Jump to content
  • 📄 Barn behöver sann och Ă€rlig information om den traumatiska hĂ€ndelsen – vad Ă€r viktigt att tĂ€nka pĂ„ vid samtal med barn?

    NĂ€r ett barn har upplevt en traumatisk hĂ€ndelse – t.ex. ett dödsfall, olycka, vĂ„ld eller förlust – Ă€r det avgörande att vuxna talar med barnet pĂ„ ett Ă€rligt, tryggt och Ă„ldersanpassat sĂ€tt. Barn kĂ€nner ofta mer Ă€n vad vuxna tror och mĂ€rker nĂ€r nĂ„got Ă€r fel. Att inte prata alls skapar ofta mer oro och fantasier Ă€n att sĂ€ga sanningen.

    VĂ€l genomförda samtal kan hjĂ€lpa barnet att förstĂ„ vad som hĂ€nt, bearbeta sina kĂ€nslor och kĂ€nna sig trygg igen. Att undvika Ă€mnet – i ett försök att skydda – riskerar att göra barnet ensamt i sin oro eller skuld.


    Viktigt att tÀnka pÄ i samtal med barn i kris

    1. Var Ă€rlig – men anpassa orden efter barnets Ă„lder

    • AnvĂ€nd enkla och tydliga ord

    • Undvik att ”paketera” sanningen för mycket

    • Det Ă€r bĂ€ttre att sĂ€ga: “Pappa har dött” Ă€n “Pappa har somnat in”

    2. Skapa trygg miljö och lugn ton

    • Sitt ner i lugn miljö, i ögonhöjd

    • Tala lĂ„ngsamt och ge barnet tid att reagera

    • BekrĂ€fta barnets kĂ€nslor utan att försöka ”fixa dem”

    3. Lyssna mer Àn du pratar

    • StĂ€ll öppna frĂ„gor: “Hur tĂ€nker du om det?”, “Vad kĂ€nns konstigt just nu?”

    • BekrĂ€fta: “Det Ă€r okej att vara ledsen, arg, rĂ€dd – eller inget alls just nu.”

    4. Avlasta skuld och ansvar

    • MĂ„nga barn tror att de pĂ„ nĂ„got sĂ€tt orsakat det som hĂ€nt

    • SĂ€g tydligt: “Det som hĂ€nde var aldrig ditt fel.”

    5. Ge barnet kontroll över smÄ saker

    • LĂ„t barnet vĂ€lja om det vill tĂ€nda ett ljus, rita, stĂ€lla frĂ„gor

    • Deltagande lindrar kĂ€nslan av hjĂ€lplöshet

    6. Upprepa och pÄminn

    • Barn behöver höra samma sak flera gĂ„nger för att förstĂ„

    • SĂ€g att det Ă€r okej att frĂ„ga igen – Ă€ven lĂ„ngt efterĂ„t


    Undvik:

    • Att ge falska löften: “Det kommer aldrig hĂ€nda igen”

    • Att anvĂ€nda metaforer som förvirrar: “Mormor har somnat för alltid”

    • Att försöka dĂ€mpa kĂ€nslor: “Du behöver inte vara ledsen”


    Undersköterskans roll

    • Vara en trygg och stabil vuxen i barnets nĂ€rhet

    • Samarbeta med förĂ€ldrar, skola, kurator eller barnpsykiatri

    • Observera barnets beteende – sömn, lek, humör

    • Ge barnet struktur, nĂ€rhet och rutiner

    • HjĂ€lpa barnet att uttrycka sig genom lek, rita eller samtal – utan att pressa


    Exempel

    Ett barn vars pappa dött i en olycka vill veta exakt vad som hĂ€nt. Undersköterskan sĂ€ger med enkel och respektfull ton: “Din pappa var med i en olycka. Hans kropp blev sĂ„ skadad att han dog. Det var inte ditt fel. Vi finns hĂ€r för dig.” Barnet grĂ„ter och frĂ„gar sedan om pappan Ă€r arg. Undersköterskan svarar lugnt: “Nej, han var inte arg. Han Ă€lskade dig.”


     


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Join the conversation

    You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
    Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...