Jump to content
  • 📄 Paniksyndrom

    Paniksyndrom Ă€r en form av Ă„ngestsyndrom som kĂ€nnetecknas av Ă„terkommande panikattacker – intensiva episoder av rĂ€dsla som ofta kommer plötsligt och utan förvarning. Under en attack upplever personen stark kroppslig obehagskĂ€nsla, sĂ„som hjĂ€rtklappning, andnöd, yrsel eller kĂ€nsla av att tappa kontrollen eller dö. RĂ€dslan för att fĂ„ en ny attack kan leda till att individen börjar undvika platser eller situationer dĂ€r hjĂ€lp kan vara svĂ„r att fĂ„.

    Konsekvenser för liv och vardag
    Personer med paniksyndrom kan leva med en konstant oro för nÀsta attack. Det pÄverkar allt frÄn arbete, socialt liv och resor till vardagliga aktiviteter som att gÄ till affÀren. MÄnga börjar undvika folksamlingar, kollektivtrafik eller nya miljöer. Den psykiska anspÀnningen kan vara utmattande, Àven mellan attackerna.

    Konsekvenser för lÀrande
    Panikattacker i skolan kan upplevas som mycket skrÀmmande, bÄde för den drabbade och för omgivningen. Personen kan undvika lektioner, prov eller att prata inför grupp. Oro för att förlora kontrollen offentligt leder ofta till frÄnvaro, koncentrationssvÄrigheter och nedsatt studiemotivation.

    Konsekvenser för deltagande i samhÀllet
    Paniksyndrom kan leda till social isolering, dĂ„ individen inte vĂ„gar delta i aktiviteter utanför hemmet. Vissa utvecklar agorafobi – rĂ€dsla för att befinna sig pĂ„ platser dĂ€r det kĂ€nns svĂ„rt att ta sig undan eller fĂ„ hjĂ€lp. Det kan begrĂ€nsa möjligheten att arbeta, utbilda sig eller delta i samhĂ€llsliv.

    Exempel pÄ stödinsatser och anpassningar
    KBT med fokus pÄ exponering och Ängesthantering Àr en vanlig behandling. Andningsövningar, avslappning och förklarande samtal om kroppens reaktioner hjÀlper ofta. I skola eller arbete kan tydliga rutiner, trygg kontaktperson och möjlighet till pauser ge trygghet. Det Àr viktigt att bemötandet Àr lugnt, respektfullt och lyhört.


    NĂ€r kroppen slĂ„r larm – fallet Sebastian
    Sebastian Ă€r 21 Ă„r och studerar pĂ„ komvux. En dag under förelĂ€sningen börjar han andas hĂ€ftigt, skaka och stirra rakt fram. LĂ€raren tror först att det Ă€r ett epileptiskt anfall, men Sebastian sĂ€ger svagt att han mĂ„ste ut – att han inte kan andas. Det visar sig vara tredje gĂ„ngen pĂ„ en mĂ„nad. Han har börjat undvika att Ă„ka buss, och sitter helst nĂ€ra utgĂ„ngen i klassrummet. Han sĂ€ger att han Ă€r rĂ€dd att svimma eller att nĂ„got hemskt ska hĂ€nda, men kan inte förklara varför.

    💭 Hur kan man hjĂ€lpa en person att kĂ€nna sig trygg igen i en miljö som blivit förknippad med panik?


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Join the conversation

    You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
    Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...