đ Barn behöver sann och Ă€rlig information om den traumatiska hĂ€ndelsen â vad Ă€r viktigt att tĂ€nka pĂ„ vid samtal med barn?
NĂ€r ett barn har upplevt en traumatisk hĂ€ndelse â t.ex. ett dödsfall, olycka, vĂ„ld eller förlust â Ă€r det avgörande att vuxna talar med barnet pĂ„ ett Ă€rligt, tryggt och Ă„ldersanpassat sĂ€tt. Barn kĂ€nner ofta mer Ă€n vad vuxna tror och mĂ€rker nĂ€r nĂ„got Ă€r fel. Att inte prata alls skapar ofta mer oro och fantasier Ă€n att sĂ€ga sanningen.
VĂ€l genomförda samtal kan hjĂ€lpa barnet att förstĂ„ vad som hĂ€nt, bearbeta sina kĂ€nslor och kĂ€nna sig trygg igen. Att undvika Ă€mnet â i ett försök att skydda â riskerar att göra barnet ensamt i sin oro eller skuld.
Viktigt att tÀnka pÄ i samtal med barn i kris
1. Var Ă€rlig â men anpassa orden efter barnets Ă„lder
-
AnvÀnd enkla och tydliga ord
-
Undvik att âpaketeraâ sanningen för mycket
-
Det Ă€r bĂ€ttre att sĂ€ga: âPappa har döttâ Ă€n âPappa har somnat inâ
2. Skapa trygg miljö och lugn ton
-
Sitt ner i lugn miljö, i ögonhöjd
-
Tala lÄngsamt och ge barnet tid att reagera
-
BekrĂ€fta barnets kĂ€nslor utan att försöka âfixa demâ
3. Lyssna mer Àn du pratar
-
StĂ€ll öppna frĂ„gor: âHur tĂ€nker du om det?â, âVad kĂ€nns konstigt just nu?â
-
BekrĂ€fta: âDet Ă€r okej att vara ledsen, arg, rĂ€dd â eller inget alls just nu.â
4. Avlasta skuld och ansvar
-
MÄnga barn tror att de pÄ nÄgot sÀtt orsakat det som hÀnt
-
SĂ€g tydligt: âDet som hĂ€nde var aldrig ditt fel.â
5. Ge barnet kontroll över smÄ saker
-
LÄt barnet vÀlja om det vill tÀnda ett ljus, rita, stÀlla frÄgor
-
Deltagande lindrar kÀnslan av hjÀlplöshet
6. Upprepa och pÄminn
-
Barn behöver höra samma sak flera gÄnger för att förstÄ
-
SĂ€g att det Ă€r okej att frĂ„ga igen â Ă€ven lĂ„ngt efterĂ„t
Undvik:
-
Att ge falska löften: âDet kommer aldrig hĂ€nda igenâ
-
Att anvĂ€nda metaforer som förvirrar: âMormor har somnat för alltidâ
-
Att försöka dĂ€mpa kĂ€nslor: âDu behöver inte vara ledsenâ
Undersköterskans roll
-
Vara en trygg och stabil vuxen i barnets nÀrhet
-
Samarbeta med förÀldrar, skola, kurator eller barnpsykiatri
-
Observera barnets beteende â sömn, lek, humör
-
Ge barnet struktur, nÀrhet och rutiner
-
HjĂ€lpa barnet att uttrycka sig genom lek, rita eller samtal â utan att pressa
Exempel
Ett barn vars pappa dött i en olycka vill veta exakt vad som hĂ€nt. Undersköterskan sĂ€ger med enkel och respektfull ton: âDin pappa var med i en olycka. Hans kropp blev sĂ„ skadad att han dog. Det var inte ditt fel. Vi finns hĂ€r för dig.â Barnet grĂ„ter och frĂ„gar sedan om pappan Ă€r arg. Undersköterskan svarar lugnt: âNej, han var inte arg. Han Ă€lskade dig.â
Â
Recommended Comments
There are no comments to display.
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.