast nickar. Samma information – men
    • 0 comments
    • 48 views
  2. Julio Moraga ·
    📄 Om att hitta rätt ton – fallet Farid 🔺 Avancerad nivå – innehåller dilemman, komplexa behov eller gråzoner Farid, 46 år, är inlagd på sjukhus efter ett självmordsförsök. Han är lågmäld, avvaktande och svarar ofta med korta ord. En undersköterska försöker lätta upp stämningen med vänlig småprat, men Farid verkar inte reagera. När hon frågar om han vill duscha säger han bara: ”Gör som ni vill.” Kollegor tolkar det olika – någon menar att han vill bli lämnad i fred, en annan att han kanske
    • 0 comments
    • 50 views
  3. Julio Moraga ·
    📄 Om att inte vilja prata – fallet Nikolina 🔺 Avancerad nivå – innehåller dilemman, komplexa behov eller gråzoner Nikolina, 17 år, har tvångsvårdats efter ett självskadebeteende. Hon vägrar prata med personalen, tittar bort och sluter sig när någon närmar sig. En undersköterska känner sig frustrerad – varje försök att skapa kontakt rinner ut i tystnad. Samtidigt märker hon att Nikolina blir mindre spänd när hon bara sitter tyst i rummet. Kollegor har olika strategier: en pratar ändå, en an
    • 0 comments
    • 60 views