- uppvisa kunskap om metoder för samtal och kommunikation och hur de kan stödja patienter och brukare i deras vardag
3 records in this category
-
📄 Om att få tankarna att landa – fallet Ylva 🔸 Mellannivå – kräver helhetstänkande, samverkan eller analys Ylva, 84 år, bor på ett äldreboende och har nyligen fått veta att hon har hjärtsvikt. Hon frågar ibland om döden, men snabbt därefter säger hon att ”det är dumt att tänka så mycket”. Personalen svarar ofta med tröst, men en undersköterska har börjat använda öppna frågor och långa pauser. Ibland kommer Ylva tillbaka till ämnet, ibland inte. Det finns inga enkla svar, men det märks att
- 0 comments
- 52 views
-
📄 Om att samtala i vardagen – fallet Dante 🔺 Avancerad nivå – innehåller dilemman, komplexa behov eller gråzoner Dante, 61 år, har långvarig depression och bor i stödboende. Han deltar i dagliga rutiner men pratar sällan om hur han mår. En undersköterska har börjat använda motiverande samtal (MI) i små doser – i matkön, vid diskbänken. Frågor som ”Vad skulle kännas lite bättre i dag?” verkar få Dante att reflektera, men andra i personalen tycker det låter som terapi. ”Ska vi verkligen håll
- 0 comments
- 54 views
-
📄 Om att nå fram med bilder – fallet Maja 🔺 Avancerad nivå – innehåller dilemman, komplexa behov eller gråzoner Maja, 9 år, har en intellektuell funktionsnedsättning och vistas tillfälligt på korttidsboende. Hon har svårt att uttrycka känslor i ord och blir utåtagerande när något känns fel. En undersköterska börjar använda bildstöd med ansiktsuttryck och enkla rutinscheman. Maja pekar ibland på bilder för att visa vad hon vill – eller inte vill. Resultatet är tydligt: färre konflikter, mer
- 0 comments
- 59 views