Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

The Network by Moraga

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Julio Moraga

Administrator
  • Joined

  • Last visited

  1. Barnuppfostran Ă€r ett omrĂ„de dĂ€r rĂ„d, ideal och forskning ofta förĂ€ndras i takt med samhĂ€llsutvecklingen. Under 1900- och 2000-talet har flera personer och teorier fĂ„tt stort genomslag i Sverige och internationellt. Tre av de mest kĂ€nda Ă€r Benjamin Spock, Anna Wahlgren och William Sears, men Ă€ven namn som Jesper Juul, Alice Miller och forskarna bakom anknytningsteorin, John Bowlby och Mary Ainsworth, har spelat en central roll. Benjamin Spock (1903–1998) utmanade den tidens strikta barnavĂ„rd genom sitt budskap i Baby and Child Care (1946): förĂ€ldrar skulle vĂ„ga lita pĂ„ sina kĂ€nslor och se barnet som en egen individ. Hans rĂ„d upplevdes befriande jĂ€mfört med de auktoritĂ€ra normer som tidigare dominerade. Samtidigt kritiserades han för att bidra till en mer ”slapp” uppfostran som pĂ„stods skapa brist pĂ„ disciplin. Anna Wahlgren (1942–2022) fick stort genomslag i Sverige med Barnaboken (1983). Hon betonade rutiner, trygghet och struktur i vardagen. Hennes metoder, sĂ€rskilt ”sova hela natten”, blev bĂ„de Ă€lskade och starkt kritiserade. FöresprĂ„karna menade att familjer fick balans och avlastning, medan kritiker varnade för att barnets signaler kunde ignoreras och anknytningen Ă€ventyras. Wahlgren beskrev sig sjĂ€lv som barnens advokat, men hennes raka stil gjorde henne ocksĂ„ omstridd. William Sears (f. 1939) introducerade attachment parenting, anknytningsbaserad förĂ€ldrastrategi. HĂ€r betonas samsovning, amning pĂ„ barnets villkor och stĂ€ndig nĂ€rhet. Idealet Ă€r en förĂ€lder som snabbt svarar pĂ„ barnets behov. Kritiker har pĂ„pekat att det kan bli krĂ€vande, sĂ€rskilt för mammor, och riskera att skapa skuldkĂ€nslor hos dem som inte kan eller vill leva upp till idealen. Jesper Juul (1948–2019), dansk familjeterapeut, vann stor respekt i Sverige med böcker som Ditt kompetenta barn. Han menade att barn ska mötas som fullvĂ€rdiga personer med samma vĂ€rde som vuxna. Han föresprĂ„kade dialog och samarbete framför lydnad och auktoritet. Hans idĂ©er har fĂ„tt genomslag i mĂ„nga svenska förĂ€ldrautbildningar och skolprogram, Ă€ven om vissa menar att hans syn kan vara svĂ„r att förena med tydliga grĂ€nser i vardagen. Alice Miller (1923–2010), psykolog och författare, var en stark kritiker av ”svart pedagogik” – uppfostran prĂ€glad av skam, straff och underkastelse. Hennes böcker, som Det sjĂ€lvutplĂ„nande barnet, översattes till svenska och pĂ„verkade debatten om barns rĂ€ttigheter under 1980-talet. Hon betonade att barn behöver bli sedda och respekterade kĂ€nslomĂ€ssigt. Kritiker ansĂ„g ibland att hennes syn förenklade förĂ€ldraskapets komplexitet, men hennes inflytande mĂ€rks tydligt i dagens diskussioner om barns psykiska hĂ€lsa. John Bowlby (1907–1990) och Mary Ainsworth (1913–1999) utvecklade anknytningsteorin, som fĂ„tt enorm betydelse för svensk förskolepedagogik och socialt arbete. Deras forskning visade hur trygg anknytning i tidig Ă„lder pĂ„verkar barns kĂ€nslomĂ€ssiga utveckling. I Sverige anvĂ€nds deras begrepp ofta som grund för förĂ€ldrarĂ„dgivning, men Ă€ven hĂ€r finns kritik – vissa menar att teorin kan tolkas för snĂ€vt och skapa oro hos förĂ€ldrar som inte kan vara nĂ€rvarande hela tiden. Tillsammans visar dessa röster hur barnuppfostran inte Ă€r en frĂ„ga med en enda ”rĂ€tt vĂ€g”. Spocks flexibilitet, Wahlgrens struktur, Sears nĂ€rhetsideal, Juuls jĂ€mlika dialog, Millers kritik av auktoritet och anknytningsteorins forskningsgrund ger en mĂ„ngfacetterad bild. Alla har bidragit till att förĂ€ldrar idag förvĂ€ntas balansera mellan struktur, lyhördhet och nĂ€rvaro – en uppgift som bĂ„de kan kĂ€nnas berikande och utmanande. 💭 ReflektionsfrĂ„ga Om man jĂ€mför Wahlgrens rutiner, Juuls dialog och Sears nĂ€rhet – vilken modell tror du bĂ€st möter barns behov i dagens samhĂ€lle, och vad hĂ€nder nĂ€r förvĂ€ntningarna pĂ„ förĂ€ldrarna blir för mĂ„nga?
  2. VĂ€lfĂ€rdsteknik inom social omsorg har som mĂ„l att förbĂ€ttra livskvaliteten för brukare och samtidigt underlĂ€tta arbetet för personal. Tekniken kan handla om allt frĂ„n trygghetslarm till digitala stöd för kommunikation, planering och social delaktighet. För brukareKommunikation och delaktighet: Appar för text- och bildkommunikation mellan brukare, anhöriga och personal. AKK (Alternativ och Kompletterande Kommunikation), t.ex. ögonstyrda datorer eller surfplattor med symbolstöd. ÖversĂ€ttningsappar för brukare med annat modersmĂ„l. Planering och minnesstöd: Digitala kalendrar, appar och QR-koder som pĂ„minner om aktiviteter, mediciner och vardagliga sysslor. Bildstöd för struktur i vardagssituationer, t.ex. tvĂ€tt, stĂ€dning eller mĂ„ltider. Smartphones med listor för inköp, fritidsaktiviteter eller korttidsboende. Trygghet och sĂ€kerhet: GPS-stöd för personer som har svĂ„rt att orientera sig. Trygghetslarm för bĂ„de inomhus- och utomhusbruk, ibland med spĂ„rningsfunktion. Kameratillsyn nattetid som ökar tryggheten utan att störa sömn. MedicinpĂ„minnelse med doseringsstöd kopplat till mobiltelefon. Fysisk aktivitet och rehabilitering: Digitala trĂ€ningsprogram, appar eller spel som kombinerar rörelse och nöje. Möjlighet att delta i digitala trĂ€ningsgrupper eller rehabilitering pĂ„ distans. Sociala kontakter och fritid: Digitala möten, videoklubb, quiz och spel som kan anvĂ€ndas för att motverka isolering. Appar för vĂ€der, kalender och aktiviteter som stĂ€rker brukarens sjĂ€lvstĂ€ndighet. För personalArbetsstöd och effektivitet: Digital dokumentation och informationssystem med gemensam terminologi. Mobiltelefoner med lĂ„sfunktion och tillgĂ„ng till genomförandeplan. Digitala planeringsverktyg för att samordna arbetsuppgifter. Kommunikation och samarbete: Digitala samverkansmöten och distansutbildningar. Möjlighet för hemtjĂ€nstpersonal att konsultera sjuksköterska via digitala verktyg. Arbetsmiljö: Digitalt styrda lyft- och förflyttningshjĂ€lpmedel som minskar fysiska belastningar. Kameratillsyn och sensorer som gör att nattpersonal kan övervaka utan att störa brukarens sömn. Sammanfattning: VĂ€lfĂ€rdsteknik omfattar allt frĂ„n enkla pĂ„minnelseappar och trygghetslarm till avancerade kommunikationshjĂ€lpmedel. För brukare betyder det ökad trygghet, delaktighet och sjĂ€lvstĂ€ndighet. För personal betyder det effektivare arbetsmetoder, bĂ€ttre arbetsmiljö och mer tid för mĂ€nskliga möten.
  3. GDPR (General Data Protection Regulation) Ă€r EU:s dataskyddsförordning som reglerar hur personuppgifter fĂ„r behandlas. Den gĂ€ller i hela EU sedan 2018 och Ă€r bindande för bĂ„de offentliga och privata verksamheter, inklusive vĂ„rd och omsorg. I vĂ„rd och social omsorg hanteras ofta kĂ€nsliga personuppgifter, som hĂ€lsotillstĂ„nd, diagnoser, sociala förhĂ„llanden och stödinsatser. GDPR finns för att skydda den enskildes integritet och rĂ€ttigheter. Huvudprinciper i GDPR: Laglighet och tydlighet: uppgifter fĂ„r bara samlas in med laglig grund (t.ex. lag, samtycke, avtal) och mĂ„ste hanteras öppet och tydligt. ÄndamĂ„lsbegrĂ€nsning: uppgifterna fĂ„r endast anvĂ€ndas för det syfte de samlats in för. Uppgiftsminimering: endast de uppgifter som Ă€r nödvĂ€ndiga fĂ„r behandlas. Korrekthet: uppgifter ska vara aktuella och riktiga. LagringsbegrĂ€nsning: uppgifter fĂ„r inte sparas lĂ€ngre Ă€n nödvĂ€ndigt. SĂ€kerhet: personuppgifter ska skyddas mot obehörig Ă„tkomst, förlust eller spridning. Exempel i praktiken: Journaler fĂ„r endast lĂ€sas av behörig personal som behöver informationen i sitt arbete. Personuppgifter ska inte delas via osĂ€kra kanaler, som privat e-post eller sociala medier. Brukare har rĂ€tt att fĂ„ veta vilka uppgifter som finns lagrade om dem och hur de anvĂ€nds. GDPR Ă€r alltsĂ„ inte bara en juridisk regel, utan en viktig del i att visa respekt för brukarens integritet och stĂ€rka förtroendet för vĂ„rden och omsorgen. Sammanfattning: GDPR Ă€r EU:s dataskyddsförordning som skyddar individens integritet. Den innebĂ€r att personuppgifter inom vĂ„rd och omsorg mĂ„ste hanteras lagligt, sĂ€kert och endast för tydligt angivna syften.
  4. VĂ€lfĂ€rdsteknik Ă€r digital teknik som anvĂ€nds inom vĂ„rd och omsorg för att öka trygghet, delaktighet, aktivitet och sjĂ€lvstĂ€ndighet. Det handlar ytterst om att förbĂ€ttra livskvaliteten för brukare – att vardagen ska kĂ€nnas tryggare, mer meningsfull och ge större frihet. För personal bidrar vĂ€lfĂ€rdsteknik till bĂ€ttre arbetsmiljö och mer tid för mĂ€nskliga möten. Exempel för brukare: Trygghetsteknik: digitala trygghetslarm, sensorer som larmar vid fall, GPS för personer med demens. Kommunikation: surfplattor, bildstöd eller appar som underlĂ€ttar kontakt med anhöriga, personal eller vĂ„rden. Minnesstöd: pĂ„minnelseappar, digitala kalendrar eller medicinpĂ„minnare som skapar sjĂ€lvstĂ€ndighet. Social delaktighet: videosamtal och digitala aktiviteter som gör det möjligt att delta i gemenskap Ă€ven pĂ„ avstĂ„nd. Exempel för personal: Digital tillsyn: nattkameror eller sensorer som gör att personal kan se till en brukare utan att störa nattsömnen. Dokumentation och planeringssystem: digitala verktyg som förbĂ€ttrar samordning och minskar dubbelarbete. ArbetsmiljöförbĂ€ttrande teknik: digitalt styrda lyft- och förflyttningshjĂ€lpmedel som minskar belastningsskador. VĂ€lfĂ€rdsteknik kan bidra till ökad trygghet och sjĂ€lvstĂ€ndighet, men ocksĂ„ vĂ€cka frĂ„gor om integritet och övervakning. DĂ€rför Ă€r det viktigt att brukaren alltid Ă€r delaktig i beslutet och att tekniken anvĂ€nds som ett stöd, inte en ersĂ€ttning för mĂ€nskliga möten. Sammanfattning: VĂ€lfĂ€rdsteknik Ă€r digital teknik som syftar till att förbĂ€ttra livskvaliteten inom vĂ„rd och omsorg. Den stĂ€rker trygghet, delaktighet och sjĂ€lvstĂ€ndighet för brukare, och gör att personal kan arbeta mer effektivt och med bĂ€ttre arbetsmiljö.
  5. Digitalisering och e-hĂ€lsa innebĂ€r att vĂ„rd och omsorg alltmer anvĂ€nder digital teknik och elektroniska processer för att ge service, stöd och vĂ„rd. Inom social omsorg handlar det bĂ„de om att underlĂ€tta vardagen för brukare och att effektivisera arbetet för personal. Exempel pĂ„ digitalisering och e-hĂ€lsa i praktiken Ă€r: Digital journalföring och dokumentation – gör information tillgĂ€nglig för berörda yrkesgrupper pĂ„ ett sĂ€kert sĂ€tt. Internetbaserade funktioner – tillgĂ„ng till rĂ„dgivning, hĂ€lsoinformation, stödlinjer och nĂ€tverk online. Videosamtal och e-möten – möjliggör vĂ„rdkontakter pĂ„ distans, t.ex. med lĂ€kare eller handlĂ€ggare. E-recept och digitala hjĂ€lpmedel – underlĂ€ttar lĂ€kemedelshantering och minskar risken för fel. För brukare kan digitalisering och e-hĂ€lsa betyda ökad delaktighet, sjĂ€lvstĂ€ndighet och trygghet. Man kan sjĂ€lv följa sin vĂ„rd, boka tider, fĂ„ pĂ„minnelser eller kommunicera med vĂ„rdpersonal pĂ„ distans. För personal kan det ge bĂ€ttre samordning, underlĂ€tta kommunikation mellan yrkesgrupper och minska administration. Samtidigt finns utmaningar: digital teknik fĂ„r inte ersĂ€tta mĂ€nskliga möten nĂ€r dessa Ă€r nödvĂ€ndiga, och det Ă€r viktigt att tĂ€nka pĂ„ digitalt utanförskap – alla brukare har inte kunskap, sprĂ„k eller resurser för att anvĂ€nda digitala verktyg. Sammanfattning: Digitalisering och e-hĂ€lsa innebĂ€r digital teknik i social omsorg – frĂ„n journalföring till e-möten och digital rĂ„dgivning. Det stĂ€rker delaktighet och sjĂ€lvstĂ€ndighet för brukare, men krĂ€ver ocksĂ„ att personalen Ă€r uppmĂ€rksam pĂ„ risker som digitalt utanförskap.
  6. En Individuell plan (IP) anvĂ€nds nĂ€r en person har insatser enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Planen syftar till att skapa struktur, tydlighet och lĂ„ngsiktighet i stödet. Planen upprĂ€ttas tillsammans med brukaren, och ibland Ă€ven anhöriga eller god man. Den ska innehĂ„lla: Brukarens mĂ„l – bĂ„de kortsiktiga och lĂ„ngsiktiga. Vilka insatser som beviljats och av vem de ges. Vem som har ansvar för att samordna stödet. NĂ€r planen ska följas upp och revideras. Till skillnad frĂ„n SIP, som anvĂ€nds nĂ€r flera verksamheter Ă€r inblandade, gĂ€ller IP specifikt för personer som har rĂ€ttigheter enligt LSS. Det kan handla om stöd som daglig verksamhet, personlig assistans eller ledsagning. Genom planen blir det tydligt för bĂ„de brukaren och verksamheten vad mĂ„len Ă€r och hur stödet ska genomföras. En vĂ€l fungerande IP stĂ€rker brukarens delaktighet och sjĂ€lvbestĂ€mmande, eftersom det Ă€r den enskildes egna mĂ„l och behov som ska ligga till grund. Sammanfattning: IP Ă€r en plan enligt LSS som tydliggör brukarens mĂ„l, beviljade insatser och ansvar för genomförande. Den stĂ€rker brukarens delaktighet och ger struktur i lĂ„ngsiktigt stöd.
  7. En Samordnad individuell plan (SIP) anvÀnds nÀr en brukare har behov av insatser frÄn flera olika aktörer, till exempel socialtjÀnst och hÀlso- och sjukvÄrd. Syftet Àr att samordna stödet sÄ att brukaren fÄr en helhetslösning och inte sjÀlv behöver hÄlla ihop kontakterna. Planen görs tillsammans med brukaren, ibland Àven anhöriga, och dokumenteras i ett gemensamt dokument. DÀr anges: Vilka behov brukaren har. Vilka insatser som ska ges och av vem. Vem som Àr ansvarig för samordningen. Hur och nÀr planen ska följas upp. En SIP ska alltid utgÄ frÄn brukarens perspektiv och mÄl. Det kan till exempel handla om att en Àldre person som bÄde har hemtjÀnst och hemsjukvÄrd fÄr en samlad plan dÀr alla insatser Àr koordinerade, eller att ett barn med funktionsnedsÀttning fÄr stöd bÄde frÄn skola, habilitering och socialtjÀnst pÄ ett tydligt och strukturerat sÀtt. Fördelarna Àr att ansvaret blir tydligare, dubbelarbete undviks och att brukaren kÀnner trygghet i att alla arbetar mot samma mÄl. SvÄrigheter kan uppstÄ om aktörerna inte har en gemensam syn pÄ behovet eller om kommunikationen brister. Sammanfattning: SIP Àr en gemensam plan som samordnar insatser frÄn flera aktörer runt brukaren. Den utgÄr frÄn brukarens mÄl, anger vem som ansvarar för vad och ska följas upp regelbundet.
  8. Samverkan kan ske pĂ„ olika nivĂ„er i en organisation eller mellan olika aktörer. TvĂ„ sĂ€tt att beskriva detta Ă€r genom vertikala och horisontella processer: Vertikal process: Samverkan sker uppĂ„t och nedĂ„t inom en organisation, mellan olika nivĂ„er i hierarkin. Det kan till exempel handla om kommunikation mellan vĂ„rdpersonal, enhetschef, verksamhetschef och politiska beslutsfattare. En vertikal process Ă€r viktig för att beslut som tas högre upp ocksĂ„ fĂ„r genomslag i praktiken, och för att personalens erfarenheter och synpunkter nĂ„r fram till ledningen. Horisontell process: Samverkan sker mellan olika verksamheter eller professioner pĂ„ samma nivĂ„. Exempel Ă€r samarbete mellan socialtjĂ€nst, skola, primĂ€rvĂ„rd, BUP och frivilligorganisationer i arbetet kring ett barn. Horisontell process innebĂ€r ofta att yrkesgrupper behöver mötas som jĂ€mlika aktörer, dĂ€r ingen ensam â€Ă€ger” frĂ„gan. Fördelar och utmaningar: Den vertikala processen ger struktur, ansvarsfördelning och möjlighet att pĂ„verka beslut pĂ„ ledningsnivĂ„. Utmaningen kan vara att information och beslut förvrĂ€ngs pĂ„ vĂ€gen eller att kommunikationen blir lĂ„ngsam. Den horisontella processen ger helhetssyn och samordnade insatser kring brukaren. Utmaningen kan vara att olika verksamheter styrs av olika lagar, rutiner och kulturer, vilket kan skapa konflikter eller otydlighet. Som undersköterska deltar man frĂ€mst i horisontella processer, dĂ€r samarbete med andra professioner runt brukaren Ă€r avgörande. Samtidigt Ă€r det viktigt att föra observationer och synpunkter vidare uppĂ„t i den vertikala processen, sĂ„ att ledningen fĂ„r kĂ€nnedom om vad som fungerar eller inte i praktiken. Sammanfattning: Vertikal process handlar om samverkan uppĂ„t och nedĂ„t inom en organisation, medan horisontell process handlar om samarbete mellan olika aktörer pĂ„ samma nivĂ„. BĂ„da Ă€r viktiga för att skapa en helhet i vĂ„rden och omsorgen.
  9. Samverkan innebĂ€r att olika verksamheter och yrkesgrupper samarbetar kring en brukare för att skapa helhet och kontinuitet i vĂ„rd och omsorg. Det handlar inte bara om att arbeta sida vid sida, utan att samordna insatser, dela information (inom ramen för sekretess och GDPR) och ha en gemensam plan för brukarens bĂ€sta. En förutsĂ€ttning för fungerande samverkan Ă€r struktur (tydliga ramar, ansvar och mĂ„l), samordning (gemensam planering) och samarbete (förtroendefullt samspel mellan yrkesgrupper). Samverkan kan ske bĂ„de vertikalt – uppĂ„t och nedĂ„t inom en organisation, och horisontellt – mellan olika organisationer pĂ„ samma nivĂ„, till exempel socialtjĂ€nst, skola och hĂ€lso- och sjukvĂ„rd. Fördelar med samverkan: Brukaren fĂ„r ett mer samlat stöd, utan att sjĂ€lv behöva samordna mellan olika aktörer. Kunskaper frĂ„n olika professioner kompletterar varandra, vilket gör insatserna mer trĂ€ffsĂ€kra. Tydliga rutiner fördelar ansvar och minskar risken att brukaren ”faller mellan stolarna”. SvĂ„righeter med samverkan: Olika verksamheter kan ha olika uppdrag, lagstiftning och kultur, vilket kan skapa konflikter eller missförstĂ„nd. Brist pĂ„ tid, resurser eller gemensam dokumentation kan försvĂ„ra arbetet. Om kommunikationen brister riskerar brukaren att bli osynlig eller fĂ„ motstridiga besked. Exempel pĂ„ omrĂ„den för samverkan inom socialtjĂ€nsten: Barn och unga: samarbete mellan socialtjĂ€nst, skola, BUP och polis vid oro för barns hĂ€lsa och trygghet. Äldreomsorg: samverkan mellan hemtjĂ€nst, primĂ€rvĂ„rd och anhöriga för att planera stödinsatser. Missbruk och beroende: samarbete mellan socialtjĂ€nst, sjukvĂ„rd och frivilligorganisationer. Personer med funktionsnedsĂ€ttning: samverkan mellan socialtjĂ€nst, LSS-verksamhet, habilitering och arbetsförmedling. Som undersköterska Ă€r man ofta den som ser brukaren i vardagen och kan upptĂ€cka behov som andra aktörer inte uppmĂ€rksammat. Att föra vidare observationer och delta i planeringen Ă€r dĂ€rför avgörande för att samverkan ska fungera. Sammanfattning: Samverkan innebĂ€r att yrkesgrupper och verksamheter samarbetar och samordnar insatser kring en brukare. Fördelarna Ă€r helhet, kontinuitet och trygghet för brukaren, men svĂ„righeter kan uppstĂ„ om lagstiftning, kultur eller kommunikation skiljer sig Ă„t. Inom socialtjĂ€nsten sker samverkan bland annat kring barn och unga, Ă€ldre, personer med missbruk eller funktionsnedsĂ€ttningar.
  10. Inom vĂ„rd och omsorg finns tvĂ„ lagstadgade skyldigheter att rapportera missförhĂ„llanden: Lex Sarah och Lex Maria. De gĂ€ller olika omrĂ„den men har samma syfte – att skydda den enskilde och stĂ€rka kvaliteten i verksamheten. Lex Sarah gĂ€ller inom socialtjĂ€nsten och LSS-verksamheter. Alla som arbetar i verksamheten Ă€r skyldiga att rapportera missförhĂ„llanden eller risk för missförhĂ„llanden. Det kan handla om försummelse, krĂ€nkningar eller bristande omsorg. Rapporten görs först internt, och vid allvarliga fall ska en anmĂ€lan skickas till IVO. Lex Sarah infördes efter Sarah WĂ€gnerts avslöjanden 1997. Lex Maria gĂ€ller inom hĂ€lso- och sjukvĂ„rden. HĂ€r Ă€r det vĂ„rdgivaren som har skyldighet att anmĂ€la till IVO om en patient har drabbats av eller riskerat en allvarlig vĂ„rdskada. Det kan handla om fel lĂ€kemedel, felbehandling, brister i vĂ„rdrutiner eller allvarliga olyckor i vĂ„rdmiljön. Lex Maria infördes efter en vĂ„rdskandal pĂ„ Maria sjukhus i Stockholm pĂ„ 1930-talet. Likheter: BĂ„da syftar till att skydda individen och förbĂ€ttra kvaliteten. BĂ„da innebĂ€r en skyldighet att rapportera brister. BĂ„da leder till utredning och uppföljning hos IVO. Skillnader: Lex Sarah gĂ€ller socialtjĂ€nsten och LSS – fokus pĂ„ omsorg och missförhĂ„llanden. Lex Maria gĂ€ller hĂ€lso- och sjukvĂ„rden – fokus pĂ„ patientsĂ€kerhet och vĂ„rdskador. Lex Sarah gĂ€ller all personal, Lex Maria gĂ€ller vĂ„rdgivaren som organisation. Sammanfattning: Lex Sarah och Lex Maria Ă€r tvĂ„ system för rapportering och anmĂ€lan. De kompletterar varandra och speglar skillnaden mellan social omsorg och hĂ€lso- och sjukvĂ„rd – men syftet Ă€r detsamma: att skydda den enskilde och förebygga framtida brister. JĂ€mförelse mellan Lex Sarah och Lex MariaAspekt Lex Sarah Lex Maria OmrĂ„de SocialtjĂ€nst och LSS HĂ€lso- och sjukvĂ„rd Syfte Skydda brukare, upptĂ€cka och Ă„tgĂ€rda missförhĂ„llanden Skydda patienter, förebygga vĂ„rdskador Vem rapporterar? Alla anstĂ€llda i verksamheten VĂ„rdgivaren (organisationen har ansvaret) Vad rapporteras? MissförhĂ„llanden eller risk för missförhĂ„llanden (t.ex. försummelse, krĂ€nkning, bristande omsorg) Allvarliga vĂ„rdskador eller risk för vĂ„rdskada (t.ex. fel lĂ€kemedel, felbehandling, olyckor) Till vem? IVO (efter intern utredning vid allvarliga fall) IVO Bakgrund Infördes 1999 efter Sarah WĂ€gnerts avslöjande om missförhĂ„llanden pĂ„ ett Ă€ldreboende Infördes pĂ„ 1930-talet efter en vĂ„rdskandal pĂ„ Maria sjukhus i Stockholm
  11. Inom vĂ„rd och omsorg anvĂ€nds bĂ„de etiska principer och resonemangsmodeller för att analysera svĂ„ra situationer. Principerna fungerar som riktmĂ€rken för vad som Ă€r viktigt att vĂ€rna om, medan modellerna ger struktur för att resonera nĂ€r olika vĂ€rden krockar. Tillsammans bildar de en praktisk verktygslĂ„da för vĂ„rdare och undersköterskor. De fyra etiska principernaAutonomiprincipen (sjĂ€lvbestĂ€mmande) – varje mĂ€nniska har rĂ€tt att bestĂ€mma över sitt eget liv och sina beslut. Godhetsprincipen (att göra gott) – personal ska aktivt frĂ€mja brukarens hĂ€lsa, trygghet och vĂ€lbefinnande. RĂ€ttviseprincipen – alla ska behandlas rĂ€ttvist och lika i liknande situationer, utan diskriminering. Principen att inte skada – personal ska undvika att orsaka lidande eller risk för skada, bĂ„de fysiskt och psykiskt. Etiska resonemangsmodellerPliktetik – fokus pĂ„ regler och skyldigheter. Exempel: tystnadsplikt, anmĂ€lningsplikt. Konsekvensetik – fokus pĂ„ resultatet av en handling. Inom denna modell finns tre inriktningar: Egoism: det som Ă€r bĂ€st för individen sjĂ€lv. Gruppetik: det som Ă€r bĂ€st för en viss grupp. Utilitarism: det som Ă€r bĂ€st för flest mĂ€nniskor. Sinnelagsetik – fokus pĂ„ intentionen bakom en handling. En handling ses som god om avsikten var god, Ă€ven om konsekvenserna blev mindre lyckade. Hur de hĂ€nger ihopI praktiken anvĂ€nds principerna och modellerna tillsammans. Ett etiskt dilemma kan belysas ur flera perspektiv: Pliktetiken pekar pĂ„ vilka regler som gĂ€ller. Konsekvensetiken synliggör effekterna för brukaren, gruppen eller samhĂ€llet. Sinnelagsetiken betonar avsikten bakom handlingen. Principerna (autonomi, göra gott, rĂ€ttvisa, inte skada) hjĂ€lper personalen att vĂ€ga de olika perspektiven. Etisk analysmatris (av J. Moraga)Ett verktyg som kan anvĂ€ndas Ă€r en etisk analysmatris, dĂ€r man stĂ€ller upp de olika principerna och modellerna i en tabell för att se vilka argument som talar för och emot en handling. Matrisen ger inget facit, men gör konflikten tydlig och hjĂ€lper arbetsgruppen att reflektera, kompromissa eller hitta nya lösningar. Tabellen visar det fallet nĂ€r vĂ„rdtagaren inte vill utföra handlingen eller i detta fall, borsta tĂ€nderna. Tabellen gör konflikten synlig pĂ„ ett övergripande sĂ€tt: summan av varje rad slutar med +1, vilket innebĂ€r att fler etiska argument talar för att handla Ă€n emot. Matrisen Ă€r ett reflektionsstöd och inte ett facit. Den hjĂ€lper att synliggöra hur olika etiska principer och resonemangsmodeller drar Ă„t olika hĂ„ll i en situation. Genom att fylla i den blir det tydligare nĂ€r man kan behöva kompromissa, utvĂ€rdera eller diskutera vidare i teamet. Sammanfattning: De fyra principerna och de tre resonemangsmodellerna kompletterar varandra. Tillsammans ger de personalen ett sprĂ„k och en struktur för att analysera etiska dilemman och fatta genomtĂ€nkta beslut som vĂ€rnar brukarens rĂ€ttigheter, trygghet och vĂ€rdighet.
  12. Sarah WĂ€gnert Ă€r undersköterskan som 1997 trĂ€dde fram i media och avslöjade allvarliga missförhĂ„llanden pĂ„ ett Ă€ldreboende i Solna. Hon berĂ€ttade öppet om hur de Ă€ldre utsattes för vanvĂ„rd: bland annat brist pĂ„ personal, bristande hygien, felaktig medicinhantering och att boende lĂ€mnades utan tillsyn. Hennes mod att berĂ€tta vĂ€ckte stor uppmĂ€rksamhet i Sverige och blev startpunkten för en nationell debatt om kvaliteten i Ă€ldreomsorgen. Som en direkt följd infördes Lex Sarah – bestĂ€mmelserna i socialtjĂ€nstlagen (SoL) och LSS som gör det obligatoriskt för all personal inom vĂ„rd och omsorg att rapportera missförhĂ„llanden och risker för missförhĂ„llanden. Sarah WĂ€gnert blev dĂ€rmed en symbol för civilkurage inom vĂ„rd och omsorg. Hennes insats visade att en enskild medarbetare kan göra skillnad genom att stĂ„ upp för de mest utsatta. Viktigt att tĂ€nka pĂ„ som vĂ„rdare: Alla har ett ansvar att reagera pĂ„ missförhĂ„llanden – tystnad kan leda till lidande för brukarna. Lex Sarah Ă€r till för att ge personalen stöd och skyldighet att agera, inte för att skuldbelĂ€gga. Sarah WĂ€gnerts exempel pĂ„minner om vikten av mod, yrkesetik och att sĂ€tta brukarens bĂ€sta i centrum. Sammanfattning: Sarah WĂ€gnert var undersköterskan som 1997 avslöjade missförhĂ„llanden pĂ„ ett Ă€ldreboende. Hennes mod ledde till införandet av Lex Sarah, som idag gör det obligatoriskt för personal att rapportera risker och missförhĂ„llanden i vĂ„rd och omsorg.
  13. AnmĂ€lningsplikt innebĂ€r att personal inom vĂ„rd och omsorg har en skyldighet att uppmĂ€rksamma, rapportera och anmĂ€la missförhĂ„llanden eller risker för missförhĂ„llanden i verksamheten. Syftet Ă€r att skydda brukaren och samtidigt utveckla kvaliteten i omsorgen. Inom socialtjĂ€nsten regleras detta genom Lex Sarah (14 kap. SoL och 24 b § LSS). Den innebĂ€r att alla som arbetar i verksamheten mĂ„ste agera om de ser nĂ„got som kan vara ett missförhĂ„llande – frĂ„n mindre brister till allvarliga krĂ€nkningar. AnmĂ€lningsplikten kan förstĂ„s i tre nivĂ„er: NivĂ„ 1 – Systematiskt kvalitetsarbete: Varje medarbetare har ansvar för att fortlöpande bidra till god kvalitet. SmĂ„ brister, risker eller förbĂ€ttringsbehov ska rapporteras internt sĂ„ att de kan Ă„tgĂ€rdas i vardagen. Exempel: om dokumentation slĂ€par efter, om rutiner för hygien inte följs eller om en brukare inte fĂ„r sitt stöd i tid. NivĂ„ 2 – Lex Sarah-rapport: Om en medarbetare upptĂ€cker ett faktiskt missförhĂ„llande eller en pĂ„taglig risk för missförhĂ„llande mĂ„ste detta rapporteras till ansvarig chef. Chefen Ă€r skyldig att utreda vad som hĂ€nt, analysera orsaker och dokumentera Ă„tgĂ€rder. Exempel: om en brukare lĂ€mnas utan tillsyn, om hjĂ€lpmedel inte anvĂ€nds korrekt eller om krĂ€nkande bemötande upprepas. NivĂ„ 3 – Lex Sarah-anmĂ€lan: Om utredningen visar att det rör sig om ett allvarligt missförhĂ„llande mĂ„ste verksamheten göra en anmĂ€lan till Inspektionen för vĂ„rd och omsorg (IVO). Det gĂ€ller exempelvis vid vĂ„ld, allvarliga krĂ€nkningar, upprepad försummelse eller situationer dĂ€r brukarens liv, sĂ€kerhet eller hĂ€lsa Ă€r i fara. Viktigt att tĂ€nka pĂ„ som vĂ„rdare: AnmĂ€lningsplikten Ă€r individuell – varje medarbetare ansvarar för att agera, oavsett yrkesroll. Syftet Ă€r inte att skuldbelĂ€gga enskilda, utan att förbĂ€ttra verksamheten och skydda brukarna. Det Ă€r alltid bĂ€ttre att rapportera en gĂ„ng för mycket Ă€n en gĂ„ng för lite – ansvariga chefer avgör allvarlighetsgraden. Sammanfattning: AnmĂ€lningsplikten innebĂ€r att personal alltid mĂ„ste rapportera risker och missförhĂ„llanden. PĂ„ nivĂ„ 1 sker det i det systematiska kvalitetsarbetet, pĂ„ nivĂ„ 2 genom en Lex Sarah-rapport, och pĂ„ nivĂ„ 3 genom en Lex Sarah-anmĂ€lan till IVO vid allvarliga missförhĂ„llanden.
  14. MissförhĂ„llanden och krĂ€nkningar i vĂ„rd och omsorg innebĂ€r situationer dĂ€r brukaren inte fĂ„r den vĂ„rd, respekt eller trygghet som hen har rĂ€tt till. De kan vara bĂ„de fysiska, psykiska, sociala och organisatoriska – och kan ske medvetet eller omedvetet. Exempel pĂ„ missförhĂ„llanden och krĂ€nkningar: Fysiska handlingar: att hĂ„rdhĂ€nt rycka, nypa, spotta pĂ„ eller slĂ„ en brukare. Psykiska handlingar: att tala nedlĂ„tande, ironiskt eller ovĂ€rdigt till en brukare. OrĂ€ttvis behandling: att behandla brukare olika beroende pĂ„ om personalen gillar eller ogillar dem, eller att endast uppmuntra ”lĂ€ttsamma” brukare och bestraffa dem som upplevs som ”besvĂ€rliga”. Försummelse: att inte ge den hjĂ€lp som behövs med hygien, mat, medicin eller trygghet. KrĂ€nkningar av sjĂ€lvbestĂ€mmande: att inte respektera brukarens rĂ€tt att sĂ€ga nej eller att överbeskydda sĂ„ att brukaren inte fĂ„r utrymme att ta ansvar sjĂ€lv. Faktorer som kan bidra till missförhĂ„llanden: OrganisationsnivĂ„: tidbrist, hög arbetsbelastning och bristande resurser kan göra att personal inte hinner ge den omsorg som krĂ€vs, vilket ökar risken för slarv, försummelse och frustration. Arbetsmiljö och arbetsrutiner: otydliga riktlinjer, bristande samordning eller brist pĂ„ stöd frĂ„n ledningen kan leda till att personalen fattar egna, osĂ€kra beslut som pĂ„verkar brukaren negativt. Personalens arbetssituation: praktiskt arbete i ovana eller pressade situationer kan skapa osĂ€kerhet och stress, vilket ibland resulterar i frustration som gĂ„r ut över brukaren. Viktigt att tĂ€nka pĂ„ som vĂ„rdare: Att vara medveten om riskfaktorerna Ă€r ett första steg för att kunna förebygga missförhĂ„llanden. Respekt, tĂ„lamod och professionellt förhĂ„llningssĂ€tt Ă€r grunden i allt bemötande, Ă€ven i stressade situationer. Det Ă€r en skyldighet att rapportera och agera vid misstanke om missförhĂ„llanden eller krĂ€nkningar – bĂ„de för brukarens skull och för att utveckla verksamheten. Sammanfattning: MissförhĂ„llanden kan ta sig uttryck i fysiska handlingar, psykiska krĂ€nkningar, försummelse eller integritetsbrott. De uppstĂ„r ofta i samband med organisatoriska faktorer som tidspress och hög arbetsbelastning, men ocksĂ„ genom personalens arbetssituation i svĂ„ra eller ovana situationer. Som vĂ„rdare gĂ€ller det att vara vaksam, reflektera och agera professionellt för att skydda brukarens vĂ€rdighet.
  15. Sinnelagsetik Ă€r en etisk modell som utgĂ„r frĂ„n avsikten bakom en handling. Det som avgör om en handling Ă€r god eller ond Ă€r alltsĂ„ inte konsekvenserna, utan vilket motiv som lĂ„g till grund för beslutet. Om avsikten var god, anses handlingen ocksĂ„ vara etiskt rĂ€tt, Ă€ven om resultatet blev dĂ„ligt. TvĂ„ centrala begrepp inom sinnelagsetiken Ă€r: KĂ€rleksbudet: idĂ©n om att handla av kĂ€rlek till nĂ€stan. Inom vĂ„rd och omsorg betyder det att bemöta varje mĂ€nniska med vĂ€rme, respekt och omtanke. Altruism: att sĂ€tta andras behov framför sina egna. En altruistisk handling kan innebĂ€ra att personal gör extra insatser för en brukare, Ă€ven om det innebĂ€r uppoffringar för en sjĂ€lv. Exempel i vĂ„rd och omsorg: En undersköterska som stannar kvar lite lĂ€ngre hos en brukare för att hĂ„lla handen vid oro gör det inte för att det ingĂ„r i schemat, utan för att hon vill skapa trygghet. Motiv och intention Ă€r avgörande, Ă€ven om effekten – att brukaren kanske snart blir orolig igen – Ă€r tillfĂ€llig. Kritik mot sinnelagsetiken: Den kan bli naiv eftersom den inte tar hĂ€nsyn till konsekvenserna. En god avsikt kan Ă€ndĂ„ orsaka skada. Exempel: att ge en brukare mer mat av omtanke, trots att det försĂ€mrar hĂ€lsan. Den kan vara svĂ„r att tillĂ€mpa i yrkesrollen eftersom professionell omsorg krĂ€ver struktur, rutiner och ansvar, inte bara goda intentioner. Risken finns att man rĂ€ttfĂ€rdigar handlingar enbart med att ”jag menade vĂ€l”, Ă€ven om resultatet blev negativt för brukaren. AnvĂ€ndning inom social omsorg: Sinnelagsetiken kan Ă€ndĂ„ spela en viktig roll. Den pĂ„minner personal om att motiv och intentioner Ă€r betydelsefulla – brukaren mĂ€rker ofta om omsorgen ges med respekt och omtanke. I kombination med plikt- och konsekvensetik kan sinnelagsetiken bidra till en helhet: man följer regler, tĂ€nker pĂ„ följderna, men utgĂ„r samtidigt frĂ„n ett Ă€kta engagemang för brukarens bĂ€sta. Viktigt att tĂ€nka pĂ„ som vĂ„rdare: Goda avsikter Ă€r viktiga, men de mĂ„ste alltid kombineras med kunskap, rutiner och reflektion. Omtanke och vĂ€rme Ă€r en resurs i mötet med brukaren, men ska inte ersĂ€tta professionella bedömningar. Sinnelagsetik kan stĂ€rka förtroendet i relationen mellan brukare och personal. Sammanfattning: Sinnelagsetik innebĂ€r att en handling bedöms som god om avsikten var god. KĂ€rleksbudet och altruismen betonar omsorg och omtanke som drivkrafter. Kritiken Ă€r att modellen bortser frĂ„n konsekvenserna, men i vĂ„rden kan den anvĂ€ndas för att betona vĂ€rme och respekt i mötet med brukaren.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.