Jump to content
  • Professionellt förhållningssätt och etiska aspekter i kommunikationen

    Kommunikation inom vård och omsorg ska präglas av respekt, tydlighet och en värdegrund som säkerställer individens rätt till delaktighet och självbestämmande. Professionellt förhållningssätt innebär att vårdpersonal alltid bemöter den äldre med empati, integritet och saklighet – även i utmanande situationer.

    Värdegrund i Socialtjänstlagen och dess betydelse för kommunikationen

    Socialtjänstlagen (SoL) slår fast att vård och omsorg ska bygga på respekt för människors självbestämmande och värdighet. Detta har stor betydelse för hur kommunikationen ska ske inom äldreomsorgen:

    • Självbestämmande – Den äldre ska ha möjlighet att uttrycka sina önskemål och få stöd i att fatta egna beslut.
    • Delaktighet – Kommunikation ska vara lyhörd och skapa möjlighet för den äldre att påverka sin vård.
    • Integritet – Samtal om hälsa och omsorg ska ske på ett respektfullt sätt och i en trygg miljö.

    Empatiskt och personcentrerat bemötande i vårdsituationer

    Att anpassa kommunikationen efter individens förutsättningar är en del av ett professionellt förhållningssätt. Personcentrerad vård innebär att man tar hänsyn till individens behov, bakgrund och preferenser i kommunikationen.

    Nycklar till empatiskt bemötande:

    • Lyhördhet och aktivt lyssnande – Visa intresse för individens tankar och känslor.
    • Anpassat språk – Undvik fackspråk och formulera information på ett enkelt och tydligt sätt.
    • Bekräftelse och respekt – Respektera individens känslor och ge bekräftelse på att de blir hörda.

    Hur undersköterskan kan hantera konflikter och känslomässigt laddade samtal

    Vårdpersonal kan ibland hamna i situationer där kommunikationen blir svår, exempelvis vid oenighet om vårdinsatser eller när en äldre person eller anhörig reagerar med frustration.

    Strategier för konflikthantering:

    • Behåll lugnet – En professionell hållning innebär att inte låta sig dras in i konflikten känslomässigt.
    • Visa förståelse och tålamod – Låt personen få uttrycka sina känslor och visa att du tar dem på allvar.
    • Fokusera på lösningar – Försök att hitta en väg framåt genom att ge tydlig information och vara flexibel där det är möjligt.

    Genom att ha ett professionellt och etiskt förhållningssätt i kommunikationen kan vårdpersonal bidra till en tryggare och mer respektfull vårdmiljö där den äldre känner sig sedd och respekterad.


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...