-
Ⓜ️ Kompetensområden och kompetensmål för undersköterskor
Socialstyrelsens 26 kompetensområden för undersköterskor. Varje område innehåller konkreta mål som beskriver vilken kunskap, vilka färdigheter och vilket förhållningssätt yrket kräver. Målen inleds med "uppvisa kunskap om" när det gäller teoretisk kunskap eller arbetsmetoder, och med "kunna" när det handlar om praktisk tillämpning. Till varje mål hör ett eller flera scenarier som uppmanar till reflektion – du är välkommen att kommentera och dela egna erfarenheter under respektive avsnitt.
Subcategories
-
📘 Kapitel 1: Förebygga, bevara och förbättra
- - uppvisa kunskap om hur sjukdomar, skador och olyckor, till exempel undernäring, trycksår och fallolyckor, hos patienter och brukare kan förebyggas
- - uppvisa kunskap om hur funktionsförmågan hos patienter och brukare kan bevaras och förbättras
- - kunna identifiera patienters och brukares behov av och förmåga till fysisk aktivitet
- - kunna stödja patienter och brukare till aktivitet i det dagliga livet
- - kunna genomföra insatser för att förebygga sjukdomar, skador och olyckor med utgångspunkt i bedömningar eller instruktioner från andra yrkesgrupper
- - kunna genomföra insatser för att bevara eller förbättra patienters och brukares funktionsförmåga med utgångspunkt i bedömningar eller instruktioner från andra yrkesgrupper
- 18
- records
-
- By Julio Moraga
-
📘 Kapitel 2: Bedöma hälsotillståndet
- - kunna identifiera tecken på förändringar i patientens eller brukarens hälsotillstånd, till exempel i fråga om smärta eller förmåga till kommunikation
- - kunna identifiera behov av kontakt med andra yrkesgrupper inom vård och omsorg med utgångspunkt i patientens eller brukarens hälsotillstånd
- - kunna anpassa den dagliga vården och omsorgen med utgångs-punkt i patientens eller brukarens aktuella hälsotillstånd
- 9
- records
-
- By Julio Moraga
-
📘 Kapitel 3: Stödja det dagliga livet
- - kunna stödja patienter och brukare i det dagliga livets aktiviteter, till exempel socialt umgänge, skötsel av hemmet eller läkarbesök
- - kunna identifiera behov av till exempel klädvård, skötsel av hemmet eller inköp av livsmedel
- - kunna stödja patienter och brukare i kontakter med aktörer inom hälso- och sjukvården respektive social-tjänsten
- 9
- records
-
- By Julio Moraga
-
- 3
- records
-
- By Julio Moraga
-
📘 Kapitel 5: Etik och delaktighet
- - kunna identifiera och hantera etiska dilemman i den dagliga vården och omsorgen
- - kunna beakta patienters och brukares självbestämmande och integritet i den dagliga vården och omsorgen, till exempel vid skötsel av personlig hygien
- - uppvisa kunskap om de särskilda förutsättningar som råder vid vård- och omsorg av patienter och brukare som har nedsatt beslutsförmåga
- - uppvisa kunskap om de särskilda förutsättningar som råder vid vård- och omsorgsarbete i patienters och brukares hem
- - kunna skapa förutsättning för patienter, brukare och närstående att vara delaktiga i den dagliga vården och omsorgen
- 15
- records
-
- By Julio Moraga
-
📘 Kapitel 6: Bemötande
- - kunna anpassa bemötandet med utgångspunkt i patientens, brukarens eller den närståendes förutsättningar och behov
- - kunna bemöta patienter, brukare och närstående som befinner sig i kris eller sorg
- - kunna bemöta människor som individer och med respekt oberoende av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder
- 12
- records
-
- By Julio Moraga
-
📘 Kapitel 7: Kommunikation
- - kunna anpassa kommunikationen med patienter, brukare och närstående med utgångspunkt i deras förutsättningar och behov
- - kunna skapa förutsättningar för patienter och brukare att kommunicera med till exempel närstående eller personal inom vård och omsorg
- - uppvisa kunskap om metoder för samtal och kommunikation och hur de kan stödja patienter och brukare i deras vardag
- - kunna stödja patienter och brukare i användningen av digitala tekniker för kommunikation
- 12
- records
-
- By Julio Moraga
-
📘 Kapitel 8: Samverkan och samarbete
- - uppvisa kunskap om hur samverkan mellan aktörer, till exempel inom socialtjänst, hälso- och sjukvård och skola, kan påverka kvaliteten i vården och omsorgen
- - uppvisa kunskap om närliggande yrkesgruppers arbete och ansvar och hur det förhåller sig till undersköterskans arbete och ansvar
- - uppvisa kunskap om hur samarbete mellan medarbetare inom vård och omsorg kan påverka arbetets kvalitet
- - kunna bidra till samarbete i den dagliga vården och omsorgen, till exempel i teamarbete
- 12
- records
-
- By Julio Moraga
-
📘 Kapitel 9: Dokumentation
- - uppvisa kunskap om hur dokumentation kan påverka kvaliteten i vård och omsorg
- - kunna dokumentera och använda dokumentation som ett led i planering, genomförande och uppföljning av vård- och omsorgsinsatser
- - kunna beakta patienters och brukares personliga integritet vid dokumentation i den dagliga vården och omsorgen
- 9
- records
-
- By Julio Moraga
-
- 21
- records
-
- By Julio Moraga
-
📘 Kapitel 11: Läkemedel
- - uppvisa kunskap om hur läkemedel kan påverka patienters och brukares hälsotillstånd och funktionsförmåga
- - uppvisa kunskap om hantering av läkemedel och risker vid läkemedelshantering
- - kunna göra rimlighetsbedömningar vid hantering av läkemedel
- - kunna identifiera tecken på biverkningar av läkemedel hos patienter och brukare
- No records here yet
-
- No records here yet
-
- No records here yet
-
📘 Kapitel 14: Funktionsförmåga och funktionsnedsättningar
- - uppvisa kunskap om hur fysiska, psykiska, intellektuella och kognitiva funktionsnedsättningar kan påverka patienters och brukares förutsättningar och behov i det dagliga livet
- - kunna anpassa den dagliga vården och omsorgen med utgångspunkt i patientens eller brukarens aktuella funktionsförmåga
- - uppvisa kunskap om hur den omgivande miljön kan utgöra hinder för patienter och brukare med en eller flera funktionsnedsättningar och hur den kan anpassas efter patienters och brukares aktuella funktionsförmåga
- - kunna stödja patienter och brukare som har en eller flera funktionsnedsättningar att använda hjälpmedel för det dagliga livet, till exempel kognitiva eller kommunikativa stöd eller förflyttningshjälpmedel
- No records here yet
-
📘 Kapitel 15: Psykisk ohälsa
- - kunna identifiera tecken på psykisk ohälsa hos patienter och brukare
- - kunna stödja patienter och brukare som har psykisk ohälsa att hantera det dagliga livet
- - kunna identifiera behov av stöd från andra yrkesgrupper för patienter och brukare som har psykisk ohälsa
- - uppvisa kunskap om behandlingsmetoder vid psykisk ohälsa
- - uppvisa kunskap om hur psykisk ohälsa kan förebyggas
- No records here yet
-
- No records here yet
-
📘 Kapitel 17: Äldre med komplexa behov
- - uppvisa kunskap om hur samsjuklig-het kan påverka livskvalitet, allmänt hälsotillstånd och funktionsförmåga hos äldre patienter och brukare
- - uppvisa kunskap om hur demenssjukdomar kan påverka livskvalitet, allmänt hälsotillstånd och funktions-förmåga hos äldre patienter och brukare
- - kunna anpassa den dagliga vården och omsorgen med utgångspunkt i förutsättningar och behov hos äldre patienter och brukare med komplexa behov
- No records here yet
-
📘 Kapitel 18: Måltiden och hälsan
- - uppvisa kunskap om måltidens betydelse för hälsotillståndet
- - uppvisa kunskap om måltidens kulturella och sociala betydelse
- - uppvisa kunskap om nutritionens betydelse för hälsotillståndet
- - kunna skapa förutsättningar för patienten eller brukaren att tillgodose sig det dagliga närings och vätskebehovet
- - kunna identifiera tecken på näringsbrist och vätskebrist hos patienter och brukare
- No records here yet
-
📘 Kapitel 19: Förflyttningstekniker
- - uppvisa kunskap om förflyttnings-tekniker som kan användas i vård och omsorg av patienter och brukare
- - uppvisa kunskap om hur arbetsskador i samband med förflyttningar av patienter och brukare vid vård och omsorg kan förebyggas
- - kunna stödja patienter och brukare att förflytta sig med utgångspunkt i deras aktuella funktionsförmåga
- No records here yet
-
📘 Kapitel 20: Teknik i det dagliga livet
- - uppvisa kunskap om hur användandet av digitala tekniker kan påverka kvalitet och effektivitet i vård och omsorg
- - kunna använda digitala tekniker i den dagliga vården och omsorgen, till exempel vid planering och dokumentation av vård- och omsorgsarbete
- - kunna stödja patienter och brukare i att använda olika former av teknik, till exempel medicintekniska produkter eller hemelektronik
- No records here yet
-
📘 Kapitel 21: Missbruk och beroende
- - uppvisa kunskap om hur olika former av missbruk eller beroenden kan påverka hälsotillståndet hos patienter och brukare
- - kunna identifiera tecken på missbruk eller beroende hos patienter och brukare
- - uppvisa kunskap om hur patienter och brukare kan stödjas i att bryta ett missbruk eller ett beroende
- No records here yet
-
📘 Kapitel 22: Risk och riskbeteende
- - uppvisa kunskap om hur risker för övergrepp, hot och våld kan förebyggas och hanteras
- - kunna identifiera tecken på att patienter eller brukare eller deras närstående far illa eller riskerar att fara illa
- - kunna identifiera beteenden som kan innebära en fara för patienten eller brukaren själv eller för andra
- No records here yet
-
- No records here yet
-
- No records here yet
-
- No records here yet
-
- No records here yet
-