- kunna bidra till samarbete i den dagliga vården och omsorgen, till exempel i teamarbete
3 records in this category
-
📄 Om att göra plats för varandra – fallet Patricia 🔸 Mellannivå – kräver helhetstänkande, samverkan eller analys Patricia, 66 år, har multipla diagnoser och bor på ett boende med tillgång till både sjuksköterska, fysioterapeut, arbetsterapeut och ett team av undersköterskor. I början var mötena effektiva, men på senare tid har samordningen börjat halta. Alla jobbar – men inte alltid tillsammans. En undersköterska märker att Patricia får dubbla instruktioner och olika besked. När teamet ses
- 0 comments
- 56 views
-
📄 Om att bli en länk – fallet Osman 🔺 Avancerad nivå – innehåller dilemman, komplexa behov eller gråzoner Osman, 84 år, har hemtjänst från två olika utförare, distriktssköterska och anhörigstöd. Hans fru börjar bli glömsk, men Osman vill inte ha ”en massa folk hemma hela tiden”. En undersköterska märker att kommunikationen mellan aktörerna haltar – vissa vet inte vad andra gör. Hon försöker skriva korta uppdateringar i journalen, men får sällan någon respons. Hon funderar på om hennes roll
- 0 comments
- 57 views
-
📄 Om att våga byta perspektiv – fallet Jelena 🔺 Avancerad nivå – innehåller dilemman, komplexa behov eller gråzoner Jelena, 91 år, bor på demensboende och blir ofta orolig vid måltider. En undersköterska föreslår att matro kan öka om alla slutar prata om schema mitt i lunchen. Kollegan fnyser: ”Så har vi alltid gjort.” Diskussionen blir spänd. Dagen efter testas förslaget ändå, och Jelena äter lugnare än vanligt. Undersköterskan känner glädje – men också oro för kollegornas reaktion. Att b
- 0 comments
- 73 views