Ⓜ️ Kompetensområden och kompetensmål för undersköterskor

Subcategories
-
📘 Kapitel 1: Förebygga, bevara och förbättra
- - uppvisa kunskap om hur sjukdomar, skador och olyckor, till exempel undernäring, trycksår och fallolyckor, hos patienter och brukare kan förebyggas
- - uppvisa kunskap om hur funktionsförmågan hos patienter och brukare kan bevaras och förbättras
- - kunna identifiera patienters och brukares behov av och förmåga till fysisk aktivitet
- - kunna stödja patienter och brukare till aktivitet i det dagliga livet
- - kunna genomföra insatser för att förebygga sjukdomar, skador och olyckor med utgångspunkt i bedömningar eller instruktioner från andra yrkesgrupper
- - kunna genomföra insatser för att bevara eller förbättra patienters och brukares funktionsförmåga med utgångspunkt i bedömningar eller instruktioner från andra yrkesgrupper
Att arbeta förebyggande är grunden för god vård. Här behandlas hur undersköterskan kan förhindra ohälsa, bevara funktioner och stödja patienter och brukare i ett aktivt och meningsfullt liv. Du kan själv bidra med reflektioner, erfarenheter eller kompletterande kunskap direkt i avsnittet. -
📘 Kapitel 2: Bedöma hälsotillståndet
- - kunna identifiera tecken på förändringar i patientens eller brukarens hälsotillstånd, till exempel i fråga om smärta eller förmåga till kommunikation
- - kunna identifiera behov av kontakt med andra yrkesgrupper inom vård och omsorg med utgångspunkt i patientens eller brukarens hälsotillstånd
- - kunna anpassa den dagliga vården och omsorgen med utgångs-punkt i patientens eller brukarens aktuella hälsotillstånd
Undersköterskan är ofta den som först märker att något inte står rätt till. Små förändringar i beteende, kommunikation eller kroppsliga signaler kan vara avgörande ledtrådar. Det här kapitlet lyfter hur man som undersköterska identifierar tecken på försämrat hälsotillstånd och när det är dags att samverka med andra yrkesgrupper. Här visas också hur vård och omsorg kan anpassas i takt med förändrade behov – alltid med patientens bästa i fokus. 💬 Du kan själv bidra med reflektioner, erfarenheter eller kompletterande kunskap direkt i avsnittet. -
📘 Kapitel 3: Stödja det dagliga livet
- - kunna stödja patienter och brukare i det dagliga livets aktiviteter, till exempel socialt umgänge, skötsel av hemmet eller läkarbesök
- - kunna identifiera behov av till exempel klädvård, skötsel av hemmet eller inköp av livsmedel
- - kunna stödja patienter och brukare i kontakter med aktörer inom hälso- och sjukvården respektive social-tjänsten
Vardagens alla små delar – från klädvård och matinköp till socialt umgänge och vårdkontakter – spelar stor roll för en persons livskvalitet. Undersköterskan har en nyckelroll i att skapa struktur, trygghet och delaktighet i dessa vardagsmoment. I det här kapitlet får du ta del av berättelser där undersköterskan stöttar patienter och brukare i praktiska och sociala delar av livet, ofta i nära samverkan med både närstående och andra aktörer. 💬 Du kan själv bidra med reflektioner, erfarenheter eller kompletterande kunskap direkt i avsnittet. -
📘 Kapitel 4: Helhetssyn
Människor är mer än sina symtom eller behov – och undersköterskans arbete kräver ofta ett bredare perspektiv än bara det som står i genomförandeplanen. I det här kapitlet utforskar vi hur undersköterskan kan beakta hela livssituationen hos patienter och brukare: sociala faktorer, pågående vård- och omsorgsinsatser, psykiskt mående, livshistoria och sammanhang. Med hjälp av levande berättelser synliggörs vad det kan innebära att arbeta med helhetssyn i praktiken – där det inte alltid finns ett självklart rätt eller fel. 💬 Du kan själv bidra med reflektioner, erfarenheter eller kompletterande kunskap direkt i avsnittet. -
📘 Kapitel 5: Etik och delaktighet
- - kunna identifiera och hantera etiska dilemman i den dagliga vården och omsorgen
- - kunna beakta patienters och brukares självbestämmande och integritet i den dagliga vården och omsorgen, till exempel vid skötsel av personlig hygien
- - uppvisa kunskap om de särskilda förutsättningar som råder vid vård- och omsorg av patienter och brukare som har nedsatt beslutsförmåga
- - uppvisa kunskap om de särskilda förutsättningar som råder vid vård- och omsorgsarbete i patienters och brukares hem
- - kunna skapa förutsättning för patienter, brukare och närstående att vara delaktiga i den dagliga vården och omsorgen
I mötet med människor i olika livssituationer ställs undersköterskan ofta inför etiska dilemman och gränsdragningar. Hur balanserar man självbestämmande och omsorg? Hur skapar man delaktighet även när någon har nedsatt beslutsförmåga? Det här kapitlet tar upp situationer där värderingar, integritet och relationer prövas i praktiken. Med hjälp av berättelser synliggörs komplexiteten i det dagliga arbetet – där det sällan finns ett enkelt rätt eller fel, men alltid behov av reflektion. 💬 Du kan själv bidra med reflektioner, erfarenheter eller kompletterande kunskap direkt i avsnittet. -
📘 Kapitel 6: Bemötande
- - kunna anpassa bemötandet med utgångspunkt i patientens, brukarens eller den närståendes förutsättningar och behov
- - kunna bemöta patienter, brukare och närstående som befinner sig i kris eller sorg
- - kunna bemöta människor som individer och med respekt oberoende av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder
Att möta människor i utsatta livssituationer kräver mer än praktiska färdigheter. Undersköterskans sätt att bemöta patienter, brukare och närstående kan avgöra om vården upplevs som trygg, värdig och respektfull. I det här kapitlet får du följa berättelser där bemötandet sätts på prov – i sorg, kris, kulturella skillnader och livsstil. Det handlar om att se människan bakom behovet, att kunna läsa mellan raderna och att vara professionell även i svåra lägen. 💬 Du kan själv bidra med reflektioner, erfarenheter eller kompletterande kunskap direkt i avsnittet. -
📘 Kapitel 7: Kommunikation
- - kunna anpassa kommunikationen med patienter, brukare och närstående med utgångspunkt i deras förutsättningar och behov
- - kunna skapa förutsättningar för patienter och brukare att kommunicera med till exempel närstående eller personal inom vård och omsorg
- - uppvisa kunskap om metoder för samtal och kommunikation och hur de kan stödja patienter och brukare i deras vardag
- - kunna stödja patienter och brukare i användningen av digitala tekniker för kommunikation
Kommunikation är grunden i allt vård- och omsorgsarbete. Som undersköterska behöver du inte bara kunna lyssna, tala och förstå – utan också läsa mellan raderna, tolka kroppsspråk och anpassa dig efter individens behov. I det här kapitlet får du följa berättelser där kommunikation spelar en avgörande roll: när ord saknas, språk skaver eller tekniken krånglar. Här möter du olika sätt att skapa kontakt, bygga relationer och stötta patienter och brukare i att uttrycka sig – på sina egna villkor. 💬 Du kan själv bidra med reflektioner, erfarenheter eller kompletterande kunskap direkt i avsnittet. -
📘 Kapitel 8: Samverkan och samarbete
- - uppvisa kunskap om hur samverkan mellan aktörer, till exempel inom socialtjänst, hälso- och sjukvård och skola, kan påverka kvaliteten i vården och omsorgen
- - uppvisa kunskap om närliggande yrkesgruppers arbete och ansvar och hur det förhåller sig till undersköterskans arbete och ansvar
- - uppvisa kunskap om hur samarbete mellan medarbetare inom vård och omsorg kan påverka arbetets kvalitet
- - kunna bidra till samarbete i den dagliga vården och omsorgen, till exempel i teamarbete
Vård och omsorg är sällan ett ensamarbete. Undersköterskan ingår i ett nätverk av professioner, kollegor och andra aktörer – och samspelet påverkar både kvaliteten i insatserna och upplevelsen för patienter och brukare. I det här kapitlet belyses undersköterskans roll i det tvärprofessionella samarbetet, i mötet med andra verksamheter och i vardagens arbetslag. Genom berättelser synliggörs både möjligheter och utmaningar i det samspel som utgör grunden för god vård. 💬 Det finns utrymme att dela tankar, erfarenheter och reflektioner direkt i anslutning till varje fall. -
📘 Kapitel 9: Dokumentation
- - uppvisa kunskap om hur dokumentation kan påverka kvaliteten i vård och omsorg
- - kunna dokumentera och använda dokumentation som ett led i planering, genomförande och uppföljning av vård- och omsorgsinsatser
- - kunna beakta patienters och brukares personliga integritet vid dokumentation i den dagliga vården och omsorgen
I undersköterskans dagliga arbete är dokumentation ett avgörande verktyg för att säkerställa kontinuitet, kvalitet och säkerhet i vården. Att kunna dokumentera korrekt och relevant information skapar förutsättningar för en trygg och samordnad vård- och omsorgsinsats. Det handlar både om att kunna använda dokumentation som stöd i planering och uppföljning – och att värna om patientens eller brukarens integritet. Rätt dokumentation stärker samarbetet i teamet och utgör ett skydd för både den enskilde och personalen. 💬 Det finns utrymme att dela tankar, erfarenheter och reflektioner direkt i anslutning till varje fall. -
📘 Kapitel 10: Anatomi, fysiologi och patofysiologi
Som undersköterska är det avgörande att förstå hur kroppen fungerar i både hälsa och sjukdom. När något förändras – pulsen ökar, huden bleknar eller andningen blir grund – behöver vi kunna koppla symtomen till vad som kan pågå i kroppen. I det här kapitlet presenteras olika scenarier på olika nivåer som visar hur anatomi, fysiologi och patofysiologi får praktisk betydelse i vardagen. Fokus ligger på att uppmärksamma kroppens signaler, tolka förändringar och reflektera över möjliga orsaker – utan att fastslå diagnos. Fallbeskrivningarna är skrivna för att väcka tankar och träna blicken för det subtila, det oväntade och det kroppsligt logiska. 💬 Det finns utrymme att dela tankar, erfarenheter och reflektioner direkt i anslutning till varje fall.- 21 records
-
📘 Kapitel 11: Läkemedel
- - uppvisa kunskap om hur läkemedel kan påverka patienters och brukares hälsotillstånd och funktionsförmåga
- - uppvisa kunskap om hantering av läkemedel och risker vid läkemedelshantering
- - kunna göra rimlighetsbedömningar vid hantering av läkemedel
- - kunna identifiera tecken på biverkningar av läkemedel hos patienter och brukare
No records here yet -
No records here yet
-
No records here yet
-
📘 Kapitel 14: Funktionsförmåga och funktionsnedsättningar
- - uppvisa kunskap om hur fysiska, psykiska, intellektuella och kognitiva funktionsnedsättningar kan påverka patienters och brukares förutsättningar och behov i det dagliga livet
- - kunna anpassa den dagliga vården och omsorgen med utgångspunkt i patientens eller brukarens aktuella funktionsförmåga
- - uppvisa kunskap om hur den omgivande miljön kan utgöra hinder för patienter och brukare med en eller flera funktionsnedsättningar och hur den kan anpassas efter patienters och brukares aktuella funktionsförmåga
- - kunna stödja patienter och brukare som har en eller flera funktionsnedsättningar att använda hjälpmedel för det dagliga livet, till exempel kognitiva eller kommunikativa stöd eller förflyttningshjälpmedel
No records here yet -
📘 Kapitel 15: Psykisk ohälsa
- - kunna identifiera tecken på psykisk ohälsa hos patienter och brukare
- - kunna stödja patienter och brukare som har psykisk ohälsa att hantera det dagliga livet
- - kunna identifiera behov av stöd från andra yrkesgrupper för patienter och brukare som har psykisk ohälsa
- - uppvisa kunskap om behandlingsmetoder vid psykisk ohälsa
- - uppvisa kunskap om hur psykisk ohälsa kan förebyggas
No records here yet -
No records here yet
-
📘 Kapitel 17: Äldre med komplexa behov
- - uppvisa kunskap om hur samsjuklig-het kan påverka livskvalitet, allmänt hälsotillstånd och funktionsförmåga hos äldre patienter och brukare
- - uppvisa kunskap om hur demenssjukdomar kan påverka livskvalitet, allmänt hälsotillstånd och funktions-förmåga hos äldre patienter och brukare
- - kunna anpassa den dagliga vården och omsorgen med utgångspunkt i förutsättningar och behov hos äldre patienter och brukare med komplexa behov
No records here yet -
📘 Kapitel 18: Måltiden och hälsan
- - uppvisa kunskap om måltidens betydelse för hälsotillståndet
- - uppvisa kunskap om måltidens kulturella och sociala betydelse
- - uppvisa kunskap om nutritionens betydelse för hälsotillståndet
- - kunna skapa förutsättningar för patienten eller brukaren att tillgodose sig det dagliga närings och vätskebehovet
- - kunna identifiera tecken på näringsbrist och vätskebrist hos patienter och brukare
No records here yet -
📘 Kapitel 19: Förflyttningstekniker
- - uppvisa kunskap om förflyttnings-tekniker som kan användas i vård och omsorg av patienter och brukare
- - uppvisa kunskap om hur arbetsskador i samband med förflyttningar av patienter och brukare vid vård och omsorg kan förebyggas
- - kunna stödja patienter och brukare att förflytta sig med utgångspunkt i deras aktuella funktionsförmåga
No records here yet -
📘 Kapitel 20: Teknik i det dagliga livet
- - uppvisa kunskap om hur användandet av digitala tekniker kan påverka kvalitet och effektivitet i vård och omsorg
- - kunna använda digitala tekniker i den dagliga vården och omsorgen, till exempel vid planering och dokumentation av vård- och omsorgsarbete
- - kunna stödja patienter och brukare i att använda olika former av teknik, till exempel medicintekniska produkter eller hemelektronik
No records here yet -
📘 Kapitel 21: Missbruk och beroende
- - uppvisa kunskap om hur olika former av missbruk eller beroenden kan påverka hälsotillståndet hos patienter och brukare
- - kunna identifiera tecken på missbruk eller beroende hos patienter och brukare
- - uppvisa kunskap om hur patienter och brukare kan stödjas i att bryta ett missbruk eller ett beroende
No records here yet -
📘 Kapitel 22: Risk och riskbeteende
- - uppvisa kunskap om hur risker för övergrepp, hot och våld kan förebyggas och hanteras
- - kunna identifiera tecken på att patienter eller brukare eller deras närstående far illa eller riskerar att fara illa
- - kunna identifiera beteenden som kan innebära en fara för patienten eller brukaren själv eller för andra
No records here yet -
No records here yet
1 record in this category
-
1. Förebygga, bevara och förbättra - uppvisa kunskap om hur sjukdomar, skador och olyckor, till exempel undernäring, trycksår och fallolyckor, hos patienter och brukare kan förebyggas - uppvisa kunskap om hur funktionsförmågan hos patienter och brukare kan bevaras och förbättras - kunna identifiera patienters och brukares behov av och förmåga till fysisk aktivitet - kunna stödja patienter och brukare till aktivitet i det dagliga livet - kunna genomföra insatser för att förebygga sju
- 0 comments
- 79 views