Skollagen
Skollagen (SFS 2010:800) styr hela det svenska skolvĂ€sendet â frĂ„n förskola till vuxenutbildning â och anger vilka rĂ€ttigheter och skyldigheter som gĂ€ller för bĂ„de elever, personal och huvudmĂ€n. Lagens mĂ„l Ă€r att alla barn och elever ska fĂ„ en likvĂ€rdig utbildning i en trygg och stödjande miljö.
Inom vĂ„rd och omsorg Ă€r skollagen sĂ€rskilt relevant för verksamheter dĂ€r hĂ€lso- och sjukvĂ„rd integreras med utbildning â till exempel inom elevhĂ€lsa, sĂ€rskola, gymnasiesĂ€rskola eller andra boendeformer med skolanknytning.
Skollagen slÄr fast att elever har rÀtt till en skolmiljö fri frÄn krÀnkningar, diskriminering och trakasserier. ElevhÀlsan ska arbeta förebyggande och hÀlsofrÀmjande, i nÀra samarbete med övrig skolpersonal. Insatserna ska stödja elevernas lÀrande, utveckling och psykiska sÄvÀl som fysiska hÀlsa.
Undersköterskor kan inom dessa verksamheter bidra med medicinska insatser, observation av elevens allmÀnna mÄende, praktiskt stöd i vardagen och samverkan med annan skolpersonal. Det Àr ocksÄ viktigt att kÀnna till anmÀlningsplikten vid oro för att ett barn far illa, samt att arbeta enligt skollagens principer om barnets bÀsta och likvÀrdighet.
Vad sÀger lagen mer konkret?
NÄgra viktiga delar i skollagen:
-
Kapitel 1â3: AllmĂ€nna bestĂ€mmelser, utbildningens mĂ„l och principer om likvĂ€rdighet och barnets bĂ€sta.
-
Kapitel 6: Trygghet och studiero â huvudmannen ska se till att skolmiljön Ă€r sĂ€ker och hĂ€lsofrĂ€mjande.
-
Kapitel 7â8: RĂ€tt till utbildning, sĂ€rskilt stöd och elevhĂ€lsa â elevens behov ska bedömas och Ă„tgĂ€rdas utifrĂ„n en helhetsbild.
đ Hur kan vĂ„rdpersonal i skolan bidra till att elever fĂ„r stöd bĂ„de för sin hĂ€lsa och sitt lĂ€rande? Vad innebĂ€r det att arbeta utifrĂ„n barnets bĂ€sta?
Recommended Comments
There are no comments to display.
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.