Jump to content
  • Lex Maria

    Lex Maria Ă€r ett anmĂ€lningssystem inom hĂ€lso- och sjukvĂ„rden som anvĂ€nds nĂ€r en patient drabbats av – eller riskerat att drabbas av – en allvarlig vĂ„rdskada. Syftet Ă€r att synliggöra brister, ta reda pĂ„ vad som gĂ„tt fel och se till att liknande hĂ€ndelser inte hĂ€nder igen.

    Bakgrunden till lagen Ă€r en tragisk hĂ€ndelse pĂ„ Maria sjukhus i Stockholm 1936. Flera patienter avled efter att ha fĂ„tt desinfektionsmedel i stĂ€llet för bedövningsmedel. HĂ€ndelsen ledde till införandet av anmĂ€lningsskyldighet vid allvarliga vĂ„rdskador – det som i dag kallas Lex Maria.

    Lex Maria regleras i PatientsÀkerhetslagen (SFS 2010:659) och kompletteras av föreskrifter frÄn bÄde Socialstyrelsen och Inspektionen för vÄrd och omsorg (IVO).

    Vad rÀknas som en Lex Maria-hÀndelse?

    En Lex Maria-anmÀlan ska göras om en patient:

    • Har drabbats av allvarlig vĂ„rdskada, till exempel till följd av felmedicinering, utebliven behandling, fall, bristande tillsyn eller kommunikationsbrist.

    • Har utsatts för risk att drabbas av allvarlig vĂ„rdskada, Ă€ven om det slutade vĂ€l (sĂ„ kallad "nĂ€ra-hĂ€ndelse").

    HÀndelsen mÄste ha samband med vÄrdgivarens verksamhet och bero pÄ brister i rutiner, organisation eller arbetssÀtt.

    Vem anmĂ€ler – och hur?

    1. Rapportering internt
      Om en allvarlig hÀndelse intrÀffar, ska personalen dokumentera och rapportera den i verksamhetens avvikelsesystem. Undersköterskor har ofta en viktig roll i att upptÀcka och registrera sÄdana hÀndelser.

    2. Intern utredning
      Verksamhetsansvarig utreder vad som hÀnt, varför det hÀnde och vilka ÄtgÀrder som behövs. Undersköterskor kan bidra genom observationer, dokumentation eller medverkan i samtal.

    3. AnmÀlan till IVO
      Om hÀndelsen bedöms som allvarlig, ska en anmÀlningsansvarig (utsett av vÄrdgivaren) snarast anmÀla till Inspektionen för vÄrd och omsorg (IVO). Samtidigt eller i nÀra anslutning skickas en utredning med.

    4. Information till patienten
      Patienten (eller nĂ€rstĂ„ende) ska informeras om vad som hĂ€nt, vad vĂ„rdgivaren gör Ă„t det och vilka rĂ€ttigheter som finns – till exempel att lĂ€mna klagomĂ„l eller ansöka om ersĂ€ttning.

    IVO:s uppgift Àr att granska Àrendet, kontrollera att ÄtgÀrder vidtagits och sÀkerstÀlla att patientsÀkerheten förbÀttras. Lex Maria syftar inte till att peka ut enskilda, utan till att stÀrka vÄrdsystemet som helhet.

    Undersköterskans roll

    Undersköterskor befinner sig ofta nĂ€rmast patienterna och har dĂ€rför stor betydelse för att upptĂ€cka risker och brister. Att vĂ„ga rapportera en avvikelse, Ă€ven om ingen skada skett, Ă€r en del av det professionella ansvaret. Lex Maria handlar inte om skuld – utan om att lĂ€ra av misstag för att skapa en sĂ€krare vĂ„rd.


    💭 Har du varit med om en situation dĂ€r nĂ„got höll pĂ„ att gĂ„ fel? Vad gjorde du – och hur hade det kĂ€nts att inte sĂ€ga nĂ„got?



    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Join the conversation

    You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
    Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...