- kunna anpassa kommunikationen med patienter, brukare och närstående med utgångspunkt i deras förutsättningar och behov
3 records in this category
-
📄 Om att hitta rätt sätt – fallet Nils 🔸 Mellannivå – kräver helhetstänkande, samverkan eller analys Nils, 81 år, har afasi efter en stroke. Han bor på särskilt boende och har svårt att hitta ord, men förstår det mesta som sägs. Personalen har tillgång till bildstöd och instruktioner från logoped, men användningen är ojämn. En undersköterska märker att Nils blir frustrerad när han inte får svarstid. En annan småpratar utan att vänta in reaktioner. Det är tydligt att kommunikationen fungera
- 0 comments
- 55 views
-
📄 Om att tala med två röster – fallet Melinda 🔺 Avancerad nivå – innehåller dilemman, komplexa behov eller gråzoner Melinda, 42 år, har en intellektuell funktionsnedsättning och bor i gruppbostad. Hon är verbal, men har svårt att tolka information och uttrycker sig ibland motsägelsefullt. En dag berättar hon för en undersköterska att hon inte vill gå till läkaren – senare säger hon att hon visst har en tid, men glömmer vad det gäller. Personalgruppen är osäker på hur mycket som går att lit
- 0 comments
- 55 views
-
📄 Om att läsa det som inte sägs – fallet Leandro 🔺 Avancerad nivå – innehåller dilemman, komplexa behov eller gråzoner Leandro, 58 år, har nyligen genomgått en hjärtoperation och är inlagd för rehabilitering. Han är tystlåten, artig och undviker ögonkontakt. Flera i personalen tolkar honom som nöjd – men en undersköterska reagerar på att han ständigt tackar nej till promenader, aktiviteter och samtal. När hon sätter sig tyst bredvid honom säger han lågt: ”Jag vet inte vad jag har kvar att
- 0 comments
- 56 views