Jump to content

- kunna skapa förutsättningar för patienter och brukare att kommunicera med till exempel närstående eller personal inom vård och omsorg

3 records in this category

  1. Julio Moraga ·
    📄 Om att inte nå fram – fallet Roxana 🔸 Mellannivå – kräver helhetstänkande, samverkan eller analys Roxana, 74 år, har en kognitiv svikt och bor på ett äldreboende. Hennes dotter bor utomlands och vill hålla kontakt via videosamtal. Roxana blir ofta stressad av tekniken, trycker bort samtalen eller blir förvirrad över hur hon ska prata. Personalen försöker hjälpa, men samtalen blir korta och splittrade. En undersköterska funderar på om det finns andra sätt att skapa kontakt – men det kräve
    • 0 comments
    • 59 views
  2. Julio Moraga ·
    📄 Om att få komma till tals – fallet Jonas 🔺 Avancerad nivå – innehåller dilemman, komplexa behov eller gråzoner Jonas, 35 år, har autism och bor på ett LSS-boende. Han har svårt med ögonkontakt och tar tid på sig att formulera sig. Vid personalmöten upplever han att andra talar över huvudet på honom. Ibland svarar han inte alls – ibland går han därifrån. En undersköterska försöker skapa mer struktur: ger skriftliga frågor i förväg, erbjuder enskilda samtal. Men kollegor ifrågasätter om de
    • 0 comments
    • 61 views
  3. Julio Moraga ·
    📄 Om att våga ta samtalet – fallet Lydia 🔺 Avancerad nivå – innehåller dilemman, komplexa behov eller gråzoner Lydia, 66 år, har KOL och bor ensam. Hon är van att klara sig själv men har blivit mer tystlåten på sistone. Hennes syster ringer ofta till personalen för att få veta hur hon mår, men Lydia säger: ”Det där vill jag inte prata om.” En undersköterska undrar om Lydia vill ha hjälp att prata med sin syster, eller om hon vill skydda henne från oro. Det finns inga tydliga svar – bara en
    • 0 comments
    • 56 views