Jump to content
  • Vad gör man när något går fel?

    I vård och omsorg kan det uppstå situationer där något går fel – trots goda intentioner. En insats som uteblir, en medicin som ges fel, en missad observation, ett oetiskt bemötande. Det viktiga är inte bara att undvika fel, utan att veta hur man ska agera när det händer.

    Att hantera misstag eller avvikelser på ett professionellt sätt är en del av ansvaret i alla vårdverksamheter. Det handlar om säkerhet, lärande och respekt för den enskilde.

    Vad räknas som "något som gått fel"?

    Det kan till exempel vara:

    • En vårdskada eller risk för skada (t.ex. fall, trycksår, felaktig omvårdnad)

    • Ett brott mot rutiner eller lagar (t.ex. dokumentation, tystnadsplikt, delegering)

    • Ett bristande bemötande eller kränkande handling

    • Att en insats inte genomförs enligt genomförandeplan eller ordination

    • Att en person lämnas utan tillsyn, trygghet eller rätt information

    Vad är undersköterskans ansvar?

    Undersköterskan har skyldighet att uppmärksamma och rapportera när något gått fel, eller riskerar att göra det. Det handlar inte om att peka ut någon, utan om att ta ansvar – för både brukaren och yrkesrollen.

    Vanliga sätt att agera:

    • Rapportera muntligt direkt till chef eller ansvarig
      – särskilt om det gäller något akut, allvarligt eller känsligt.

    • Dokumentera i journal eller avvikelsesystem
      – enligt verksamhetens rutiner.

    • Skriva avvikelserapport
      – även vid mindre misstag eller upprepade brister. Dessa rapporter används i verksamhetens kvalitetsarbete.

    • Ta upp etiska dilemman på arbetsplatsträffar eller handledning
      – det stärker hela arbetsgruppen.

    Det är också viktigt att stötta kollegor som gjort fel, så att arbetsmiljön präglas av trygghet och lärande – inte rädsla.

    Vad gör verksamheten?

    När en avvikelse rapporteras ska arbetsgivaren:

    • Utreda vad som hänt

    • Bedöma orsaker och risker

    • Vidta åtgärder för att det inte ska upprepas

    • Informera berörd person eller närstående om det är relevant

    Om det rör sig om allvarliga händelser kan det bli aktuellt med anmälningar enligt Lex Maria eller Lex Sarah – men oftast hanteras det internt som en del av systematiskt förbättringsarbete.

    När räcker det inte?

    Det kan också finnas situationer där arbetsplatsen inte hanterar brister korrekt. Då har du rätt att vända dig vidare, till exempel:

    • Facklig företrädare eller skyddsombud

    • Vårdgivarens klagomålssystem

    • Patientsäkerhetsorganisation eller medicinskt ansvarig

    • Inspektionen för vård och omsorg (IVO) – i sista hand

    Att säga ifrån när något är fel är inte att vara illojal – det är att stå upp för människovärdet och yrkesetik.


    💭 Har du varit i en situation där du behövde rapportera något som inte blivit rätt? Vad hindrar oss ibland från att agera – och vad gör det lättare att våga ta ansvar?



    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Join the conversation

    You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
    Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...