Centrala begrepp inom funktionsförmåga och funktionsnedsättning
Funktionsförmåga
Funktionsförmåga beskriver en persons fysiska, psykiska, kognitiva eller sociala förmåga att utföra aktiviteter och klara vardagen. Den kan variera över tid och påverkas både av individens egna resurser och av omgivningen. Exempel på funktionsförmåga är att kunna gå, kommunicera, förstå instruktioner eller knyta kontakter.
Funktionsnedsättning
En funktionsnedsättning är en nedsättning av en eller flera funktioner i kroppen eller hjärnan. Den kan vara medfödd eller uppkomma senare i livet, till exempel till följd av sjukdom, olycka eller åldrande. Funktionsnedsättningar kan vara fysiska, psykiska, intellektuella eller neuropsykiatriska.
Funktionshinder
Funktionshinder uppstår i mötet mellan en person med funktionsnedsättning och hinder i omgivningen. Det handlar alltså inte om individens begränsning i sig, utan om hur samhället är utformat. Exempel: en trappa utan hiss eller en otillgänglig hemsida kan bli ett funktionshinder för någon med rörelse- eller synnedsättning.
Inkludera
Att inkludera innebär att skapa utrymme för alla att delta på lika villkor, oavsett funktionsförmåga eller bakgrund. Det handlar om att se till att miljöer, verksamheter och aktiviteter är tillgängliga och välkomnande för alla – i skolan, på jobbet och i samhället i stort.
Exkludera
Att exkludera innebär att någon utestängs eller inte får möjlighet att delta på lika villkor. Exkludering kan ske medvetet eller omedvetet, till exempel genom bristande anpassningar, negativa attityder eller otillgängliga miljöer.
Tillgänglighet
Tillgänglighet innebär att miljöer, information och verksamheter är utformade så att alla människor kan ta del av dem – oavsett funktionsförmåga. Det kan handla om fysisk tillgänglighet (ramper, hissar), kommunikativ tillgänglighet (tolkar, lättläst) och digital tillgänglighet (webbplatser som fungerar med hjälpmedel).
Delaktighet
Delaktighet innebär att ha möjlighet att påverka och vara en aktiv del i det sammanhang man befinner sig i – i vardagen, i beslut som rör en själv och i samhällslivet. Delaktighet förutsätter både tillgänglighet och respekt för individens vilja och rättigheter.
Likvärdighet
Likvärdighet handlar om att alla ska ha samma möjligheter och rättigheter, även om vägen dit kan se olika ut. Det är inte alltid detsamma som likabehandling – vissa behöver mer stöd än andra för att nå samma mål. Likvärdighet bygger på rättvisa, inte på att alla får exakt samma sak.
Attityder
Attityder är våra föreställningar, värderingar och känslor inför människor, grupper eller fenomen. Attityder påverkar hur vi bemöter andra – positivt eller negativt. Inom vård och omsorg är medvetna och inkluderande attityder avgörande för ett respektfullt bemötande.
Norm
En norm är en oskriven regel eller förväntning i samhället om hur man ”bör” vara, se ut eller bete sig. Normer formar våra tankar, beteenden och strukturer. När någon avviker från normen, till exempel genom att ha en funktionsnedsättning, kan det leda till diskriminering eller utanförskap – om inte samhället arbetar aktivt med inkludering och likvärdighet.
Recommended Comments
There are no comments to display.
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.