- uppvisa kunskap om hur samverkan mellan aktörer, till exempel inom socialtjänst, hälso- och sjukvård och skola, kan påverka kvaliteten i vården och omsorgen
3 records in this category
-
📄 Om när alla vill väl – fallet Thea 🔸 Mellannivå – kräver helhetstänkande, samverkan eller analys Thea, 15 år, har flera frånvaroanmälningar och har nyligen kommit i kontakt med elevhälsan. Hon bor med sin mamma som har psykisk ohälsa. En samverkansinsats har inletts mellan skola, socialtjänst och vårdcentral. En undersköterska i elevhälsan deltar i samtalen och märker att varje aktör har sitt perspektiv – men Thea själv säger inte mycket. Alla vill väl, men samtalet böljar mellan system,
- 0 comments
- 53 views
-
📄 Om att hamna mellan stolarna – fallet Boris 🔺 Avancerad nivå – innehåller dilemman, komplexa behov eller gråzoner Boris, 61 år, lever med missbruksproblematik och diabetes. Han bor tillfälligt på ett stödboende efter en utskrivning från sjukhuset. Insatser är planerade från både socialtjänst och beroendevård – men det råder oklarhet kring vem som har ansvar för vad. Boris behöver hjälp med sin insulinrutin, men inga instruktioner har nått personalen. En undersköterska försöker få kontakt
- 0 comments
- 54 views
-
📄 Om att samverka i förtroende – fallet Jonna 🔺 Avancerad nivå – innehåller dilemman, komplexa behov eller gråzoner Jonna, 39 år, är ensamstående och har en son med omfattande stödbehov. Hon får stöd från habiliteringen, socialtjänsten och barnets skola. En undersköterska i hemvården märker att Jonna är utmattad men ogärna berättar hur det egentligen är. I ett samverkansmöte mellan aktörer försöker alla bidra – men ingen tar ansvar för att fånga upp förälderns behov. Samtalet kretsar kring
- 0 comments
- 62 views